Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Mr. X » 27 apr 2008 12:01

Jeg har en 4 mtr. bred markvej , der går gennem 350 meter mark - og den er visse steder ihvertfald IKKE mere end de 4 meter bred :D Må bønderne egentligt pløje helt i skel - eller er der nogle regler ? Vejen kan jo godt blive undermineret hen over tid - det er min private vej - hører med til det nedlagte landbrug jeg bor på
mvh
Allan


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Ole S. » 27 apr 2008 12:28

Hej

De må, så vidt jeg ved, pløje helt til skel. Hvilket dette svar også bekræfter.

http://plantedoktor.landbrugsavisen.dk/svar.asp?id=3835
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Mr. X » 27 apr 2008 18:17

Mjae - men det svar virker da ikke specielt seriøst - nærmere som et surt opstød - præcist fra en landmand.

Men selvfølgelig burde man vel antage at man har lov til både at pløje og sprøjte til skel . Håbede bare der var en regel med 20-30 cm eller sådan noget. Men jeg må hellere snakke med booonen, og høre om han kan holde sig en lille smule væk icon_cheesygrin.gif

Allan

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af MichaelK » 27 apr 2008 18:58

Efter at have talt med en arbejdskollega, der er tidligere landbrugsmedhjælper, har jeg fået følgende forklaring;

Jorden må bearbejdes helt ud til skel. Eksempelvis pløjning foregår normalt ved, at man køre den ene vej rundt
det ene år, og køre den anden vej rundt det næste år. Derved flyttes jorden væk fra skellet det ene år, og tilbage
igen året efter. Der må ikke under pløjning køres med det ene hjul på den "forkerte" side af skel. Derfor anvendes
en plov, der er mindst lige så bred som traktoren.
Han mente også, der var en regel om maks. dybde for plovfuren helt uden ved skel på ca. 25 cm. Det ville han dog
ikke hænges op på. Men normalt pløjes der til en dybde af ca. 30-35 cm.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Troldmand. » 27 apr 2008 19:00

Hej
Roder mig lige ind i noget jeg ingen erfaring har med. Er der ikke noget med at de skal holde en vis afstand til vandløb (bæk mm.) det kunne da være sammen regel gælder til befærdet vej???
Bare et løst skud lige fra hoften ChainGun.gif


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af MichaelK » 27 apr 2008 20:06

Troldmand. skrev:Hej
Roder mig lige ind i noget jeg ingen erfaring har med. Er der ikke noget med at de skal holde en vis afstand til vandløb (bæk mm.) det kunne da være sammen regel gælder til befærdet vej???
Bare et løst skud lige fra hoften ChainGun.gif
Nej. Afstand til vandløb er en regel fra vandmiljøplanen for at beskytte vandløb mod en alt for stor tilførsel af gødningsstoffer og pesticider.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af pendec » 27 apr 2008 21:25

Her fra lolland og alle bøndernes forklaringer, hvor jeg også selv har en 100 meter landvej imellem 2 marker, kan jeg kun sige at de må gå helt op til skel.. hvis man checker markerne hvor de støder sammen hos diverse naboer ser man ofte at de har kørt helt til op til kant..
Derimod skal de skifte imellem at pløje fra/til hvert år, se de ikke at at ødelægge veje eller så de ikke snupper for meget fra "naboen"'s jord. (om det overholdes er jo en anden sag)

Der er specifikke regler for boligejere og bygninger op til skel og hvorvidt vand løber direkte ud fra ejendomme til marker osv.. men ønsker du at plante et træ op af skel. Så kan du gøre det lige midt i eller 1 cm fra.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Brian B » 27 apr 2008 22:56

hej
michaelk du er noget lang nede at pløje.. 20 cm er dybt 15-18 cm er mere normalt.. jeg har lige pløjet et el kabel op... det var heldigvis for elselskabet et gammelt ubrugt et... det lå ikke mere end maks 20 i jorden..
så vidt jeg ved må man pløje/dyrke helt til skel.. nogen snupper mere og mere af vejen hvis de slipper afsted med det.. de skal bare holdes i ørene
man skal osse huske at holde sin vej ret i hævd ved at køre der nogen gange bare for at gøre det hvis man vil beholde vejen osse selv om de pløjer vejen væk så er det bare gennem kornet så der kan blive ved med at være hjulspor.
jeg har osse hørt et eksempel på at en ejendom fik ny ejer der fik fat på en landmåler for at sætte grunden af og så fandt de ud af at noget af naboens have lå på deres grund, men æv det havde den gjordt så længe at naboen havde vundet hævd på jorden og den kan der ikke gøres noget ved, det var dog kun ca 100 m2 men stadig væk træls.
Det med bræmmer er noget andet man skal holde 2 meter dyrkningsfri til naturlige vandløb, men grøfter der er gravet må man dyrke helt til kanten.
grøfter der renses op af kommunen eller dige lauet eller hvem det nu er, noget offentlig ihvertigfald. (har selv en) må man ikke plante træer tætter på end 6 m
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Jobak » 28 apr 2008 10:43

Mr. X skrev:Jeg har en 4 mtr. bred markvej , der går gennem 350 meter mark - og den er visse steder ihvertfald IKKE mere end de 4 meter bred :D Må bønderne egentligt pløje helt i skel - eller er der nogle regler ? Vejen kan jo godt blive undermineret hen over tid - det er min private vej - hører med til det nedlagte landbrug jeg bor på
mvh
Allan
Og du er 100% sikker på at det er din egen private vej?
Det er nemlig oftes sådan at hvis ens grund ligger plantet midt på bondemandens mark, er det bondemandens grusvej med du har vejret til den. Du kan sågar kræve at bondemanden skal bidrage til vedligeholdelse af vejen.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvor tæt må der pløjes på skel ?

Indlæg af Ole S. » 28 apr 2008 15:30

Hej

Hvis der er flere lodsejere inde af den samme vej, er det ofte en privat fælles vej.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar