Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
calle

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af calle » 19 jan 2019 10:24

Hvad der er godt for miljøet er skidt for vejret. Derfor gasser jeg altid Roveren godt op, når jeg holder for rødt, så vi kan få noget sol og sommer. Man skal tænke sig om i stedet for alt det miljøhysteri 8)

God weekend at_the_beach.gif


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Lintz » 19 jan 2019 10:54

calle skrev:
19 jan 2019 10:24
Hvad der er godt for miljøet er skidt for vejret. Derfor gasser jeg altid Roveren godt op, når jeg holder for rødt, så vi kan få noget sol og sommer. Man skal tænke sig om i stedet for alt det miljøhysteri 8)

God weekend at_the_beach.gif
Gas nu ikke for meget op - De Rover har en tendens til at smide sig på siden har jeg læst for nyligt icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 19 jan 2019 11:01

slettet
Last edited by 1 on triumph; edited 19 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 19 jan 2019 11:11

no100 skrev:
18 jan 2019 19:41
Der er kuldstof afbrænding der ikke er beskattet og EL med ekstra afgifter i Danmark dette er urimeligt

Det danske samfund koster penge at drive og det skal alle være med til . Den er sådan set ikke længere.

Jeg er glad for at du er og jeg er enig, så må vi bare håbe at politikerne også kan se problemet. icon_cheesygrin.gif


unuanceret, og ensidig fremstilling du kommer med.

Skal vi gå tallene efter
Ifølge den sidste opgørelse fra Energinets miljødeklaration. 2017
Kul og brunkul 17 % naturgas 7 % affald 4 % olie 1 % ========= 29 %
Vind 40% vand 12 % sol 2 % ============================ = 54 %

Så er det spænde hvor vil du placerer biomasse =========14 %

Lige neget hvad du vælger, er de 54 % uden udledning af nogle miljø skadelig stoffer under drift.
Kan man kalde det unuanceret og ensidig fremstilling?

no100. :)
Min pointe er at 42% af el produktionen foregår på et kraftværk, der ca. smider halvdelen energien væk.
24% af elproduktionen sker ved afbrænding af kul og gas, 14 % ved afbrænding af biobrændsel.
Biobrændsel er heller ikke miljøneutralt. Man benytter 20 % af energiindholdet i en træpille på fremstilling og transport.
D.v.s at når du starter med træpiller der der indeholder 1 KWh, så er der brugt 0,2 KWh på fremstilling. Der er altså 0,8 KWh tilbage. Ud af de 0, 8 KWh er 40% tab => der kommer 0,48 KWh el ud af turbinen. Så kommer der transformer tab, og transmissionstab.
I ingenøres artikel står at 57% af energien tabes inden stikkontakten (Og her taller de generelt, ikke om træpiller, der jo allerede er 20% foran på point)
Så når den reelle COP værdi skal regnes på varmepumpen. Så skal man lige huske at gange tallet med 0,43.
Man skal også lige huske at der er ca. 20% i tab ved at oplade sin elbil (I opladeren)

Så er der hele diskussionen om CO2 ophobning i atmosfæren; Når man fælder et stort træ, og planter et lille træ, så optager det lille træ naturligvis mindre CO2 en det store træ. Hvorfor der vil blive udledt mere CO2 til atmosfæren indtil træet bliver stort.
Da man bl.a er begyndt at fælde store skovområder i Østeuropa, betyder det at man i en lang årrække vil øge CO2 udslippet til atmosfæren.
Så meget at nogen forskere mener at det var bedre at brænde olie af indtil man havde plantet større arealer til med skov, og lade dem vokse sig store

https://ing.dk/artikel/stort-energitab- ... ler-165888

https://ing.dk/artikel/halvdelen-af-ene ... kten-76826

Så beklager du dig over at el er beskattet, men kulafbrænding ikke er beskattet. Det er simpelthen ikke rigtigt.
Kul er beskattet så meget at det i de fleste tilfælde ikke kan betale sig at lave strøm. De kulkraftværker der er i drift, køre hovedsageligt fordi de skal lave fjernvarme, og så får fjernvarmebrugerne en ekstra regning på underskuddet ved elproduktionen.

https://www.skm.dk/skattetal/satser/sat ... giftsloven

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Lintz » 19 jan 2019 11:22

triumph skrev:
19 jan 2019 11:11
Min pointe er at 42% af el produktionen foregår på et kraftværk, der ca. smider halvdelen energien væk.
24% af elproduktionen sker ved afbrænding af kul og gas, 14 % ved afbrænding af biobrændsel.
Biobrændsel er heller ikke miljøneutralt. osv - osv - osv
Yderst intressant læsning. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 19 jan 2019 14:45


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Flammen » 20 jan 2019 13:36

troede faktisk at vor strøm var grøn i DK.
vores co2 aftryk på el produktionen er jo helt vanvittigt. med undtagelse af polen og holland, så få vi røvfuld af resten af europa.
jeg har levet i en illusion. SE HER

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 » 21 jan 2019 15:34

:D
Pas på med historiske tal

http://www.fjernvarmeskolen.dk/Opg-5--- ... x?layout=3

52 % af fjernvarmen bliver i dag produceret på kraftvarmeværker. 28 % kommer fra varmeværker og 20 % fra overskudsvarme fra industrien.

Et kraftværk udnytter kun ca. 40 % af energien i brændslerne. Ca. 10 % forsvinder ud gennem skorstenen, og næsten 50 % forsvinder ud med kølevandet.



21/1/2019
Et kraftvarmeværk udnytter over 90 % af energien. Kun 10 % udnyttes ikke. Kraftvarmeproduktion er derfor godt for miljøet.




Og så til pillerne

Undersøgelsen er fra EN producent og kan ikke bruges ukritisk og man skal læsse det hele, der står at Dong har medregnet co2 ved produktionen.

Triumph skriver:
24 % af elproduktionen sker ved afbrænding af kul og gas, 14 % ved afbrænding af biobrændsel.
Biobrændsel er heller ikke miljøneutralt.


Biobrændsel dækker området træ og biogas i forholdet 75 % -25 % i 2017
Grunden til at det er vigtig er at biogas brænder bedre og udleder mindre co2 en naturgas.

Træpiller indeholder: ca.10 % vand 45 % stoffer der bliver til gas og 45 % kuldstof dette kulstof er ikke beskattet.

no100. :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 21 jan 2019 16:16

no100 skrev:
21 jan 2019 15:34

21/1/2019
Et kraftvarmeværk udnytter over 90 % af energien. Kun 10 % udnyttes ikke. Kraftvarmeproduktion er derfor godt for miljøet.
Dette er en sjov størrelse. Jeg læste på nogle af de fine skemaer i henviste til hvor en del af den grønne strøm i danmark var solgt som grøn strøm i udlandet og derfor ikke blev bogført som grøn strøm i danmark.

Så det jeg har mest tiltro til er at der er akademikere på overarbejde inde over her og det gør mig på ingen måde tryk.

Men den med krafvarmeværker der udnytter over 90% af energien er rigtig flot. Det slår bare ikke rigtig igennem i min bog, når de kun køre for at lave varme og elproduktionen så er et overskudprodukt som gør at vi sælger endnu mere vindmølle strøm til udlandet.

Det er sku ebberød bank når vi laver unødig strøm for at holde varmen og så bryster os af høj virkningsgrad.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 21 jan 2019 19:45

no100 skrev:
21 jan 2019 15:34
:D
Pas på med historiske tal

http://www.fjernvarmeskolen.dk/Opg-5--- ... x?layout=3

52 % af fjernvarmen bliver i dag produceret på kraftvarmeværker. 28 % kommer fra varmeværker og 20 % fra overskudsvarme fra industrien.

Et kraftværk udnytter kun ca. 40 % af energien i brændslerne. Ca. 10 % forsvinder ud gennem skorstenen, og næsten 50 % forsvinder ud med kølevandet.



21/1/2019
Et kraftvarmeværk udnytter over 90 % af energien. Kun 10 % udnyttes ikke. Kraftvarmeproduktion er derfor godt for miljøet.






no100. :great:

Det er simpelthen forkert.
Det er rigtigt at nogle få kraftværker hævder at de udnytter "OP TIL" 90% af varmen. Men det er kun de værker er har et stort fjernvarmenet. Og det udnytter de kun når der er et stort varmebehov (under 1/3 af året) Og så beregner de deres udnyttelses procent ved at se hvor meget effekt de levere til fjernvarmenettet. Helt uden at tage højde for at det gennemsnitlige varmetab i fjernvarmenettet er ca. 25%. Og det er klart at jo større fjernvarmenettet er, jo større er varmetabet


Besvar