Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

må bilforhandler tage billede af kørekort?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af pendec » 09 jan 2019 09:56

Jeg var ude og prøve bil i weekenden, og istedet for at skrive navn,kørekort id ned, så ville han have et billede af hele kortet?

Det mener jeg ikke er tilladt, da han kun skal tage oplysninger som skal bruges i forbindelse med bøder eller forsikring.?
At kopiere hele kortet giver en del flere oplysninger som er personfølsomme, så jeg mener det er forkert, især efter de nye regler?
Han påstod også at han skulle gemme billede i 3 måneder, og der mener jeg igen, han skal skrive oplysninger ned han skal bruge og så slette billede.

Nogen her , som ved bedre? Jeg synes ikke jeg vil prøve sagen hos datatilsynet, og betale :) (endnu)


pendec

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af pendec » 09 jan 2019 10:21

Nå,
jeg ringede til datatilsynet, og de kunne næsten bekræfte at det ikke var korrekt fremgangsmåde.
Jeg ringede yderligere til anden bilforhandler, og de bekræftede de skrev navn,adr, og kørekort nummer ned til forsikring og gemte i 30 dage.
Og sidste ringede jeg til chefen for ham sælgeren og han bekræftede også at den anden sælger havde ikke fulgt retningslinjerne.

Så det blev hurtigt afklaret, og de må ikke gemme personfølsomme oglysninger og billede sammen i deres telefoner, og da slet ikke i 3 måneder.

Så det er der klaget og og der burde nok blive rettet op der.

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af mattiassonne » 09 jan 2019 10:24

Hvad sagde datatilsynet helt konkret?

For jeg ville umiddelbart tro, at hvis du siger ja til det, så må forhandleren godt gemme oplysningerne/billedet i de 3 måneder. Problemet er vel kun hvis han gør det, mod din vilje, og i så fald kan du jo bare finde en anden forhandler.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af Lintz » 09 jan 2019 10:36

Sådan som jeg kender reglerne for prøvekørsel ved forhandler så burde det ikke være nødvendigt med hverken foto eller noget nedskrevne vedr kørekort. Han skal sikre sig du har gyldigt kørekort og er bilen på prøveplader skal han være i bilen under kørslen.

At det så ikke bliver praktiseret er så en anden sag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af pendec » 09 jan 2019 10:53

mattiassonne skrev:
09 jan 2019 10:24
Hvad sagde datatilsynet helt konkret?

For jeg ville umiddelbart tro, at hvis du siger ja til det, så må forhandleren godt gemme oplysningerne/billedet i de 3 måneder. Problemet er vel kun hvis han gør det, mod din vilje, og i så fald kan du jo bare finde en anden forhandler.
De forklarede at sælger skulle henvise til de lov paragraffer som gjorde han måtte gemme et billede af mig, mit cpr nummer. Disse oplysninger er ikke relevante i hans forsikrings sag. Det har andre bekræftet. Og datatilsynet forklaret at gemme mit billede kunne være racediskrimination, da billede afslører min hudfarve som et punkt på GDPR , der ikke tillader man kan identificere personer hvis man ikke har behovet.
Sælger har kun behov for navn,adr, kørekort id til forsikrings papirer, og en anden forhandler sagde yderligere de kun måtte opbevare det i 30 dage. Den chef jeg talte med forklarede han måske ville smide papiret væk efter jeg kom tilbage, når han selv så på bilen og han tilliden til mig.

Så at ville opbevare det på mobilen, as is, i 3 måneder er ikke tilladt, og er vel ulovligt da datatilsynets regler er lov.

edit: Skal måske lige påpege at jeg blev henvist til anden afdeling , da bilen jeg ville prøve ikke var i deres afdeling, så jeg kunne ikke bare vælge anden forhandler uden at skulle køre rigtig langt, og sidst, hvorfor skulle jeg det, når det han gør er forkert, han skal da rette op, man skal da ikke lade sådan noget gå uset hen, og lade andre udsættes for det samme.
Lintz skrev:
09 jan 2019 10:36
Sådan som jeg kender reglerne for prøvekørsel ved forhandler så burde det ikke være nødvendigt med hverken foto eller noget nedskrevne vedr kørekort. Han skal sikre sig du har gyldigt kørekort og er bilen på prøveplader skal han være i bilen under kørslen.

At det så ikke bliver praktiseret er så en anden sag.
Det forklarede de også hos begge forhandlere men IKKE at de skulle gemme billede af den dokumentation de fik fremvist, altså bare at de så billede id, som bevis på man var den man sagde.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af BWJ » 09 jan 2019 16:51

Denne app bruger mange forhandlere https://autobranchendanmark.dk/undgaa-p ... l-version/ og er iflg FDM godkendt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af pendec » 09 jan 2019 17:38

BWJ skrev:
09 jan 2019 16:51
Denne app bruger mange forhandlere https://autobranchendanmark.dk/undgaa-p ... l-version/ og er iflg FDM godkendt.
Nærlæser man beskrivelse, så er det kun til brug ved prøveplader som forhandler er godkendt til at sætte på biler, som afprøves. Og der er særskilt nævnt at SKAT stadig skal godkende prøvekørsel?
Via appen kan forhandleren scanne kundens kørekort med kameraet på en smartphone. Når kunden herefter underskriver en erklæring om kørsel med prøveskilte til demonstration i anledning af salg, bliver erklæringen sendt via e-mail eller sms til kunden. Forhandleren skal dog også her være opmærksom på, at SKAT skal godkende prøvekørslen, før det er lovligt.
At den app så ser ud til at identificere kørekort, kan skabe tvivl om de så lagre dette, når datatilsynet ikke mener behovet er der i forbindelse med prøvekørsel, og 2 forhandlere også bekræfter at der kun skal kørekort nummer til, og visning af id, ikke lagring af dette.

Hvis jeg kunne afprøve den app, som jeg ikke kan man skal have CVR og give dem telefonnummer, så kom jeg ikke længere, så ville jeg checke databasen på telefonen og hvad app egentlig lagrer, da dette jo som udgangspunkt skal krypteres grundigt og må ikke kunne åbnes af andre end den som app er tilsigtet, når man registrerer sig.

Og så er linken fra 2016 :) , Tror ikke nogen er kommet til GDPR og den app i 2019, og igen, så er det omkring registrering af prøveplader, og ikke prøvekørsel som jeg læser det, her var der ingen prøveplader på bilen men almindelige plader.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af Bigfoot » 10 jan 2019 10:56

jeg har lidt brugtvognsforhandlere i familien og omgangskredsen, og jeg kan godt forstå de ignorerer datatilsynets krav om at de ikke må kopiere kørekortet.

Sker det, og det sker tit, at folk møder op med et falsk kørekort, og vil lave en prøvekørsel, og stikker af med bilen, så har de intet. Men ved at have en kopi af kørekortet, så har de i det mindste et billede af idioten.

Det er nærmest en gang om måneden at en af de store bilforhandlere her i det vestjyske rammes af svindlere der forsøger at stikke af med bilerne.

En af dem jeg kender ret godt, han har købt en hel stabel af de gps trackere, så ved den mindste tvivl om personen der skal prøvekøre, så smider han sådan en ind i et skjult rum på bilen, så han kan følge den på sin prøvekørsel. Det har sparet ham for mange penge.
Problemet er nemlig at bilerne som oftest er uden afgift, og ikke er registreret, så de er heller ikke forsikret - kaskoforsikret vel og mærke. De har en gyldig ansvarsforsikring igennem prøvepladerne, men skaden på bilen, eller hele bilen for den sags skyld, den hænger på forhandlerens egen lomme.

Da jeg købte min nuværende bil, da kunne jeg heller ikke få lov til at betale merprisen via mit dankort, det ville forhandleren ikke, da Nets kun vil dække for (mener det var) 3000kr i en overførsel, og hvis mit kort bruges til at betale bilen, og et par timer senere meldes stjålet, så får han ikke en klejne, da dankort trækninger som regel er 24 timer forsinket i forhold til hvornår betalingen foregår. Men udleverer han bilen i bedste mening om at den er betalt, så er han på røven, da han netop har udleveret den.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: må bilforhandler tage billede af kørekort?

Indlæg af pendec » 10 jan 2019 11:21

Bigfoot skrev:
10 jan 2019 10:56
jeg har lidt brugtvognsforhandlere i familien og omgangskredsen, og jeg kan godt forstå de ignorerer datatilsynets krav om at de ikke må kopiere kørekortet.

Sker det, og det sker tit, at folk møder op med et falsk kørekort, og vil lave en prøvekørsel, og stikker af med bilen, så har de intet. Men ved at have en kopi af kørekortet, så har de i det mindste et billede af idioten.
Efter de nye GDPR regler i maj 2018, så tror jeg ikke forhandlere som sådan vil overtræde disse regler, når bøderne er så store som de er fortalt, jeg ville da ikke gøre det for 200.000 eller mere, og de regner bøden ud for års omsætningen hos forhandleren.

Så måske før maj 2018, men nu er jeg berettiget til at anmelde dem, og datatilsynet har allerede ment det var forkert, så jeg ville ikke tabe , og forhandleren som skal rette ind, vil nok ikke håbe den medarbejder hiver mobilen op igen, når chefen mener det er forkert at gøre det, når han kan udfylde en formular som er krævet.

Forstår godt pointen men opbevaring og behovet er ikke tilstede i 3 måneder på en medarbejder mobil. vi taler nok mere timer. og det svar jeg fik, var jo ikke var tilfældet.

Så kan jeg så læse at papirer vedr. prøveplade som forhandleren sætter på prøvebil skal være på plads, er en anden sag, dog står der intet om hvad skal gemmes i registreringsbekendtgørelsen og de paragraffer der tales om, og så er det jo ikke altid prøveplader man kører på, så falder den lidt til jorden.


Besvar