Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 27 jan 2019 12:32

Tænk at de vil bruge 60 lastbiler med gylle om dagen, for at holde sig kørende, og det er vist bogstaveligt. Så miljøvenligt? Tør ikke tænke på de 60 lastbiler som kører der i rutefart.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Lintz » 27 jan 2019 12:51

pendec skrev:
27 jan 2019 12:32
Tænk at de vil bruge 60 lastbiler med gylle om dagen, for at holde sig kørende, og det er vist bogstaveligt. Så miljøvenligt? Tør ikke tænke på de 60 lastbiler som kører der i rutefart.
Uden at tale for eller imod denne opvarmningsform vil jeg da tro at de 60 lastbiler nok skulle ud at køre med gyllen alligevel - Spørgsmålet er hvad vej de skal køre.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 27 jan 2019 13:01

Lintz skrev:
27 jan 2019 12:51
Uden at tale for eller imod denne opvarmningsform vil jeg da tro at de 60 lastbiler nok skulle ud at køre med gyllen alligevel - Spørgsmålet er hvad vej de skal køre.
Det er korrekt men at 60 biler kører en vej, eller at de må sætte yderligere 60 ind som kører en anden vej mens 60 kører gylle til biogas, det er stadig værre end ikke at køre det til biogas.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Kruse » 27 jan 2019 20:15

Biogas kan helt sikkert blive en del af energien i fremtiden, men mener der mangler en overordnet plan for der, for der er også problemer med den.
Først skal materialer køres frem, har hørt om store anlæg hvor man vil køre gyllen til fra en omkreds på 100 km. Så skal rest gyllen køres tilbage til et sted hvor den kan bruges. Da gyllen ikke giver ret meget gas i sig selv hælder man gerne en masse andet organisk materiale i. Så der skal et større areal til og hvad jeg har hørt er kvælstoffet i afgasset gyllen værre til at fordampe.
Så vis det skal give mening skal biogassen gemmes til når der ikke er andre ve kilder der kan levere.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af lamborg » 27 jan 2019 20:30

Biogas er nok heller ikke lige i vælten i øjeblikket efter at de har så store lugtgener af rådne æg ved anlægget i Kalundborg. Der er lige blevet sagt nej til et stort anlæg ved esbjerg af samme grund
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 » 28 jan 2019 16:50

Biogas er et forædlet affaldsprodukt, grunden til at det findes er danske forbruger, kan det nu være rigtig.
Ja danskeren vælger generelt det billigste produkt og det er skyld i fabrikslandbrug hvor gylle er et problem.
Kan vi løse problemet med lugt og lastbilkørsel, som er jeres første inskydlse ved emnet biogas, ja man kan købe frilands grise så er problemet stort set væk. :D
Kan vi forvente dette af danskerne, det korte svar er nej. Og så er vi tilbage til industrigrisen som bliver kørt til polen og tilbage for at vi kan få det billigste produkt, og det sviner langt mere en gylle transporten.
Om gyllens forædling er det rigtige ved jeg ikke nok om i dag, :| men jeg har hørt at restproduktet der bliver kørt på marken er bedre en vis man kørte gylle ud, jeg har også hørt om anlæg der ikke lugter og der en hel klar miljø gevinst i energiforbruget da biogas erstatter naturgas. :)

no100. :)


Besvar