Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. »

Jan_Al Tak for et godt og spændende indlæg. Den slags belærende indlæg, kan man ikke få nok af, især hvis man er mekanik interesseret.

Må jeg fortsætte i sporet.

For mange år siden ved middagstid. Jeg havde lige lagt mig tilrette til en morfar. Ringede det på døren.
Fluks for jeg ud, hvem står der.
Da jeg kommer ud, står `to mænd + bil og trailer.
Inde vi når at får sagt goddag, har mit øje skuet, hvad de har på traileren.

Vi har hørt, du tager dig godt af gammelt mekanik. Ca. sagde de.
På traileren lå der en gammel Deutz èn cylindret 6 hk diselmotor + dens generator.

Og så kam historien.

Motor og generator har stået oppe på kanonstillingerne ved Hanstholm. De kanoner, der kunne skyde halvvejs til Norge.
De fortalte, at motoren har trukket noget vandkøling til kanonen. Og generatoren havde lavet lys, til dem der betjente kanonen.

Jeg har stadig generatoren, og vi bruger den ved nedbrud, når strømmen forsvinder.
Nedbrud bliver dog sjældnere og sjældnere. Generatoren er dog sjov stadig at have, især når man kender dens historie.

Motor og generator er bygget sammen af mig, og virker til formålet.

https://www.youtube.com/watch?v=29mHeF1r47c

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori »

Når man skal regulere en bil som i din egen beskrivelse. Foregår det reaktivt. Dvs. at man ser en ændring og så kompenserer for det.
Som jeg forstår dig er frekvens det reaktive som man regulerer efter i el-nettet. Men da normalt ligger indenfor 3-4 tusindedel giver det jo en begrænsning hvor hurtigt man kan regulere og som du selv skriver og som jeg skrev tidligere er der jo stor svartid på en dampturbine.

Og jeg tror skam på dig men kan du ikke skære det ud i pap, hvorfor man ikke kan kompensere i spændingen, her må de jo svinge 10% (selvom det normalt er meget lavere) og ikke kun 3-4 promille. ændres spændingen vil mange varmelegemer jo også bruge færre ampere, hvilket jo øger muligheden for regulering reaktivt endnu mere.

Og jeg er helt overbevist om den forklaring jeg fik dengang, at de regulerede efter forudsigelser fra det som i dag hedder den systemansvarlige og forsøger at være på forkant i perioder stigende og faldene forbrug. Jeg kan så huske forkert at det var frekvensen de var på forkant med og ikke spændingen.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori »

Hjemme teori skrev: 16 jan 2019 08:37 Når man skal regulere en bil som i din egen beskrivelse. Foregår det reaktivt. Dvs. at man ser en ændring og så kompenserer for det.
Som jeg forstår dig er frekvens det reaktive som man regulerer efter i el-nettet. Men da normalt ligger indenfor 3-4 tusindedel giver det jo en begrænsning hvor hurtigt man kan regulere og som du selv skriver og som jeg skrev tidligere er der jo stor svartid på en dampturbine.

Og jeg tror skam på dig men kan du ikke skære det ud i pap, hvorfor man ikke kan kompensere i spændingen, her må de jo svinge 10% (selvom det normalt er meget lavere) og ikke kun 3-4 promille. ændres spændingen vil varmelegemer jo også bruge færre/flere ampere, hvilket jo øger muligheden for regulering reaktivt endnu mere.

Og jeg er helt overbevist om den forklaring jeg fik dengang, at de regulerede efter forudsigelser fra det som i dag hedder den systemansvarlige og forsøger at være på forkant i perioder stigende og faldene forbrug. Jeg kan så huske forkert at det var frekvensen de var på forkant med og ikke spændingen.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. »

Jeg bliver nysgerrig.
Citat. " der jo stor svartid på en dampturbine" Mener du at turbinen skal ændre hastighed?
Turbiner på elværket kører altid samme hastighed. Hastigheden (rpm) er den der bestemmer frekvensen.
Spændingen kan kun ændres ved at fodre turbinen med højere damptryk.
Som Jan_Al tidligere skrev, presser man en generator til at yde højere spænding, kan den ikke gøre det, da den har hele Europa at skulle løfte. Men ved det man presser den, vil den forsøge at hæve spændingen og af den vej levere flere ampere.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 16 jan 2019 09:02 Jeg bliver nysgerrig.
Citat. " der jo stor svartid på en dampturbine" Mener du at turbinen skal ændre hastighed?
Turbiner på elværket kører altid samme hastighed. Hastigheden (rpm) er den der bestemmer frekvensen.
Spændingen kan kun ændres ved at fodre turbinen med højere damptryk.
Som Jan_Al tidligere skrev, presser man en generator til at yde højere spænding, kan den ikke gøre det, da den har hele Europa at skulle løfte. Men ved det man presser den, vil den forsøge at hæve spændingen og af den vej levere flere ampere.
Jeg mener "svartid" som når man skruer op, sker det ved at hælde flere kul ind i møllen. Fra du gør det, til det når frem til kedlen går der minutter ikke sekunder. Ligeledes er der en grænse for hvor hurtigt du kan hælde flere kul på, (ligesom mit fyr feks. står til maks 10%/min). Mener så Asnæsværket var 4%/minut. (Om der var relativt i forhold til driften eller maks ydelsen, ved jeg ikke).
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori

Nåee, det var den vej du tænkte.

Det jeg skriver her, er ikke noget jeg ved.

Men med hensyn il at belaste en dampturbine drevet generator med omgående virkning. Mon så ikke, at de turbiner der står på elværkerne, har en form for regulator til at styre dampmængden.
Hermed ment, at ved øjeblikkelig kald på flere ampere, lukkes der yderlig op for dampen. På den måde kommer man tættere på hurtig reaktionstid.

Måske betyder det slet ikke noget at man skal kunne reagere hurtigt ved spændingsfald, da hele Europa hænger sammen som et stort elværk.

Yderlig, så går strømmen ikke direkte fra generatoren og ud til os. Fra generatoren går strømmen ud i en transformator, og i den kan man omgående ændre spænding.
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 »

Med hensyn til miljø. Hvad koster piller i dieselolie inde de står på palle inde ved fyret. Før et træ bliver til piller, er der rigtig mange olieforbrugende maskineri, de skal igennem, inde de er blevet til piller.
Man regner med at piller er 95 % co2 neutral de sidste 5 % er gået til ved produktion.

Jeg ville gerne postulerer at vi som almindelige mennesker ikke har en kinamands chance for at regne ud hvilken løsning der er den bedste for miljøet.
Her spilder det ind hvordan man prioritere sit liv, som en vær fyrbøder ved går der noget tid med sådan en hobby.

Rigtige mange piller er vel et "Affaldsprodukt" fra møbel-industrien
Den holder nok ikke længere, så meget gavntræ bliver der ikke produceret, der bruges savsmuld til MDF plader – piller – briketter.

Så er der dem som siger at el er rent - El er miljø-venligt.
Ja der er så dem der har forstået det, el er nemt :) der er rent :D og miljø venligt icon_cheesygrin.gif , hvis politikerne fjernede deres mærkelige afgift politik på El. ville det være den mest brugte opvarmning i private hjem.

no100.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori »

Og hvis de fjernede afgiften på olie kunne man vel sige det samme her?
Olie "ville det være den mest brugte opvarmning i private hjem"
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Jan_Al »

Yderlig, så går strømmen ikke direkte fra generatoren og ud til os. Fra generatoren går strømmen ud i en transformator, og i den kan man omgående ændre spænding.
Delvis korrekt. I langt de fleste tilfælde bruger man en bruges der step-up transformere. Jeg har endnu ikke set disse transformere med en såkaldt on-load tapchanger, hvilket vil sige man i flere trin kan variere udgangsspændingen med transformeren i normal drift. Dette bruges normalt kun længere ude på nettet og under særlige forhold. På linket jeg tidligere lagde op, var der to step-up transformere hvor man kørte 13,8Kv ind og vælge enten 115Kv eller 138Kv ud til nettet. Grunden til det var at på Mindanao (Filippinerne) brugte man 138Kv på ringledningen og omkring Manila brugte man 115Kv. Omskiftningen kunne dog kun gøres med "død" transformer.

Og jo, selvfølgelig sidder der en regulator som kontrollerer turbinens omdrejning og effekt! Selvom at det er et lidt ældre :wink: klip, så bliver meget godt forklaret på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QRb40fElmxw
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 »

Hvad er godt for miljøet? blev der spurt og jeg svare

el er nemt, det er rent og miljø venligt

er det nemt: 99 % af danskerne tænker ikke om det virker de trykker på knappen og det virker.

Er det rent: det er den eneste energiform hvor 40 % af energien ikke udleder nogle miljø skadelig stoffer under drift.

Er det miljø venligt: i en tid hvor der debatteres at fjerne co2 fra atmosfæren og reducere partikler i udledning, er der vel ikke nogle der kan sige at EL ikke er miljøvenlig.

Der er kuldstof afbrænding der ikke er beskattet og EL med ekstra afgifter i Danmark dette er urimeligt da EL er den reneste energiform vi har.

no100. :)

Besvar