Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 23 dec 2018 14:14

calle skrev:
23 dec 2018 10:35
Så har jeg googlet lidt videre. Flere mener, at 18-135 er bedst rent optisk. Mener du også det ? Er det USM eller STM der er bedst ?

Hvad tror du med det her sæt https://www.merlin.dk/Kamera/Canon-EOS- ... =pricesite

Mvh
ingen tvivl 18-135 STM Det er super godt optisk, og slår 18-200 med flere km i en test.

Det du linker til er et fint kit, men bemærk lige, at det ikke er et STM objektiv. Der er altså to af de 18-135, nemlig et USM IS og et STM. Så gå efter STM modellen, du vil blive ked af andet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 23 dec 2018 14:25

Bigfoot skrev:
23 dec 2018 14:14
ingen tvivl 18-135 STM Det er super godt optisk, og slår 18-200 med flere km i en test.

Det du linker til er et fint kit, men bemærk lige, at det ikke er et STM objektiv. Der er altså to af de 18-135, nemlig et USM IS og et STM. Så gå efter STM modellen, du vil blive ked af andet.
Nu har jeg så med afsæt i din rigtig fine coaching fundet ud af, at der er kommet en nano USM linse, der skulle kunne det bedste fra STM og USM. Er det noget du er bekendt med. https://www.kamerahuset.dk/product/cano ... -1276c005/

Venlig hilsen og tak new11

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 23 dec 2018 14:57

calle skrev:
23 dec 2018 14:25
Nu har jeg så med afsæt i din rigtig fine coaching fundet ud af, at der er kommet en nano USM linse, der skulle kunne det bedste fra STM og USM. Er det noget du er bekendt med. https://www.kamerahuset.dk/product/cano ... -1276c005/

Venlig hilsen og tak new11
jeg hæfter mig ved at de siger "næsten lydløs" fokusering. ved STM er det lydløst.
Men den er vist god nok, at den der mk2 af 18-135 med nano teknology er afløseren for STM modellen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 23 dec 2018 20:08

Bigfoot skrev:
23 dec 2018 14:57
jeg hæfter mig ved at de siger "næsten lydløs" fokusering. ved STM er det lydløst.
Men den er vist god nok, at den der mk2 af 18-135 med nano teknology er afløseren for STM modellen.
Hvordan finder jeg mon ud af det ? Skal jeg ud og stole på en eller anden sælger cigar.gif eller kan jeg simpelthen blot lytte til kameraets autofokus, eller kræver det mere at afgøre, om skidtet er lydløst ?

Mvh

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 24 dec 2018 09:06

calle skrev:
23 dec 2018 10:35
Så har jeg googlet lidt videre. Flere mener, at 18-135 er bedst rent optisk. Mener du også det ? Er det USM eller STM der er bedst ?

Hvad tror du med det her sæt https://www.merlin.dk/Kamera/Canon-EOS- ... =pricesite

Mvh
Jeg burde egenlig have spurgt dig hvad du mere præcist vil bruge kameraret til?


calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 24 dec 2018 09:33

MortenW skrev:
24 dec 2018 09:06
Jeg burde egenlig have spurgt dig hvad du mere præcist vil bruge kameraret til?
Hej Morten og glædelig jul.

Det skal afløse vores iphone 7-ere, idet vi ikke synes de tager skarpe nok billeder. Vi skyder da også jævnligt en lille videosekvens af et eller andet, så det vil nok være irriterende, hvis der kører en "boremaskine" i baggrunden.

Venlig hilsen Calle

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 29 dec 2018 09:46

calle skrev:
24 dec 2018 09:33
Hej Morten og glædelig jul.

Det skal afløse vores iphone 7-ere, idet vi ikke synes de tager skarpe nok billeder. Vi skyder da også jævnligt en lille videosekvens af et eller andet, så det vil nok være irriterende, hvis der kører en "boremaskine" i baggrunden.

Venlig hilsen Calle
Hej Calle

De billede du tager er de til visning på skærm eller til udprintning/tryg - til at sætte ind i fotokataloget?

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 29 dec 2018 09:52

MortenW skrev:
29 dec 2018 09:46
Hej Calle

De billede du tager er de til visning på skærm eller til udprintning/tryg - til at sætte ind i fotokataloget?
Jeg tror vi kommer til at se dem mest på vores bærbare 14 tommer pc, men fjernsynet på 65 tommer er også en mulighed. Det har 4K ligesom pcén, så kameraet skal vel også være i 4K, hvis det hele skal give mening.

Mvh

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 29 dec 2018 10:22

calle skrev:
29 dec 2018 09:52
Jeg tror vi kommer til at se dem mest på vores bærbare 14 tommer pc, men fjernsynet på 65 tommer er også en mulighed. Det har 4K ligesom pcén, så kameraet skal vel også være i 4K, hvis det hele skal give mening.

Mvh
Ok så er vi ude i en helt anden problematik. Normalt tager en iPhone7 (som har et 12MP kamera) super billeder til visning på skærm.
MEN hvis din computer ikke har et kraftig grafikkort og en god skærm, får du ikke et bedre billeder hvis du køber et dyrt kamera!

Jeg har lavet masser af optagelser med min iPhone5 som vi ser billeder og Video på via Appel TV på vores 42" fjernsyn i super høj kvalitet. Jeg har også lavet optagelser med mit Sony Alpha 58 og jeg vil påstå at kvaliteten er bedst med IPhone 5 optagelserne.

I min lærdom på skolen for Medie og Kommunikation lærte jeg, at kvaliteten på et billeder aldring kunne blive bedre, hvis den enhed billedet skulle vises på - ikke kunne "håndtere" et billede af høj kvalitet (opløsning)

Det kræver en god computer og kunne se billederne i højkvalitet. Må jeg spørge hvilken computer du har? :P

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Lintz » 29 dec 2018 10:42

MortenW skrev:
29 dec 2018 10:22


I min lærdom på skolen for Medie og Kommunikation lærte jeg, at kvaliteten på et billeder aldring kunne blive bedre, hvis den enhed billedet skulle vises på - ikke kunne "håndtere" et billede af høj kvalitet (opløsning)

Eller sagt på en anden måde - Hvad hjælper det at man har et kamera til 20 k hvis man printer ud på alm. printerpapir fra Lidl.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar