Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Lintz » 08 dec 2018 09:02

Der har været nogle tråde på det seneste hvor bla. priserne på el har været diskuteret og i denne sammenhæng også frit elvalg.

- Så hvor meget sparer I egentlig dem af jer som bruger en del tid på at finde det billigste selskab og hvor lang tid bruger I pågældende selskab.

Nogle gang mener jeg at jeg har læst at I finder et godt og billig tilbud og andre gange et tilbud hvor de lige har glemt at oplyse noget hvorefter I så lige er bundet i 3 eller måske 6 mdr.

For min del skal jeg være ærlig - Jeg gider simpelthen ikke bruge tid på det - Mit el forbrug har lagt mellem 7 - til 11,000 kr de sidste 5-6 år. Udsvinget skyldes nok at nogle år har man gået og lavet lidt ved huset.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Dunas » 08 dec 2018 09:59

Enig, jeg ligger på knap 2200 kwh pr. år. Men skiftede El selvskab dengang man skulle tage stilling til, hvilken
El selvskab man ville have. Her valgte jeg Nettopower (variabel El pris), da det er meget enkelt bygget op. Ingen binding, ingen skjulte gebyr
og ingen abonnement. Ved de er en af de billigste efter mit behov. Så Nej, skifter ikke selvskab, når jeg ikke bruger mere El, kan jeg ikke spare noget håndgribelig.
Har dog været udsat for meget aggressive El sælger for nogle år siden, som jeg støtte på ved Silvan udenfor. Jeg afviste dem blank, og gik min vej. Men de var sgu så fræk og følge efter, hvor jeg måtte hæve stemmen og fortælle dem, hvem der bestemte hvilken Elskab jeg ønskede. Før jeg slap for dem.

pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 10:03

Jeg har også kun skiftet få gange siden man kunne, først var det nettopower i flere år, så fik jeg vindstød, til en el pris på 0,025kr/kwh i 6 måneder, og ca 2,30kr totalt når man ser på regningen sidst.

Jeg synes det var meget men glemte el priser er steget lidt, og når jeg checkede nettopower igen, så var deres snitpris som de skrev på forsiden 2,37kr så ikke billigere og ikke værd at skifte. (ca. 130kr i kvt er også penge)

Så jeg holder positionen , det er så lidt at skifte for lige nu, så måske når snitprisen kan komme længere ned udover at den falder løbende hvis statens plan holder, så stiger den nok også modsat pga andet :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 10:19

I anledning af dit indlæg, så har Jeg lige gennemgået min elregning for det seneste kvartal.

Jeg brugte 577,19 kWh. Det kostede Mig 1587,29 kr. Heraf er de 183,75 fast abonnement,
mens der så går 1403,54 kr. til elprisen. Altså er den rene elpris 2,43 kr/kWh.

Der er dog en ting der generer Mig noget, og det er den faste abonnement. Jeg har 2 elmålere,
fordi Jeg har en bygning ved siden af, hvor der tidligere har været en lille maskinfabrik. Det
faste abonnement er det samme uanset forbruget. 2 elmålere á 183,75 i kvartalet, det giver
1470,-/år. Det synes Jeg er meget :evil:

Den udgift skal jo lægges oven i elprisen, og så bliver kWh prisen jo pludselig en del højere :shock:
Det er jo klart, at jo højere elforbrug, jo mindre belaster det faste abb. jo den samlede regning.
Men i det aktuelle regnestykke, er prisen altså reelt 2,75 pr. kWh.

Helt galt bliver det, når Jeg laver samme regnestykke for den tidligere maskinfabrik. Her var
forbruget det seneste kvartal på 64,66 kWh.. Her bliver den reelle kWh pris 5,43 kr. :shock:

Samlet set har Jeg pr. 1/12-2018 brugt 2536 kWh. og det har jeg betalt 7190 kr. for. Det giver
en reel elpris på 2,84 kr/kWh

Kan det så betale sig at skifte elleverandør? I følge Elpris.dk, så er besparelsen ved at være
aktiv forbruger, ca. 320 kr/år. Det er Jeg ikke sikker på er besværet værd? Det kræver at man
skifter elleverandør ca. hvert halve år, da det er den bindingsperiode de fleste operere med.

Så tror Jeg hellere at Jeg vil prøve at vænne Mig til at slukke for noget stand-by forbrug?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Lintz » 08 dec 2018 10:26

MichaelK skrev:
08 dec 2018 10:19


Kan det så betale sig at skifte elleverandør? I følge Elpris.dk, så er besparelsen ved at være
aktiv forbruger, ca. 320 kr/år.
Det kræver at man
skifter elleverandør ca. hvert halve år.

Så tror Jeg hellere at Jeg vil prøve at vænne Mig til at slukke for noget stand-by forbrug?
Michael - Jeg har det faktisk på samme måde. Hvis det er besparelsen er det da ikke værd at døje med.
Lidt lige som når folk kører 30 km for at spare 4 øre på brændstof - Og derefter ræser hjem fordi de har brugt for meget tid på det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Brandsen » 08 dec 2018 10:51

Halløj i forum,

Da vi købte gården var der to el-målere, for at kunne adskille privat fra erhverv, men da vi ikke har erhverv,
så fik jeg ledlagt den ene måler her i september måned, og sparer dermed et abonnement og et regningsgebyr
hver måned fremover. Det kostede kr 1.620 af få elektrikkeren til at nedlæggeden ene måler, og break-even
er efter 18 måneder i mit tilfælde, så det er vel en ok besparelse.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 10:56

Brandsen skrev:
08 dec 2018 10:51
Halløj i forum,

Da vi købte gården var der to el-målere, for at kunne adskille privat fra erhverv, men da vi ikke har erhverv,
så fik jeg ledlagt den ene måler her i september måned, og sparer dermed et abonnement og et regningsgebyr
hver måned fremover. Det kostede kr 1.620 af få elektrikkeren til at nedlæggeden ene måler, og break-even
er efter 18 måneder i mit tilfælde, så det er vel en ok besparelse.
Men der skal vel så føreres et nyt elkabel mellem de 2 installationer. Mit set-up er 2 adskilte bygninger, hvor
de hver især har deres eget nedgravede kabel fra boksen ca. 30 meter væk. Måske det bare er Mig, men det
virker ikke simpelt at sløjfe den ene måler? -Selvom der kun er 4 meter mellem selve bygningerne.
Last edited by 2 on MichaelK; edited 8 times in total

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 11:01

Lintz skrev:
08 dec 2018 10:26
Michael - Jeg har det faktisk på samme måde. Hvis det er besparelsen er det da ikke værd at døje med.
Lidt lige som når folk kører 30 km for at spare 4 øre på brændstof - Og derefter ræser hjem fordi de har brugt for meget tid på det.
Besparelsen er større, jo større ens elforbrug er. De 320.- er for et forbrug på ca. 2000 kWh/år.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Lintz » 08 dec 2018 11:10

MichaelK skrev:
08 dec 2018 11:01
Besparelsen er større, jo større ens elforbrug er. De 320.- er for et forbrug på ca. 2000 kWh/år.
Nu har jeg lige været inde og tjekke og så vidt jeg kan se har jeg givet 2,06 i gennemsnit minus abb de sidste 3 mdr.
Der skal så lægges 12 øre oveni pr kw med abb - Altså 2,18.

Kan jeg så være heldig og rode rundt på nettet og finde et selskab til sammenlagt 2,00 kr. vil det give mig en besparelse på knap 600,- pr år.

Den besparelse kan jeg vist godt finde andet sted - F.eks sørge for at konen og datteren slukker lyset på badeværelset :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 11:16

MichaelK skrev:
08 dec 2018 10:19
Den udgift skal jo lægges oven i elprisen, og så bliver kWh prisen jo pludselig en del højere :shock:
Det er jo klart, at jo højere elforbrug, jo mindre belaster det faste abb. jo den samlede regning.
Men i det aktuelle regnestykke, er prisen altså reelt 2,75 pr. kWh.
Her bruger jeg ca. 1400kwh/kvt , så 10 øre pr. kvt, giver 140kr's besparelse ca. Det kan være 1300kwh.

Men hvis jeg havde 50 øre i forskel inkl. alt, og jeg også boede på vestsiden af Danmark hvor el prisen er lavere, så ville jeg synes at 577 kwh * 0,45 , det er næsten 260kr du ville spare lige pt. ved at skifte til et billigere, hvis de ligger på 2,3kr (øst pris for vindstød), nu er du på vestsiden og du får vist hele 10 øre mere i rabat på det.

Så, hvis 260kr ikke kan gøre en forskel i kvartalet, og 1000kr om året, så ved jeg ikke , du skal jo ikke gøre mere end besøge link via elpris dk, taste dine informationer ind og 5 minutter senere, så begynder du 4 uger efter at spare penge, lidt afhængig af opsigelse hos din nuværende som nok er 14dage-30dage, hvis du ikke har skiftet længe.

Jo, jeg ville da kæmpe lidt for 1000kr, og så ville jeg stadig spare. Her har jeg daglig elmåler på, især fordi mit forbrug er 12-15kwh om dagen på alt muligt som kører, og så er der sluk/tænd på diverse el. Bare mit nye pillefyr gav dobbelt op på el forbruget for pillefyr :( (40-80w med pumpe)

Og så er der lokke tilbuddet hvor vindstød giver elprisen et nøk ned, til 0,025 i 6 måneder (150kr yderligere der) (577*0,025) i 2 kvt.

Så uden at reklamere for vindstød, så kan du vel dårligt sige nej til 1300kr i besparelse på 12 måneder hos vindstød, hvis dit snit er 577kwh :)
Lintz skrev:
08 dec 2018 11:10
Nu har jeg lige været inde og tjekke og så vidt jeg kan se har jeg givet 2,06 i gennemsnit minus abb de sidste 3 mdr.
Der skal så lægges 12 øre oveni pr kw med abb - Altså 2,18.
Man skal altid lægge abb. oveni, det gør elpris også.. .Så faktura pris minus (afregning for sidst kvt. forbrug forskel) og dividere med antal kvh forbrugt , så har du en snitpris for dit kvt. de næste 3 måneder, som igen ikke er 100% præcis, da elpris kan variere lidt men er tæt på. (Hvis man ikke har fastpris aftale)


Besvar