Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Facebook svindel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Facebook svindel

Indlæg af triumph » 10 okt 2020 17:31

Onsdag aften fik jeg en mail fra facebook, hvor der at jeg skyldte 188 kr for annoncering. Jeg havde absolut ikke nogen annoncer på facebook.
Jeg arbejder pt i jylland. PCén var på arbejdet. På telefonen gik jeg på facebook, og fik fundet en reklame video for sko, som jeg vist nok fik stoppet, og faldt i søvn.
Næste morgen var der kommet 2 fakturaer mere. Og jeg kunne se at der var oprettet 3 hjemmesider i mit navn. Her var der planlagt en lang række annoncer, og den annonce jeg havde slettet var genoprettet. Den ene hjemmeside var oprettet for 1 år siden

Der var indsat ca. 10 personer som administratore på hjemmesiden, og ca. lige så mange som annoncøre, herunder mig.
Jeg kunne hverken slette hjemmesider, eller mig selv som annonsør. Men jeg fik slettet mit kreditkort som betalingsmiddel, samt et mastercard, jeg ikke ved hvem ejer.
Der var minimum 4 danske navne, der var oprettet som annonsøre. jeg kontaktede dem, men ved ikke om de troede min henvendelse var svindel. Jeg hørte i hvertfald ikke noget fra dem.
Jeg skiftede koden til facebook, og fik fjernet en følger med samme navn som en af administratorerne
Jeg forsøgte i 6 timer at finde en måde at kontakte facebook på.
Jeg fik pludselig en mail fra "Facebook" der i nigeria brev agtigt sprog spurgte en masse ind til mit helbred, og skrev at der havde været mistænkelig aktivitet på min konto, og om der var noget de kunne hjælpe med.
Emailen havde FB i navnet, men virker ikke som en facebook mailadresse.

Det er ikke lykkedes mig at finde en måde at komme i kontakt med facebook på. Fandt et sted jeg kunne skrive, men fik autosvar fra facebook, at de kun læste stikprøver af de mails der blev skrevet til dem.....
Prøvede at anmelde hjemmesiderne til facebook, men fik svar tilbage; At de havde gennemset dem, men ikke kunne se noget galt.
Ville lave opslag på facebook, men banditterne havde været inde og ændre indstillinger, så opslag kun blev delt med mig selv (Hvilket jeg ændret)
Det eneste jeg kunne gøre, var at slette min facebook konto, og spærre mit kreditkort.
Jeg ved ikke hvor de har mine kreditkortoplysninger fra, eller oplysninger om login til facebook
Prøvede at anmelde det til Politiet, og fik afvide hvor jeg skulle gå ind og gøre det på deres hjemmeside.
Hjemmesiden meldte "Fault Occured" de 6-7 gange over 6 timer, jeg forsøgte. Ringede igen til politiet der sagde at "Der var planlagt vedligehold på hjemmesiden. Jeg kunne prøve igen i næste uge..........
Spurgte betjenten om han syntes at det var ok at man ikke kunne anbelde forbrydelser, fordi der var planlagt vedligehold.
Det havde han ingen kommentarer til.
Spurgte så om han ikke skulle finde skrivemaskinen frem, og kom igang med at passe hans arbejde.
Han svarede, at jeg måtte forstå at han ikke havde noget at gøre med registrering af forbrydelser.......


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Facebook svindel

Indlæg af Torpet » 11 okt 2020 10:29

Hi Triumph

Sikke en krarusel af svindel og dårlig service fra alle medvirkende, du er rendt ind i. Det har altid undret mig, at vi meget stramt forlanger en avis skal have en ansvarlig redaktør, som faktisk kan straffes, hvis der er falske sager i avisen. Alt imens man på nettet stort set kan slippe afsted med hvad som helst, så et medie som f.eks. det amerikanske Facebook stort set intet ansvar påtager sig!!? De burde lukkes ned, indtil de får orden på sagerne, for ansvarlige er de altså — i mine øjne. Nogle kæmpebøder, trussel om fængsel til lederne og lukning af deres platform, vil jeg tro ville overbevise dem om, at de skal rette op på deres forretningsgang. De vil helt klar ikke gøre dette frivilligt, så et internationalt politisk/politi arbejde skal der til.

Lige nu syntes det som om vi har et politi, som slet ikke har fulgt med udviklingen i alt dette, det er ret så skræmmende. Har det ikke noget at gøre med borgerrettigheder?

Vi må håbe der snart er nogle dygtige IT folk, som ændrer på den trafik på nettet, hvor svindlerne kan gemme sig anonymt og næsten slippe afsted med alt og ganske ustraffet. Det burde kunne ikke være så umuligt at lukke de huller svindlerne bruger til falske profiler.

Selv de, der bedrager ved at trække penge ud af folks kontoer, burde kunne opspores, f.eks. ved at bankerne altid burde have rigtige oplysninger på de der modtager pengene og altså ville kunne tilbageføre beløbene og ellers slet ikke overføre pengene. En form for automatik burde kunne sættes ind der.

Det syntes fuldstændig tosset, at du skal bruge så meget tid og bekymringer på den sag. Har myndighederne ikke sovet ret så meget i timen med udviklingen over nettet?

I mellemtiden skal du så slås med alt dette svindel omkring din profil, det er da ærgerligt. Håber du får slettet alt det gamle, lukket helt ned for dine kreditkort og så kan starte forfra på en bedre måde. Nye solide passwords og færre informationer over facebook — måske slet ikke benytte dine rigtige data på en ny Facebook profil?

pendec

Re: Facebook svindel

Indlæg af pendec » 11 okt 2020 13:15

Jeg synes mere det lyder som identitets tyveri?

Hvis de har fået adgang til den email som også er forbundet til facebook kan de nulstille koden, hvis du ikke har 2 faktor godkendelse aktiveret, og så kan de jo logge ind og skifte koden, når de har din email.

Så udover dit kredit kort og facebook, ville jeg også få 2 faktor godkendelse på email, så du kan skifte kode, og sikre ingen andre bruger den konto uden du skal godkende den. Google har mange 2 faktor metoder til godkendelse, bl.a krypto keys som er rigtig smart og unik.

(Jeg ved ikke om du bruger google email, 8) )


Besvar