Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 12:41

Lintz skrev:
08 dec 2018 12:39
Nu tror jeg squ vi snart får rodet så meget rundt i det at det ikke er til af finde ud af icon_cheesygrin.gif

For at finde de 2,06 kr tager vi 1845,46 og trækker 30,00 plus 73,74 PLUS moms af dette beløb fra - Det dividerer vi med 830 kw for at få 2,06.

Abb.pris plus moms af dette bliver så variabel pr kw efter ens forbrug - Det må være korrekt.
nej da.

Faktura pris / kwh . i dit tilfælde 1845 / 830, det kan ikke siges mere simpelt. Alt det andet er ikke korrekt.

Kan du trække moms fra, så jo, så er beløbet jo ikke det samme som for os, private :)

edit2: Prisen justeres pr. kvt for mange. så det er helt korrekt også når den er variabel, at tage faktura beløb og dividere med ens kwh forbrug, så det er korrekt for det kvartal.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 14:04

Har lige gennemtygget min seneste elregning, og fundet ud af at jeg får lidt rabat på abb. fra netselskabet.
43,79 plus moms, så jeg i stedet betaler 129,- i stedet for 183,75. i samlede abb. udgifter.
Desværre betyder det, at min rene elpris er 2,53 kr/kWh og ikke 2,43 kr., som jeg først troede :(
Det rokker dog ikke ved, at min reelle elpris (faktura/forbrug) er 2,75 kr.. :evil:

Hvis Pendec giver 2,30kr. alt inkl., så burde jeg altså kunne spare ca. 250,-/kvartal? Men men.....

Hvis Jeg stadig skal betale abb. til netselskabet på knap 150,- inkl. moms/kvartal, så er besparelsen
kun ca. 100,-, altså i alt 400,-/år.


Jeg tror jeg vil give NRGI et telefonopkald i næste uge, og så se om der ikke kan forhandles lidt på prisen? icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 14:15

MichaelK skrev:
08 dec 2018 14:04
Hvis Jeg stadig skal betale abb. til netselskabet på knap 150,- inkl. moms/kvartal, så er besparelsen
kun ca. 100,-, altså i alt 400,-/år.
Jeg har seas-nve herovre, og betaler de 70kr inkl. moms som alle skal betale til transport leverandør, det er ikke en el pris abb. pris men transport ting. som vi er på lagt, og ja, den varierer lidt fra region til region.

Men igen, da får alle disse oplysninger på elpris.dk , når du taster dit postnr og antal kwh om året du bruger, så behøver du ikke sidde og regne så meget.

Der er så undtagelsen, at elpris.dk afspejler en 6 måneders aftale, hvor det for nogle er uopsigeligt i den periode, det er så ligemeget når du ikke gider gå så meget op i at løbe rundt. Men der kan også være en pris stigning, som med vindstød som giver dig 0,025 i de første 6 måneder og derefter ca. 0,25 ex.moms som variabel pris pr. kvt.

Havde jeg nu været seas-nve kunde og beholdt mit elforbrug der, så ville de 70kr være uden el abb. på 10kr om måneden oveni, så du skal se og adskille de beløb på din regning.

På Lintz eksempel er det:
Eniig energi 30,- kr
abb. netselskab 73,74 kr

Der vil Lintz beholde de 73,74kr men skiftede abb så til Vindstød ville der spares 30kr der alene til at begynde med, og det er nok det samme når du kigger på din regning, måske er der ikke et abb? måske er der?
MichaelK skrev:
08 dec 2018 14:04
Jeg tror jeg vil give NRGI et telefonopkald i næste uge, og så se om der ikke kan forhandles lidt på prisen? icon_cheesygrin.gif
Pas nu på de ikke bare bilder dig noget ind, og så ender du med et fastpris aftale på 2 eller 3 år, og hænger på den og betaler endnu mere for el, hvor seasnve har sådanne fastpris aftaler med kwh el pris på 0,45-0,55 kr , rigtig dyrt ift. variable tilbud mener jeg.
edit: så ikke du allerede skrev du fik rabat på de 54 øre(med moms), som nok er 24 øre mere end jeg betaler :) Så rabat er vel så meget sagt.

