Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 29 dec 2018 12:24

MortenW skrev:
29 dec 2018 10:22
Ok så er vi ude i en helt anden problematik. Normalt tager en iPhone7 (som har et 12MP kamera) super billeder til visning på skærm.
MEN hvis din computer ikke har et kraftig grafikkort og en god skærm, får du ikke et bedre billeder hvis du køber et dyrt kamera!

Jeg har lavet masser af optagelser med min iPhone5 som vi ser billeder og Video på via Appel TV på vores 42" fjernsyn i super høj kvalitet. Jeg har også lavet optagelser med mit Sony Alpha 58 og jeg vil påstå at kvaliteten er bedst med IPhone 5 optagelserne.

I min lærdom på skolen for Medie og Kommunikation lærte jeg, at kvaliteten på et billeder aldring kunne blive bedre, hvis den enhed billedet skulle vises på - ikke kunne "håndtere" et billede af høj kvalitet (opløsning)

Det kræver en god computer og kunne se billederne i højkvalitet. Må jeg spørge hvilken computer du har? :P
PC er en Lenovo Think Pad X1 Yoga med OLED skærm 1. generation. Fjernsynet er et LG med UHD.


calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 29 dec 2018 12:38

Jeg synes ofte mine billeder fra mobilos er uskarpe. Især når jeg zoomer eller lysforholdene er dårlige. Jeg synes heller ikke, at der kan zoomes ret meget. Når jeg tager billeder af hundene i fuld fart er det ofte svært at bestemme hvilken skabning, der er på billedet. Det meste er blot fartstriber. Kan man indstille telefonen, så man undgår det problem ?

Jeg har et ældgammelt Pentax K1000. Det kunne jeg stille til 1/1000. Så var billederne aldrig rystede.

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 29 dec 2018 13:54

calle skrev:
29 dec 2018 12:38
Jeg synes ofte mine billeder fra mobilos er uskarpe. Især når jeg zoomer eller lysforholdene er dårlige. Jeg synes heller ikke, at der kan zoomes ret meget. Når jeg tager billeder af hundene i fuld fart er det ofte svært at bestemme hvilken skabning, der er på billedet. Det meste er blot fartstriber. Kan man indstille telefonen, så man undgår det problem ?

Jeg har et ældgammelt Pentax K1000. Det kunne jeg stille til 1/1000. Så var billederne aldrig rystede.
Du omtaler her nogle problematikker som er en kombinering af "optage teknik". Hvis der ikke er lys nok vil selv det dyreste kamera gi op og give dig grumset billeder.
Når du zoomer på en mobil telefon er det et "digital zoom" - hvilket ikke er det samme som hvis du zoomer på et kamera.
Et kamera har en linse som forstørre dit billede via af nogle linser som sidder i dit objektiv (det svarer til det samme som er i en kikkert) hvor du zoomer ind og skarp stiller osv.
Man kan også købe linser og sætte på sin mobil telefon, hvilket giver et helt andet billede resultat.

Har du et "Smart TV"? - hvis du har så prøv at opret en YouTube konto og upload nogle billeder og film frekvenser så du kan se dem på dit TV og bedømme dem der. :)

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 29 dec 2018 14:42

MortenW skrev:
29 dec 2018 13:54
Du omtaler her nogle problematikker som er en kombinering af "optage teknik". Hvis der ikke er lys nok vil selv det dyreste kamera gi op og give dig grumset billeder.
Når du zoomer på en mobil telefon er det et "digital zoom" - hvilket ikke er det samme som hvis du zoomer på et kamera.
Et kamera har en linse som forstørre dit billede via af nogle linser som sidder i dit objektiv (det svarer til det samme som er i en kikkert) hvor du zoomer ind og skarp stiller osv.
Man kan også købe linser og sætte på sin mobil telefon, hvilket giver et helt andet billede resultat.

Har du et "Smart TV"? - hvis du har så prøv at opret en YouTube konto og upload nogle billeder og film frekvenser så du kan se dem på dit TV og bedømme dem der. :)
Jamen jeg kan godt se mine billeder fra telefonen på TV-skærmen. De heldige billeder er super flotte på storskærmen. Jeg har også en Swarovski-adapter til min iphone, så jeg kan tage billeder gennem kikkerten. Det er en dyr og besværlig løsnig, men det kan lade sig gøre.

Jeg håber der dukker et godt tilbud op under udsalget.

Mvh

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 29 dec 2018 15:09

telefonbilleder er som oftest med en meget begrænset dybdeskarphed, netop på grund af den lille optiske effekt i linsen på telefonen.
Det gør at de ikke er særlig sjove at zoome ind på med en computer, og det derved tit ødelægger kvaliteten der.

Jeg har selv den helt store Dell XPS bærbare med den herligste opløsning af 3840x2160 og i 4K HD opløsning. Det hjælper altså en del på behandlingen af sine billeder, især i den store udgave jeg skyder med mit 1Dx.

Men det er jo også en faktor man skal tage i betragtning, hvad vil man med billeder bagefter. Er det bare til at køre slideshow på tv'et ved familiearrangementer, så er det altså ikke nødvendigt med den store vilde løsning af grej til det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 29 dec 2018 17:45

Bigfoot skrev:
29 dec 2018 15:09
telefonbilleder er som oftest med en meget begrænset dybdeskarphed, netop på grund af den lille optiske effekt i linsen på telefonen.
Det gør at de ikke er særlig sjove at zoome ind på med en computer, og det derved tit ødelægger kvaliteten der.

Jeg har selv den helt store Dell XPS bærbare med den herligste opløsning af 3840x2160 og i 4K HD opløsning. Det hjælper altså en del på behandlingen af sine billeder, især i den store udgave jeg skyder med mit 1Dx.

Men det er jo også en faktor man skal tage i betragtning, hvad vil man med billeder bagefter. Er det bare til at køre slideshow på tv'et ved familiearrangementer, så er det altså ikke nødvendigt med den store vilde løsning af grej til det.
Jeg vælger ofte en nem løsning, når jeg skal beskære et billede. Jeg zoomer ind til den ønskede størrelse, tager et skærmprint, og gemmer det redigerede billede i mit arkiv. Det virker sindssygt dårligt ifht. billedkvaliteten.

Mvh new10 new11 new17 new3

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af MortenW » 20 jan 2019 09:14

calle skrev:
29 dec 2018 17:45
Jeg vælger ofte en nem løsning, når jeg skal beskære et billede. Jeg zoomer ind til den ønskede størrelse, tager et skærmprint, og gemmer det redigerede billede i mit arkiv. Det virker sindssygt dårligt ifht. billedkvaliteten.

Mvh new10 new11 new17 new3
Det lyder som en helt forkert måde du redigere dine billeder på. Hvilke program bruger du til redigering af dine billeder?

Hvis du har en Google konto kan du redigere dine billeder gratis. Jeg selv bruger Photoshop, men jeg har også en baggrund som grafikker :)

Du kan evt. downloade https://picasa.en.uptodown.com/windows ganske gratis og redigere dine billeder der :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Lintz » 20 jan 2019 09:26

MortenW skrev:
20 jan 2019 09:14
Det lyder som en helt forkert måde du redigere dine billeder på. Hvilke program bruger du til redigering af dine billeder?

Hvis du har en Google konto kan du redigere dine billeder gratis. Jeg selv bruger Photoshop, men jeg har også en baggrund som grafikker :)

Du kan evt. downloade https://picasa.en.uptodown.com/windows ganske gratis og redigere dine billeder der :)
Eller programmet "Paint" som alle burde kunne finde ud af at bruge.
Der er selvfølgelig ikke så mange smarte funktioner men hvis det kun er for at beskærer er det ok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af calle » 01 dec 2019 22:37

Ingen skal beskylde mig for at ride samme dag som jeg sadler icon_cheesygrin.gif

I forbindelse med Black Friday fik jeg købt lidt sager ind. Så skal vi bare have lært at bruge dem :shock:

Venlig hilsen Calle
Canon.jpg

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vi ønsker os et nyt fotografiapparat. Gode råd søges.

Indlæg af Bigfoot » 02 dec 2019 08:37

calle skrev:
01 dec 2019 22:37
Ingen skal beskylde mig for at ride samme dag som jeg sadler icon_cheesygrin.gif

I forbindelse med Black Friday fik jeg købt lidt sager ind. Så skal vi bare have lært at bruge dem :shock:

Venlig hilsen Calle

Canon.jpg
Hold da op..... et 90D, et 70-200L F4 IS, og et 50mm F1.8, og så et 18-55 eller 18-135 på kameraet, lidt svært at bedømme på vinklen af billedet.
Det er da sjove legesager at komme igang med.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar