Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 16 dec 2018 13:11

Kære StokerPro frænder.

Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Det skal være et spejlrefleksapparat. Det skal kunne ALT og være med WIFI, kvaliteten skal være i top, og så skal det være billigt icon_cheesygrin.gif Vi gider ikke skifte linse i tide og utide, så den skal have et stort spænd uden at blive for tung.

Budget: Under 10.000 kr.

Kan vi mon hente lidt hjælp her ? Meget gerne links :great:

Venlig hilsen


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Oldgaard » 16 dec 2018 13:18

Så må dælme have på banen ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 17 dec 2018 20:29

uha..... det var nogle krav der var til at fatte da.

Må det gerne være noget brugt? For det kan altså hjælpe lidt på budgettet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 19 dec 2018 18:57

Bigfoot skrev:
17 dec 2018 20:29
uha..... det var nogle krav der var til at fatte da.

Må det gerne være noget brugt? For det kan altså hjælpe lidt på budgettet.
Hej Big.

Det skal være nyt, men ikke nødvendigvis Canon.

Mvh Calle

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 19 dec 2018 20:33

Du kommer langt med Sony Alpha serien, tjek prisen på Elgiganten ex.

Har selv Sony Alpha 200 og 350 og Alpha 58. Jeg bruge de to første monteret på stjernekikkert, Alpha 58 til alt andet mellem himmel og jord.

I dag er der så mange gode kamera på markedet. Læste engang at der igen forskel er på Canon og Sony. Den eneste forskel var at Canon var mere "nørdet" end Sony, - men de kan de samme ting, - hvilket mange andre kamera også kan.

Vælg et DLSR kamera med video, det vil du ikke fortryde. Og for 10.00,- kommer du langt med et nyt kamera med et standart objektiv f.eks 18 - 50 mm el. En sjov ting du bør overveje at dit dit nye kamera skal kunne, er at det skal kunne optage i "timelaps". :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 20 dec 2018 10:36

lige lidt tanker du kan gøre dig her.

Spejlrefleks bider sig enten fast eller også bliver du hurtigt træt af det.
Ergo.... bider det sig fast, så vil man også gerne opgradere og lege videre. Jeg startede med et canon 600D for 6 år siden, og efter tre år stod jeg med et Canon 1Dx og deres topserie af objektiver.... ups icon_cheesygrin.gif
Det kan godt blive en halv bekostelig affære.

Når det så kommer til at man har bidemærker i kadaveret. Så skal man tænke på økonomien i det. De fleste vil søge brugt for at opgradere sig, og her kommer balladen.
Sony er sikkert en lækker løsning, men der er nærmest ikke noget brugt at finde af objektiver hvis man vil den vej opad, og så bliver det altså en dyr fornøjelse.
Canon derimod udgør nærmest 50% af brugtmarkedet og lige i haserne på det, ligger Nikon. Så vil man forsøge sig med noget leg der kræver et andet objektiv, jamen så er det nemmere at være Canon ejer.

Det næste man så lige skal huske, er at menuen i kameraet udgør en stor del af det arbejde du skal lave. Her har jeg testet med Canon, Nikon og Sony. Canon vinder overlegent i den battle. (især i det som jeg vil anbefale her, som er Canon 70D, 77D eller 80D) I starten med et 18-135 STM objektiv. Det kan købes som samlet kit til at starte på.
https://www.kamerahuset.dk/product/cano ... 8-55mm-stm (kunne ikke lige finde et link med et 18-135 STM)
https://photocare.dk/shop/kamera/canon- ... s-stm.aspx?

Det skal være et STM objektiv hvis du vil rode med video, det har lydløs fokusering under autofokus.
Der hvor Canon skiller sig ud, er at de har en nemmere menuopbygning, hvor alle funktioner styres af en scroll knap, hvor Nikon har en knap til hver sin funktion, og Sony er en rodet sammensætning af de to, alt efter hvilket kamerahus man køber.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 22 dec 2018 18:49

Tak for god inspiration til Morten og Big. Hvad tror i med det her sæt https://www.kamerahuset.dk/product/cano ... -1895c031/ Linsen er jo ikke en Canon, men gør det noget ? Er der stor forskel på 80D og 800D ? Bliver linsen for stor og træls ? Er 18-135 mm et bedre valg ? Kan 800D videofilme ? Har den lydlys autofokusering ?

Mvh Calle

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 22 dec 2018 20:06

Det her setup holder sig jo inden for budgettet. Mon linsen bliver for tung at rende rundt med ? Ville 18-135 være et bedre valg ? De koster ca. det samme.

http://www.fotohusetvirum.dk/items/2696 ... ricerunner

http://www.fotohusetvirum.dk/items/2141 ... ricerunner

Mvh

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 22 dec 2018 22:14

den 18-200 kan ikke lave video uden at du har en ekstra mikrofon monteret.
Fokuseringen i objektivet larmer af helvede til og din video bliver som om der kører en boremaskine i baggrunden konstant.
De eneste objektiver der kan fokusere lydløst er STM objektiver fra Canon.

Ingen af de tre du linker til er et STM.

800D kan godt lave video, men lad mig lige opsummere en smule her.

antal cifre i et canon kamera betyder følgende:

xxxx: begyndergrej, laveste kvalitet.
xxx: lidt mere begynder, men nu begynder det at blive godt, lidt bedre sensorer men stadig begynder.
xx: semiprof grej med gode menuer, og gode sensorer.
x: topklassen af canon grej, og nu bliver det kryptisk, jo lavere tallet så er her, jo vildere er huset. Så deres topmodel hedder blot 1Dx (og nu også mk2)

jeg ville personligt ikke spare de par kroner man kan spare på at købe et 800D kontra et 80D, du får lige det bedre kamera for pengene, og skiftet fra 800D til 80D giver lige en noget federe meny opsætning at arbejde med.
Så semi prof huse har en scroll knap til at styre menuen med, det har de begynderhuse ikke.

Medmindre du vil stalke din nabokone, så behøver du ikke just gå helt op i 200mm eller mere zoom.
Et 18-135 er et fantastisk alsidigt objektiv der dækker et meget stort område.

Samtalen er dog en anden vis du helt og holdent afviser video delen. For så er det 18-200 ganske godt, dog lidt langsomt i fokuseringen, hvor 18-135 faktisk er ret hurtigt takket være sit USM.

IS = Image stabiliser
USM = Ultrasonic motoring (lynhurtig fokusering - tandhjulsdrevet)
STM = Stepmotor technology - lydløs fokusering og lynhurtigt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 23 dec 2018 10:35

Bigfoot skrev:
22 dec 2018 22:14
den 18-200 kan ikke lave video uden at du har en ekstra mikrofon monteret.
Fokuseringen i objektivet larmer af helvede til og din video bliver som om der kører en boremaskine i baggrunden konstant.
De eneste objektiver der kan fokusere lydløst er STM objektiver fra Canon.

Ingen af de tre du linker til er et STM.

800D kan godt lave video, men lad mig lige opsummere en smule her.

antal cifre i et canon kamera betyder følgende:

xxxx: begyndergrej, laveste kvalitet.
xxx: lidt mere begynder, men nu begynder det at blive godt, lidt bedre sensorer men stadig begynder.
xx: semiprof grej med gode menuer, og gode sensorer.
x: topklassen af canon grej, og nu bliver det kryptisk, jo lavere tallet så er her, jo vildere er huset. Så deres topmodel hedder blot 1Dx (og nu også mk2)

jeg ville personligt ikke spare de par kroner man kan spare på at købe et 800D kontra et 80D, du får lige det bedre kamera for pengene, og skiftet fra 800D til 80D giver lige en noget federe meny opsætning at arbejde med.
Så semi prof huse har en scroll knap til at styre menuen med, det har de begynderhuse ikke.

Medmindre du vil stalke din nabokone, så behøver du ikke just gå helt op i 200mm eller mere zoom.
Et 18-135 er et fantastisk alsidigt objektiv der dækker et meget stort område.

Samtalen er dog en anden vis du helt og holdent afviser video delen. For så er det 18-200 ganske godt, dog lidt langsomt i fokuseringen, hvor 18-135 faktisk er ret hurtigt takket være sit USM.

IS = Image stabiliser
USM = Ultrasonic motoring (lynhurtig fokusering - tandhjulsdrevet)
STM = Stepmotor technology - lydløs fokusering og lynhurtigt.
Så har jeg googlet lidt videre. Flere mener, at 18-135 er bedst rent optisk. Mener du også det ? Er det USM eller STM der er bedst ?

Hvad tror du med det her sæt https://www.merlin.dk/Kamera/Canon-EOS- ... =pricesite

Mvh


Besvar