Eksempel:
Med dit forbrug på 557kwh vejer de 10kr/md, alligevel 5,38 øre pr. kwh, det blive jo lidt oveni, altså i snit på dit forbrug, havde du brugt 1500kwh, så var det jo 2/3 mindre :)

Det er altså sammen småpenge men det blev alligevel 1300kr på det første år, og 1000kr de følgende år, men! så skal el prisen jo holde og selvom vi kan se frem til lavere priser, så sker der helt sikkert opsving som udjævner de nedslag som regeringen giver os.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 14:28

Men Jeg kan se at Jeg potentielt kan spare ca. 400,-/år ved at skifte, når jeg stadig skal betale til netselskabet.
Så er vi tilbage ved, om det kan betale sig?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 14:43

MichaelK skrev:
08 dec 2018 14:28
Men Jeg kan se at Jeg potentielt kan spare ca. 400,-/år ved at skifte, når jeg stadig skal betale til netselskabet.
Så er vi tilbage ved, om det kan betale sig?
Nu har jeg testet elpris.dk med 8410 som postnummer og 2000kwh om året, du er helt ned i priser som 1,6kr de første 6 måneder, og hos vindstød 1,64kr så ja, den stiger så fra 3,6øre til 30øre efter 6 måneder hos dem.
Men 1,64kr er da en fin pris.

Og glem nu dine egne beregninger, de lyder ikke rigtige :) Derimod er elpris.dk korrekt for de 6 måneder som de taler om og præsentationen korrekt for 2000kwh.
el 3,60 øre/kWh
Betaling for transport 26,80 øre/kWh
Afgifter 100,80 øre/kWh
Moms (25,00 pct.) 32,80 øre/kWh

Samlet betaling 164,00 øre/kWh
I ovenstående tager de højde for 2000kwh på 1 år, altså 1000kwh på 6 måneder.

sidst, nogle af de rigtig gode tilbud, har en 6 måneder binding, og de har så en opsigelse til slutningen af en måned, og med løbende 30 dage oveni, så du betaler altså for 2 måneder el til fuldpris oveni de 6 måneder til rabat pris.

Hov,
NRGi ligger ret langt nede der, og har et "tilbud" på 2,26kr :) De er da vildt dyre. og så kommer der flere fra dem endnu længere nede, hvis du betaler 2,75kr. Deres elpris er 56,40 øre/kWh , det er da enormt.
NRGi tager 12,5kr om måneden i el abb. UDOVER de 39,16kr til transport abb.


pendec

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af pendec » 08 dec 2018 14:53

Jeg synes lige at dette skal påpeges.

Alle elselskaber får oplyst dine 12 måneders forbrug, og ud af det beregner de a'conto beløb for de næste 3 måneder, så lad dig ikke overraske hvis det er højere, for hvis du har et højere forbrug på 12 måneder men nu har ændringer, så er det altså sådan de regner a'conto ud, og er dårligt en grund til at sige de er dyre, for du får pengene igen.

Når man læser trustpilot anmeldelser, så er flere godt sure fordi deres elforbrug på 12 måneder danner grundlag for a'conto, det kan de ikke forstå ;( De lyder ofte som om de intet skal betale a'conto.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af MichaelK » 08 dec 2018 15:29

I følge elpris.dk er det intro-priser der skiltes med, i hvert tilfælde ved nogle af dem.
Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad prisen så bliver, når intro-perioder
er slut?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af lamborg » 08 dec 2018 15:32

Hej Lintz.
Af hjertet tak for denne tråd :-)
Jeg har hele tiden troet at det kunne være hip som hap og bare nogle få kr der var i forskel på den ene til den anden...
Men men nu har jeg gravet lidt i det og selvom det kun er op til 40 øre pr kwh så bliver det jo til en del når man bruger 14000 kwh om året
Så nu skal der kontaktes el selskaber for som Michael skriver så er deres hjemmesider ikke nemme at gennemskue .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Lintz » 08 dec 2018 15:34

lamborg skrev:
08 dec 2018 15:32
Hej Lintz.
Af hjertet tak for denne tråd :-)
Jeg har hele tiden troet at det kunne være hip som hap og bare nogle få kr der var i forskel på den ene til den anden...
Men men nu har jeg gravet lidt i det og selvom det kun er op til 40 øre pr kwh så bliver det jo til en del når man bruger 14000 kwh om året
Så nu skal der kontaktes el selskaber
14000 - Jøsses. Du er da ent rask i æ roe. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men ja - Med sådan et forbrug har få øre også ret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Elpriser - Besparelse, hvor meget eller lidt.

Indlæg af Lintz » 08 dec 2018 15:36

MichaelK skrev:
08 dec 2018 15:29
I følge elpris.dk er det intro-priser der skiltes med, i hvert tilfælde ved nogle af dem.
Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad prisen så bliver, når intro-perioder
er slut?
Et gæt er at prisen er for høj og at de satser på at man måske lige glemmer at få afmeldt og de derved kan beholde kunden et par mdr. ekstra så det de tabte de første mdr bliver tjent ind de efterfølgende.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar