Hvor er det nye i det.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Hvor er det nye i det.

Indlæg af Lintz »

Der er vel intet nyt under solen vedrørende denne "nye opfindelse" - Jo, måske ved at man lagre energien fra vindmøller og solceller, men det med at lagre i en masse - Her sten, er da intet nyt i.

Deres tegning hvor det viser at der kun er et energi-tab på en procent inden det når kraftværket er da efter min bedste overbevisning helt gak.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-03-1 ... ske-simpel
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 19 mar 2019 05:58 Der er vel intet nyt under solen vedrørende denne "nye opfindelse" - Jo, måske ved at man lagre energien fra vindmøller og solceller, men det med at lagre i en masse - Her sten, er da intet nyt i.

Deres tegning hvor det viser at der kun er et energi-tab på en procent inden det når kraftværket er da efter min bedste overbevisning helt gak.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-03-1 ... ske-simpel
Godmorgen Lintzyboy :)

Det er vel ikke så meget muligheden der har nyhedens interesse, men nærmere det, at man nu har startet et projekt op, der baserer sig på muligheden.

Hav en rigtig god dag.

Calle.
pendec

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 19 mar 2019 05:58 Deres tegning hvor det viser at der kun er et energi-tab på en procent inden det når kraftværket er da efter min bedste overbevisning helt gak.
Da jeg så nyheden, var det 20% på den løsning, kan ikke finde ud af hvor det var.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pelle »

Jeg syntes da det ville være smartere at man gravede et dybt hul ved hver vindmølle. I bunden af det hul skulle der være et tungt lod der blev hevet op når det rigtig blæste og når det er vindstille ville vægten af loddet synke til bunds i hullet og lave strøm. Jeg kan ikke forstå man ikke kommer i tanke om sådan noget i stedet for. Det er da ligetil.. Og der er ingen energitab. Der vil være et varmetab med deres løsning..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pendec

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pendec »

pelle skrev: 19 mar 2019 08:23 Jeg syntes da det ville være smartere at man gravede et dybt hul ved hver vindmølle. I bunden af det hul skulle der være et tungt lod der blev hevet op når det rigtig blæste og når det er vindstille ville vægten af loddet synke til bunds i hullet og lave strøm. Jeg kan ikke forstå man ikke kommer i tanke om sådan noget i stedet for. Det er da ligetil.. Og der er ingen energitab. Der vil være et varmetab med deres løsning..
Så vidt jeg ved, så slukkes nogle vindmøller, når det rigtig blæser (en vis hastighed).
( https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvad- ... -stormvejr )

Hvad skulle det lod i jorden gøre?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Troldmand. »

Da der sidste år kom fjernvarme op af vejen, hvor vi bor, kunne jeg ikke dy mig for at gå ud og spørge lidt ind på projektet.

Der må da være et ret stort tab på de 15km. strækning rør fra fjernvarmeværket op her til. Nej nej, vi sender det ferm med så stor hastighed, at der kun 1 til 2 grader i tab.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Troldmand. »

pelle skrev: 19 mar 2019 08:23 Jeg syntes da det ville være smartere at man gravede et dybt hul ved hver vindmølle. I bunden af det hul skulle der være et tungt lod der blev hevet op når det rigtig blæste og når det er vindstille ville vægten af loddet synke til bunds i hullet og lave strøm. Jeg kan ikke forstå man ikke kommer i tanke om sådan noget i stedet for. Det er da ligetil.. Og der er ingen energitab. Der vil være et varmetab med deres løsning..
Pelle var det ikke det de engang kaldte bølge energi?
Og folk med varmepumpe burde have den stående i et sort malet blik hus. Som nu i dag hvor der er let frost og høj sol, vil det sorte hus opvarme luften vpen skal bruge.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pelle »

pendec skrev: 19 mar 2019 08:30 Så vidt jeg ved, så slukkes nogle vindmøller, når det rigtig blæser (en vis hastighed).
( https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvad- ... -stormvejr )

Hvad skulle det lod i jorden gøre?
En georg gearløs løsning. icon_cheesygrin.gif

Når det blæser bliver loddet trukket op af hullet. Når det ikke blæser vil den energi der er brugt til at trække loddet op komme igen ved at loddet synker til bunds igen. Det er selv. for sjov.. :) Men, derfor kan ideen da være god nok.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 19 mar 2019 08:46 En georg gearløs løsning. icon_cheesygrin.gif

Når det blæser bliver loddet trukket op af hullet. Når det ikke blæser vil den energi der er brugt til at trække loddet op komme igen ved at loddet synker til bunds igen. Det er selv. for sjov.. :) Men, derfor kan ideen da være god nok.
En spiral-fjeder ville gøre det samme - Men skal ikke sige at din løsning ville være lige så god som den omtalte.

Hvis man skal konveterer el som møllen producerer om til varmt vand og derefter til el igen må absolut havde et vist tab som ikke er nævnt i artiklen.
Måske rigtigt nok at der kun forsvinder 1 % i varmetab fra lagret men jeg syntes de "glemmer" lidt at fortælle hvad tabet er ved at konveterer fra el til varme og tilbage igen for at sende det til kraftværket / nettet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Hjemme teori »

Det nye er vel at man varmer stenene så langt op at de kan lave damp til turbinen efterfølgende.

Men så glemmer de jo at skrive at om sommeren er tabet 60% da der ikke er behov for spildvarmen til fjernvarme.
Mvh. Sophus

Besvar