Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Dunas » 14 jan 2019 19:38

Lintz skrev:
13 jan 2019 14:38
Læste lige følgende sætning i et indlæg:

Med hensyn til miljø. Hvad koster piller i dieselolie inde de står på palle inde ved fyret. Før et træ bliver til piller, er der rigtig mange olieforbrugende maskineri, de skal igennem, inde de er blevet til piller.

I og for sig er det bedøvende ligegyldig hvem der har skrevet indlægget da ligende postulater nok mange gange er blevet fremsagt af forskellige mennesker både herinde og ude i verden.

Jeg ville gerne postulerer at vi som almindelige mennesker ikke har en kinamands chance for at regne ud hvilken løsning der er den bedste for miljøet.
Det er korrekt at der skal bruges en del olieforbrugende maskiner inden at pillerne står ved fyret ved den enkelte - Det skal der også ved koks eller brændestykker, olie til oliefyret sågar også.
Rigtige mange piller er vel et "Affaldsprodukt" fra møbel-industrien og man kan så spørge sig selv hvis de ikke blev presset til piller hvad var så alternativet for denne rest-produktion.

Så er der dem som siger at el er rent - El er miljø-venligt.

Er det korrekt ?

Der bruges rigtige mange ressourcer inden et kraftværk er oppe og stå. En vindmølle er produceret og opstillet og et vandkraftværk er etableret, ikke at forglemme alle de kabler der skal produceres samt trækkes.
Jeg ved ikke meget om el-produktion men har altid fået at vide at man ikke kan producerer mere el end der er brug for, så når Pendec tænder kaffemaskinen, Bigfoot svejser og Skrot1 lader på sin el-bil (hvis han har en) så skal der liges skrues lidt mere op inde på kraftværket. Når man så samtidig har et tilskud fra "Grøn" energi i form af vand og/eller vindkraft som er meget variabel afhængig af vinden samt vandet i f.eks de norske elve skal der det ene øjeblik skrues op for elproduktionen på værket og det andet øjeblik ned. Forsvinder vinden helt og er der ikke vand i elvene skal vi til enhver tid have et kraftværk der kan forsynde os 100 % - Og gerne lidt mere.

Der er nok flere som kan trække en undersøgelse frem som er lavet af såkaldte "eksperter" og som beviser at netop den energi-form som de syntes er den mest rigtige bliver fremhævet som den absolutte mest miljø-venlige.

Jeg har det bare lidt sådan at nogle gange tager de det facit de kan lide først og så laver de regnestykket bagefter.

Dette er mest ment som et debat-oplæg og håber ikke det bliver til en debat omkring "Pillefyr kontra .........."
Atomkraft er en ren form for billig energi. https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan ... dde-verden
Hvis vi havde Atomkraft herhjemme, ville vi have adgang til meget billig strøm med lav Co2 udledning.
Men JA, der er også ulemper ved Atomkraft, især når det går galt.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af BWJ » 14 jan 2019 19:49

Men mon ikke der er en funktionsdygtig Fusions reaktor, opstaldet i en støvet lade, og betalt og tiet ihjel for ikke at smadre indtjeningen for olie/kul industrien.
Lidt ligesom dem der påstår, at diabetes og andre sygdomme kan helbredes med "hemmeligt medikament"
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Jan_Al » 14 jan 2019 20:08

Troldmand. skrev:
14 jan 2019 19:20
Jeg bliver lidt nysgerrig.
Når du skriver Citat "Belastningen af den enkelte generator ændres ved at prøve på at køre hurtigere end de andre"

Jeg har altid troet, at frekvensen bestemmes af generatorens rpm.
Øger man omdrejning på generatoren, betyder det så ikke, at frekvensen sættes op?
Hvis nej, hvad bestemmer så frekvensen på nettet?
Helt korrekt hvad du siger! Jeg skriver netop også "prøver" på at køre hurtigere. Da det er synkrongeneratorer vil de jo alle køre med samme rpm. Da en enkelt generator næppe kan løfte frekvensen på det meste af europa, vil den kun overtage en lidt større del af den samlede belastning. Lige som med din Nissan (?), så skal den have lidt mere brændstof hvis du skal holde de 80Km/t med en stor campingvogn på slæb, sammenlignet med hvis det kun var en Camp-Let :)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 14 jan 2019 20:23

Jan_Al skrev:
14 jan 2019 20:08
Helt korrekt hvad du siger! Jeg skriver netop også "prøver" på at køre hurtigere. Da det er synkrongeneratorer vil de jo alle køre med samme rpm. Da en enkelt generator næppe kan løfte frekvensen på det meste af europa, vil den kun overtage en lidt større del af den samlede belastning. Lige som med din Nissan (?), så skal den have lidt mere brændstof hvis du skal holde de 80Km/t med en stor campingvogn på slæb, sammenlignet med hvis det kun var en Camp-Let :)
Takker - jeg er helt med. :great:

Jeg blev bare lidt nysgerrig, om man havde anden måde at styre frekvensen på, end ved rpm på generatoren.

Min Nissan.
Motoren som i min 3,3 blev forøvrigt brugt som lysmaskine motor i mange koster. Det fortælles, at når først den var startet op som lysmaskine, blev den først slukket, den dag den var slidt op. Min har gået ca, en halv million, og spinder stadig som en ny. Så mon ikke der stadig, der er nogen der kører som lysmaskine. Blot et sidespring.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2019 21:41

Du forklarer fint, så jeg næsten kan forstå det, hvad generatoren gør når forbruget forsvinder.

Jeg forstår ikke, eller også forklarer du det ikke, hvad man gør når forbruget pludseligt stiger markant, andet end man har reserve generatorer stående som kan kobles ind eller man kan koble områder af nettet ud. Begge dele beskriver du som noget der benyttes ved fejltilstande.
Men hvad men den daglige load stigning hvordan håndteres den?
Mvh. Sophus


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 14 jan 2019 21:48

Og så blev jeg nysgerrig på produktion og den vises faktisk rigtig fint på Energinets hjemmeside.

Man kan så også se at vi næsten hele dagen i dag, pånær nogle få timer kunne have været 100% forsynet med vindmøllestrøm, men krafværkerne, centrale, som decentrale, kører præcis som de plejer. Så det er nok kraftvarmen der er problemet. Selvom vi har rigeligt strøm kører kedlerne alligevel og producerer strøm, fordi vi skal bruge "affaldet" (spidlvarmen), til at opvarme boliger.
Det er vist på tide de får købt nogle dypkogere eller VP'er til fjernvarmen, i stedet for at eksportere denne strøm.
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 14 jan 2019 22:10

Hjemme teori skrev:
14 jan 2019 21:48
Og så blev jeg nysgerrig på produktion og den vises faktisk rigtig fint på Energinets hjemmeside.

Man kan så også se at vi næsten hele dagen i dag, pånær nogle få timer kunne have været 100% forsynet med vindmøllestrøm, men krafværkerne, centrale, som decentrale, kører præcis som de plejer. Så det er nok kraftvarmen der er problemet. Selvom vi har rigeligt strøm kører kedlerne alligevel og producerer strøm, fordi vi skal bruge "affaldet" (spidlvarmen), til at opvarme boliger.
Det er vist på tide de får købt nogle dypkogere eller VP'er til fjernvarmen, i stedet for at eksportere denne strøm.
Som ofte efterhånden omtalt, fik vi fjernvarme op af vejen hvor vi bor sidste år.

Og som nysgerrig man er, skal man snage i alt.

Jeg havde husnøgle til flere heromkring. Fjernvarmefolkene skulle jo ind i husene, og montere dit og dat.
Al den omgang med fjernvarmefolkene, gav anledning til en masse spørgsmål.
Blandt andet, hvordan vil fjernvarme se ud i fremtiden.
Ved de adskillige samtaler, blev jeg fortalt, at om 10 til 15 år, vil fjernvarme ikke se ud som i dag. Ude i de små lokalsamfund, ville fjernvarmen blive udskiftet med kæmpe varmepumper.

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Soren » 15 jan 2019 06:54

Hej
Det bedste for miljøet må så absolut være at få de unge mennesker til at stoppe med at lave flere børn
ganske simpelt
Søren
Likes frabedes

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 15 jan 2019 08:03

Dunas skrev:
14 jan 2019 19:38
Atomkraft er en ren form for billig energi. https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan ... dde-verden
Hvis vi havde Atomkraft herhjemme, ville vi have adgang til meget billig strøm med lav Co2 udledning.
Men JA, der er også ulemper ved Atomkraft, især når det går galt.
Det er muligt at atomkraft er grønt, men det er ikke billigt
De byggede et atomkraftværk i Finland. Der havde de medregnet bortskaffelses omkostningerne. Det betød at prisen elprisen blev lige så høj som el fremstillet på kul, eller andre kilder, herunder vind.
Atomkraftværket blev dog 10 år forsinket, og prisen steg fra 3 til 8 milliarder EURO. Og så var atomkraft ikke længere attraktivt. (Bla. fordi sikkerhedskrav var mere komplekse end end først antaget)
Det er klart at lande der har mere lempelige krav til sikkerhed, og bortskaffelse af affald. Vil kunne bygge og drive anlæg billigere
https://ing.dk/artikel/finland-har-vent ... tid-206654

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Jan_Al » 15 jan 2019 21:34

Hjemme teori skrev:
14 jan 2019 21:41
Du forklarer fint, så jeg næsten kan forstå det, hvad generatoren gør når forbruget forsvinder.

Jeg forstår ikke, eller også forklarer du det ikke, hvad man gør når forbruget pludseligt stiger markant, andet end man har reserve generatorer stående som kan kobles ind eller man kan koble områder af nettet ud. Begge dele beskriver du som noget der benyttes ved fejltilstande.
Men hvad men den daglige load stigning hvordan håndteres den?
At forbruget går op, svarer til at du kører op af en bakke i din bil. For at holde den samme hastighed, så er du nødt til at træde lidt mere på speederen. Det samme gør man på enheden som driver generatoren, uanset om man snakker om turbine, dieselmotor eller andet. Skulle forbruget fortsætte med at stige og man ikke har nogle enheder klar til at klare den stigende last, vil man på et tidspunkt komme til et punkt hvor der ikke er mere tilbage at give af i drivenheden og fortsætter det op, vil det resultere i at frekvensen falder og til sidst bliver de overbelastet og kobler automatisk ud. Omvendt, hvis forbruget falder, svarer det til at kører ned af en bakke. Så løfter man foden fra speederen for ikke at køre for hurtigt :) Skulle frekvensen så blive ved med at stige selvom at man drosler for brændstoffet, så kommer man til et punkt hvor at man ikke genererer noget energi mere. Skulle man så til sidst komme til det punkt hvor der ikke bliver tilført noget mekanisk energi til at drive generatoren, vil den så begynde at yde modstand og virker som en belastning. Dette kaldes retur-effekt. Hvis retur-effekten når et vis punkt, vil generatoren automatisk blive koblet ud efter en forud bestemt tid, for at beskytte både generator og drivenhed. En pludselig stigning i forbruget, kan f.eks. være at en anden enhed på nettet er blevet koblet ud på grund af en lokal fejl på nettet. Så er det at de andre enheder på samme net skal "gribe" lasten, hvilket er meget svært for dampturbine, da man først skal øge dampproduktionen for at imødekomme behovet.

Jeg har arbejdet med generatorer og tilhørende udstyr i lidt over 16 år og jeg kan sige dig at det var den bedste tid i mit liv. Det er efterhånden en del år siden at jeg stoppede med dette job, men jeg savner stadig de udfordringer som man havde på det tidspunkt!!
Et af de mest spændende projekter som jeg var en del af, kan du se her: http://www.69pace.com/bwsc.htm


Besvar