Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Feriepenge gak.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg » 19 mar 2020 14:56

Uha var det ikke samme parti som ville have en omfartsvej omkring Mariager :-).
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec » 19 mar 2020 15:04

lamborg skrev:
19 mar 2020 14:56
Uha var det ikke samme parti som ville have en omfartsvej omkring Mariager :-).
De fik da lukket grænserne :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg » 19 mar 2020 15:05

nåhhhh så det var en DFèr der hentede coirona til Danmark bare for at det indført :-) Ja de har altid været landskadelige :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec » 19 mar 2020 15:06

lamborg skrev:
19 mar 2020 15:05
nåhhhh så det var en DFèr der hentede coirona til Danmark bare for at det indført :-) Ja de har altid været landskadelige :-)
Nej, det var en TV2'r :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg » 19 mar 2020 17:45

Takkkkkk Mettemor
Mette F.: Derfor bliver feriepenge ikke udbetalt
- Man skal være opmærksom på, at rigtig mange af de her feriepenge, de ligger ude i virksomhederne, og det kan dræne dem endnu mere i en svær tid, siger statsministeren til spørgsmålet om, hvorfor man ikke bare udbetaler alle indefrosne feriepenge.
Understøtter det jeg har sagt hele tiden ..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec » 19 mar 2020 19:31

lamborg skrev:
19 mar 2020 17:45
Takkkkkk Mettemor
Mette F.: Derfor bliver feriepenge ikke udbetalt
- Man skal være opmærksom på, at rigtig mange af de her feriepenge, de ligger ude i virksomhederne, og det kan dræne dem endnu mere i en svær tid, siger statsministeren til spørgsmålet om, hvorfor man ikke bare udbetaler alle indefrosne feriepenge.
Understøtter det jeg har sagt hele tiden ..
Det handler ikke om at understøtte noget her, vel? Det handler om bidrag, og lige nu bidrager staten til virksomhederne, og vi som borgere kan bidrage med at tage den pulje som staten har sat i en fond, som er forudbestemt til at eksistere lige meget om virksomheden gør og dækkes andet sted, så får borgeren også lov at bidrage ved at tage ferie, hvis virksomheden føler der ikke er anden udvej, og den giver så her, på 5 uger.

Du lyder mere som at bidrage er at lade være hvor muligt. Det skal du have lov til, og hvis Mette ikke støtter det nu, så må vi vente nogle uger og se om det kommer på banen når der ikke er så mange andre penge som borgeren kan bidrage med. Så vil staten jo bare fylde fonden op, som de gør når firmaet ikke betaler, så hvorfor ikke få det overstået og firmaer kan skylde staten lidt mere som staten nu har lovet dem de kan bruge mange år på at betale.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... isehjaelp/

lidt som understøtter min holdning, og som kun kræver et flertal for at blive vedtaget senere.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg » 20 mar 2020 10:48

Ok vi laver en historie.
Du arbeder for firmaet osselvnærmest.dk
De har valgt ikke at indbetale til fonden som de må for deres 10 medarbjdere men udskyde det til medarnjderne går på pension.
Nu bliver det vedtaget at de skal udbetale de 20000 kr pr medarbejder det drejer sig om = 200000
Mandag morgen står chefen op og medelser at her er jeres feriepenge men det kunne firmaet desværre ikke holde til så i er fyret alle sammen for vi er konkurs.
I kører alle glade hjem til understøttelse men med 20000 og et stort smil på mens i undre jer over den plet foran på bukserne der bliver størrer og størrer
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec » 20 mar 2020 10:57

lamborg skrev:
20 mar 2020 10:48
Ok vi laver en historie.
Du arbeder for firmaet osselvnærmest.dk
De har valgt ikke at indbetale til fonden som de må for deres 10 medarbjdere men udskyde det til medarnjderne går på pension.
Nu bliver det vedtaget at de skal udbetale de 20000 kr pr medarbejder det drejer sig om = 200000
Mandag morgen står chefen op og medelser at her er jeres feriepenge men det kunne firmaet desværre ikke holde til så i er fyret alle sammen for vi er konkurs.
I kører alle glade hjem til understøttelse men med 20000 og et stort smil på mens i undre jer over den plet foran på bukserne der bliver størrer og størrer
Det lyder godt men er helt forkert.

