Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af Dunas » 25 sep 2021 21:26



Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af Lintz » 25 sep 2021 21:46

Har skrevet det før i en anden tråd - Mener absolut at en varmepumpe kan være et godt alternativ men når regeringen går ind og støtter en bestemt opvarmningsform økonomisk vil der altid i kølvandet på det dukke en masse "eksperter" og firmaer op som vil sælge dig et fantastisk produkt.

Mange gange ender man så nok med at få det forkerte produkt - dårlig rådgivning og måske forkert installation - til en for høj pris.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af lamborg » 26 sep 2021 09:09

Det var nok også en af de ting der var en kilde til ophedet diskution i nogen af VP trådene at der blev påstået at det bare var pluk and play for det passer ikke det er langt fra alle huse at en VP er ideel i .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af Lintz » 26 sep 2021 11:55

lamborg skrev:
26 sep 2021 09:09
Det var nok også en af de ting der var en kilde til ophedet diskution i nogen af VP trådene at der blev påstået at det bare var pluk and play for det passer ikke det er langt fra alle huse at en VP er ideel i .
- Og nu skal vi selvfølgelig passe på at 1 ( én ) artikel ikke bliver udslagsgivende. Er da ovebevist om at der er mange som har skiftet anden varmekilde ud med en VP og som er godt tilfredse.
Måske pga. økonomien eller på komforten - Hva´ved jeg :)

Men desværre vil der nok også dukke historier op om at varmepumpen ikke er dimensioneret til huset eller omvendt.
Økonomien ramler måske fordi den kører på el-patron eller prisen - som der bliver skrevet om nu - på el stiger kraftigt.

VPén ender måske med næsten at være et "Fy-ord", nærmest lige som Solceller er blevet. Går ikke ud fra at der er mange der roser dem særligt højt mere. Ikke fordi der er noget galt med solceller men mere regeringens indgriben og ændring i en lov som vel var vedtaget mange år frem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af pendec » 26 sep 2021 12:20

Jeg ville meget gerne skifte til VP :) Desværre tror jeg ikke mine 4 radiatorer på 60cm (Haraldskrald modeller) giver meget når de normalt skal ligge på 60c+ her. Så skal de mindst skiftes til nogle er højere dimension før det begynder at ligne noget. Min gulvvarme derimod er fin, jeg rammer sjældent 40c og gør jeg så kunne jeg nok leve med det i nogle uger.
Især når min nuværende løsning lider og supporten er ved at være svigtet totalt, ikke at nævne andre på Facebook som også gider skrive det, og jo, nogle som stadig glædes under garanti :)

Så kan jeg, så er jeg stadig for VP, også selvom vi midlertidig ser høje el priser, det tvivler jeg på er fast.
Træpiller steg en 2 år tilbage her, så faldt de lidt sidste år, og endnu engang i år, så alt kan jo stige og falde.


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af Fiffer » 26 sep 2021 12:27

Har givet 1.66 kr leveret for 4 paller , sidste år 1.90x, og året før 2.10… så tendensen er faldende priser, så glæder mig over jeg vi ikke købte varmepumpe.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af triumph » 26 sep 2021 14:47

Lintz skrev:
26 sep 2021 11:55
- Og nu skal vi selvfølgelig passe på at 1 ( én ) artikel ikke bliver udslagsgivende. Er da ovebevist om at der er mange som har skiftet anden varmekilde ud med en VP og som er godt tilfredse.
Måske pga. økonomien eller på komforten - Hva´ved jeg :)

Men desværre vil der nok også dukke historier op om at varmepumpen ikke er dimensioneret til huset eller omvendt.
Økonomien ramler måske fordi den kører på el-patron eller prisen - som der bliver skrevet om nu - på el stiger kraftigt.

VPén ender måske med næsten at være et "Fy-ord", nærmest lige som Solceller er blevet. Går ikke ud fra at der er mange der roser dem særligt højt mere. Ikke fordi der er noget galt med solceller men mere regeringens indgriben og ændring i en lov som vel var vedtaget mange år frem.
Jeg er på ingen måde af den opfattelse at VPér kan bruges alle stedder.
Men man skal måske nok lige tage netop "DEN" artikkel med et grand salt.
Blade som Idenyt, Fritidsmarkede mm. De lever af at lave et tema pr. nummer.
Så siger de til. f.eks vinduesfabrikanter; Næste uges nummer kommer til at handle om vinduer. Vil i annoncere ?
Så kommer artiklerne nok til at handle om at det er en god ide at udskifte vinduer.
Jeg siger ikke at det der står i artiklen om pillefyret vs varmepumpen er forkert, men det er nok snarere reklame, end information.
Man kunne formodentligt ligeså godt have lavet artiklen om en der havde et gammelt øg af en østeuropæisk pillebrænde der pausefyrede 3/4 af tiden, og nu havde sparet en masse ved at udskifte det med en VP

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr skubber varmepumpe ud i kulden

Indlæg af lamborg » 26 sep 2021 21:30

Ja det er rigtigt hvis man tager udgangspunkt i den artikel så kan det ligeså godt være en skjult reklame for MGM end en om VP men jeg tror desværre også at der er et gran af sandhed i artiklen . Der er garanteret en del som har sat i VP ind hvor de har problemer om vinteren . Men hvis man har brugt 100000 på noget som ikke virker så godt er man jo nok ikke så tilbøjelig til at fortælle at man har dummet sig og lod sig besnakke. Jeg kan jo kun ntale for mig selv og den erfaring jeg har med den 24kw jordvarme jeg har stående til pynt i kælderen . Den tidligere ejer lod sig overbevise om at den lokale elektrikker vidste hvad han snakkede om da han valgte at bruge 120000 på noget som ikke kan give mere end max 16 gr om vinteren . Altså mit 30kw fyr med et fremløb på 70 gr har problemer nok med at holde den temp når det er rigtigt koldt og salen kan slet ikke uden at min luft/luft pumpe hjælper til . Så hvordan havde man forestillet sig at man kunne skifte et kæmpe oliefyr med en 120kw brænder ud til en 24kw vp med en fremløb på max 44 og så kunne den klare huset ?? Sådan noget gør man kun når man er ligeglad bare man tjener penge .
Jeg har tilgengæld også to kammerater som har sat henv en luft/vand og jordvarme ind istedet for pille/fastbrændsel fyr og det virker perfekt . Men det er mange penge at tage en chance på :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar