Brænde vs piller

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Brænde vs piller

Indlæg af detgamlehus »

Jeg ha rigtig fået gang i mit gamle brændefyr for første gang. Må sige det giver en masse varme. Bruger af det brænde jeg fældede i haven for 1½ år siden.
Tænker på om jeg skal fortsætte næste vinter. Men skal så til at købe brænde for første gang.
De der brændetårne fra byggemarkeder synes jeg ikke er billigere en træpiller. Men hvis jeg nu køber vådt træ nu, og selv tører de, er det så ikke billigere en træpiller? Er der muligt at sige hvad en rummeter brænde svarer til i træpiller?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af Lintz »

detgamlehus skrev: 09 feb 2019 18:04 Er der muligt at sige hvad en rummeter brænde svarer til i træpiller?
Hvis det er brændværdien du hentyder til er den jo den samme da det er træ du brænder af - Altså ca 19 megajoule pr kg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af pelle »

Hej
Jeg tror du får mere for pengene hvis du bruger briketter fremfor brændetårne. 960 kg for ca. 2000 kr kan du få dem til.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af Flemmingth »

Jeg har både fastbrændselfyr og pillefyr.
Har fyret med brænde i +20 år, først som supplement til oliefyr, siden 2010 parallelt med pillefyr.
Alt mit brænde har været - og er stadig - træer som jeg hjælper naboer og andre af med. Eneste udgifter er til kædesav, brændekløver og diesel til hjemtransport (når jeg ikke lige låner naboernes traktor/gummiged til det i nærheden). Og så selvfølgelig egen arbejdsindsats ikke at forglemme.
Jeg gør det fordi jeg kan lide arbejdet i frisk luft - når jeg har lyst - og så sparer jeg selvfølgelig meget på varmekontoen, og har ingen udgifter på at holde mig i form.
Den dag der ikke er mere "gratis" træ og jeg skal til at betale for brændsel, bliver det i form af piller.
Jeg gider ikke bøvle med brænde, hvis jeg oveni skal betale for det.
Anslået årligt forbrug er ca. 15 rm brænde og 1-2 paller piller, meget afhængigt af om det er skod brænde (poppel, gran, pil mv.) eller det er godt brænde (bøg, ask, eg mv.).
Jeg tager alt træ med - godt og skod - og rydder op efter mig, excl. fjernelse af rødder. Det bevirker at man henvender sig til mig, når der er træ der skal væk.
Uden at have dokumentation for det, mener jeg at der går mindst 2,5 rm brænde på 1 ton piller, hvis brændets vand% vel at mærke er under 17-18%
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af pelle »

Hej Femmingth
Du har ret :great:
Du kan fyre med alt i din Vigas. Kvas,flis eller savsmuld. Det lige møj, når bare blæseren kører på max. :) .
Svigerfar har, på sine gamle dage fået en lille geschæft, herude på vores matrikel. Han laver brænde til sommerhuse og dem der nu vil købe det. Han skover træet. Får det så her hjem. Han har købt en save kløve maskine. Træet saves, kløves og stables pænt på paller.. Alt det savsmuld, bark og rester han ikke vil være bekendt at sælge, fyrer jeg med. Jeg gør ham en tjeneste, ellers skulle han på genbrugspladsen med det.. Han, gør så til gen gæld mig en kæmpe tjeneste. Har fyret udelukkende, med hans affald siden 1 Oktober. Jeg tænker der er til 1 Marts . :)
IMG_0513.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Brænde vs piller

Indlæg af detgamlehus »

Med 2,5 rm pr palle træpiller så skal en rummeter da efter min mening ikke koste mere end 500, hvis man skal kunne mærke en besparelse. Der er jo en masse arbejde i at stable det.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af pelle »

detgamlehus skrev: 10 feb 2019 00:06 Med 2,5 rm pr palle træpiller så skal en rummeter da efter min mening ikke koste mere end 500, hvis man skal kunne mærke en besparelse. Der er jo en masse arbejde i at stable det.
Den gamle herude tager 350 kr pr. rummeter tørret,kløvet, nåletræ, så er det også leveret (tippet af) inden for en radius af 30 km. Hvad mig angår. Så, kontakter jeg skovfogeden og får noget jeg kan vælge at fælde. Her oppe i plantagen koster en rummeter 70 kr når man selv fælder det.
Hvad de briketter angår. Så, er det vist nok med en vandindhold på 6-8 % . Så, man får da noget brænde i de kg.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Brænde vs piller

Indlæg af triumph »

Hvis man skal betale for brænde der er kløvet og savet, er det min overbevisning det ikke kan betale sig at fyre med brænde frem for piller
Her er et eksempel fra jem og fix
https://www.jemogfix.dk/pejsebraende-bl ... lsrc=aw.ds
Det er svært at tørre træ længere ned end til 18% fugt
Ved 18% fugt vejer 1 rummeter blandet løv 540 kg. Her er 1,8 m3 = 972 kg (ved 18% fugt)
Ved 18 % fugt er brændværdien ca. 4,2 kwh/kg x 972 kg = 3956 KWh pr brændetårn / 1632 kr = 2,42 KWh/kr

Briketter og træpiller indeholder mellem 6 og 8% fugt, og har derfor en højere brændværdi
Ved briketter er sagen;
https://www.jemogfix.dk/traebriketter-p ... 2/9035565/
Her hævder J&F at brændværdien er 4400 Kcal = 5,1 KWh/kg. I så fald må være tale om den øvre brændværdi, eller 100% tørt træ(Hvilket ikke er sandt) Reelt kan brændværdien næppe være mere en 4,9 KWh/kg x 960 kg = 4704 KWh/palle / 2099 = 2,41 kwh/Kr
(og så er brikketter klar til brug, og skal ikke tørrer først)

Ved træpiller er brændværdien den samme som brikketter. Så ved 2 kr/kg og 4,9 Kwh/kg. Bliver prisen 2,45 KWh/kr.
Og her skal bemærkes at pillefyret ofte i paktis vil have en bedre virkningsgrad, da det tilpasser den indfyrrede mængde til forbruget
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Brænde vs piller

Indlæg af detgamlehus »

Ok. Tak for en god sammenligning. Så er det nok bedst at købe det i stammer hvis man gider arbejdet med at save og kløve plus al bøvlet med at få det tørt nok.

Besvar