Man indbetaler "normalt" til feriepenge kasser og i dette tilfælde, en fond, ved hvert lønudbetaling, præcis som jeg forventer min pension indbetales, og gør den ikke har min arbejdsgiver et problem.

I overgangsperioden som de introducerede har erhvervslivet skulle indbetale penge til feriepenge konto ligemeget om det var den nye ordning eller gammel, så pengene er i firmaet ellers har de et problem.

Så når vi 1/9-2019 begyndte at spare op de 2,08timer op , så kunne man ikke se opsparingen gå ind på sin almindelige feriekonto men disse penge skulle sættes ind i fonden, ligemeget hvad . Og som du nok er helt opmærksom på, har medarbejdere IKKE opsparet 25 dage men kun 16 dage i denne ferie periode vi går i møde, så firmaet giver intet ekstra men de tages fra medarbejdere ved skæringen d. 1/9.
Mærkeligt er at argumentere at det er fornuftigt at lade virksomheder gemme betalingen væk i 1 - 30 år, når de før i tiden kun havde 5mdr-1år og gemme dem i.

Så lige meget om de har 2 eller 2000 medarbejdere, har firmaet skulle afvikle feriepenge som hidtil men den store forskel er at hvor penge sættes ind er nu ændret for periode 1-9-2019 - 31-8-2020 hvor firma bedes om at indsætte dem på feriefond konto.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg » 21 mar 2020 00:14

Nej det er forkert . De penge står ikke i fonden . Alle firmaer har kunne vælge om de vil indbetale eller vente med at indbetale indtil du skal have dem udbetalet og ja det kan være om 30 år men så er det med de renter som fonden har opnået .
Det vil du kunne se hvis du læser reglerne så arbejdsgiveren har ingen problemer med at lade være med at indbetale for det står i reglerne som er indført for ikke at de skal udbetale dobbelt feriepenge i det første år men kan gøre det hen af vejen . Og grunden til at du kun får 16 dage er ikke at du ikke har opsparet 25 dage i 2019 men fordi det ferieår kun løber til 31/8 . Også derfor at pengene fra 1/9 er registeret i fonden men ikke nødvendigvis sat derind.Og nej pengene behøver ikke være i firmaet før du skal have dem udbetalt .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec » 21 mar 2020 07:35

Nu tror jeg slet ikke du læste artiklen og budskabet fra de politikere og jeg tror heller ikke du har lagt mærke til den krise og de undtagelser samfundet er sat til at mærke og se lige nu, siden du kan blive ved med at nægte at jeg har politikere som gerne vil se på sagen.
Og jeg er 100% sikker at du stadig sidder og tænker på den dagsorden som en havde med et lovforslag om at få pengene udbetalt, og det er der du er gået forkert, for budskabet handler slet ikke mere om det og det er derfor du skal tage og sætte dig ind i tingene og læse den artikel istedet for at påstå noget forkert, som idag kan ske med undtagelser og lovforslag som vedtages. præcis som man har udsat og sat dagpende på pause bl.a det ville du nok heller ikke tro på.

Det handler om at bidrage til den økonomiske belastning som krisen har budt på , og her har regering , firmaer og borgere budt ind, og med den opsparet som noget giver os 16 dage i slutningen af marts kan man give borgere 3 ugers fri med fuld løn istedet for at firmaer må fyre dem.
Det er totalt lige meget om firmaer ikke har nået at indbetale, for som du selv sagde og som regeringen gør nu, så er der dækning og sidst, regeringen kan finde pengene i obligationer hvis det er hvad skal til. Hvad staten og firmaer så har af aftaler må komme til et efterspil, hvis de giver borgere 3 ugers ekstra ferie med løn, istedet for alternativet som er fyring.


Besvar