Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Rensetræpiller" :-)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Lintz » 12 jan 2019 21:40

thoken skrev:
12 jan 2019 21:01
Hej.
Gad vide om de smager godt? icon_cheesygrin.gif

Mvh thoken
Jeg skal nok betale dem hvis du smags-tester.... icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Hjemme teori » 13 jan 2019 11:00

Troldmand. skrev:
12 jan 2019 21:11
Se lyset.
Hvis de virkelig renser fyret i bund, vil det være en fantastisk investering, der tjener sig hjem på få dage.
èn mm sod i kedlen, tager 8% af virkningsgraden.
Har du dokumentation for det?

Mere man kan jo selv regne på det.
Jeg har med nyrenset kedel en røgtemperatur på ca 130 ved 100% drift og en ilt på ca 8%.
Når jeg renser har jeg 3-4mm sod og en røgastemperatur på ca 200.
Så er røgastabet steget fra 6% til 10% altså 4%. Så at røgastabet skulle stige 8% på den første mm er altså en and.

Måske det passer på en given kedel med en given fyringsform, men her snakker vi altså ikke one size fits all!!
Mvh. Sophus

skrot1

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af skrot1 » 13 jan 2019 13:46

Hjemme teori skrev:
13 jan 2019 11:00
Har du dokumentation for det?

Mere man kan jo selv regne på det.
Jeg har med nyrenset kedel en røgtemperatur på ca 130 ved 100% drift og en ilt på ca 8%.
Når jeg renser har jeg 3-4mm sod og en røgastemperatur på ca 200.
Så er røgastabet steget fra 6% til 10% altså 4%. Så at røgastabet skulle stige 8% på den første mm er altså en and.

Måske det passer på en given kedel med en given fyringsform, men her snakker vi altså ikke one size fits all!!
Du må endelig ikke afkræve fakta hos troldmand, for så føler han sig forfulgt og misforstået. Han tåler ikke for godt der bliver sat spørgsmålstegn ved nogle af hans udsagn herinde. Vi med andre former for opvarmningsformer end varmepumper, er kun ude på at mobbe og genere ham, ifølge ham, men sandheden er nok snarere, han ikke kan tåle man ikke er enig med ham i alt han skriver.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Bigfoot » 13 jan 2019 13:50

nu skal dette emne ikke også ende i en gang skaberi om folks holdninger og påstande, så hold lige kammertonen drenge

redaktørgruppen
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af lamborg » 15 jan 2019 14:58

de har dem også i jem og klyt og der er ingen grænser for hvad de kan . Læg mærke til at man skal rense ovnen i bund efter mon så ikke de er den mekaniske rensning der hjælper :-)
Rensetræpiller til rensning af pilleovne
Rensetræpiller bruges til rensning og reducering af sod og snavs i både forbrændingskammer og skorsten på pilleovne. Når der forbrændes almindelige træpiller, ophobes sod og snavs i forbrændingskammeret og skorstenen, og det øger risikoen for skorstensbrand, forringer forbrændingen og ovnens effektivt. Ved at rense forbrændingskammer og skorsten jævnligt sænkes risikoen for skorstensbrand, og ovnen opretholder effektiviteten.

Rensetræpiller har en kemisk sammensætning, som nedbryder soden ved forbrænding, og de giver ingen lugtgener. Røgen fra træpilleovnen kan være en anelse mørkere, når der forbrændes med rensetræpiller. Det er dog helt normalt.

Der er 1,5 kg i pakken.

Rensetræpiller anvendes således:

Hæld hele posens indhold i pillemagasinet, når der er 2-3 kg af de normale træpiller tilbage i pillemagasinet. Bland ikke yderligere træpiller i pillemagasinet, før rensetræpillerne er brændt helt ud
Lad pilleovnen køle af, og rengør den indvendigt
Fyr herefter med almindelige træpiller igen
Gentag processen 1 gang pr. måned i fyringssæsonen
Det virksomme kemi i rensetræpillerne til nedbrydning af sod er ammoniumchlorid.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Lintz » 15 jan 2019 15:25

lamborg skrev:
15 jan 2019 14:58
de har dem også i jem og klyt og der er ingen grænser for hvad de kan . Læg mærke til at man skal rense ovnen i bund efter mon så ikke de er den mekaniske rensning der hjælper :-)
Rensetræpiller til rensning af pilleovne
Rensetræpiller bruges til rensning og reducering af sod og snavs i både forbrændingskammer og skorsten på pilleovne. Når der forbrændes almindelige træpiller, ophobes sod og snavs i forbrændingskammeret og skorstenen, og det øger risikoen for skorstensbrand, forringer forbrændingen og ovnens effektivt. Ved at rense forbrændingskammer og skorsten jævnligt sænkes risikoen for skorstensbrand, og ovnen opretholder effektiviteten.

Rensetræpiller har en kemisk sammensætning, som nedbryder soden ved forbrænding, og de giver ingen lugtgener. Røgen fra træpilleovnen kan være en anelse mørkere, når der forbrændes med rensetræpiller. Det er dog helt normalt.

Der er 1,5 kg i pakken.

Rensetræpiller anvendes således:

Hæld hele posens indhold i pillemagasinet, når der er 2-3 kg af de normale træpiller tilbage i pillemagasinet. Bland ikke yderligere træpiller i pillemagasinet, før rensetræpillerne er brændt helt ud
Lad pilleovnen køle af, og rengør den indvendigt
Fyr herefter med almindelige træpiller igen
Gentag processen 1 gang pr. måned i fyringssæsonen
Det virksomme kemi i rensetræpillerne til nedbrydning af sod er ammoniumchlorid.
En halv meter zink tagrende kan også gøre underværker.😁
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Troldmand. » 15 jan 2019 16:35

Hjemme teori skrev:
13 jan 2019 11:00
Har du dokumentation for det?

Mere man kan jo selv regne på det.
Jeg har med nyrenset kedel en røgtemperatur på ca 130 ved 100% drift og en ilt på ca 8%.
Når jeg renser har jeg 3-4mm sod og en røgastemperatur på ca 200.
Så er røgastabet steget fra 6% til 10% altså 4%. Så at røgastabet skulle stige 8% på den første mm er altså en and.

Måske det passer på en given kedel med en given fyringsform, men her snakker vi altså ikke one size fits all!!
Bemærker først dit indlæg nu.

For mange år siden, det var da den første multi22 så dagens lys. Med til udvikling af multi22, var der en ingeniør Per Krarup fra Sæby.

Per var meget aktiv på det nu lukket multi22 forrum.
Dengang fortalte Per, at den første mm sod, gav en nedsættelse af ydelse / virkningsgrad på 8 %

Jeg ved ikke, om man kan søge det på det gamle forrum.

Linket er her.

http://multi22.danskforum.net/

Søger man Per Krarup her på stoker pro, dukker der en del op.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: "Rensetræpiller" :-)

Indlæg af Centrifugal » 16 jan 2019 18:34

Flere kæder i den billige ende, er begyndt at markedsføre rensetræpiller til brændeovne - men virker de?

Jeg har prøvet pillerne fra Harald Skrald i en Louisa pilleovn med vand fra VVS Eksperten, hvor der bliver bygget sod op på rørene i brændkammeret ved det lave effekttrin og denne sod er ganske svær at fjerne.

Lad det være sagt med det samme - rensetræpiller renser ikke pilleovnen som angivet på emballagen - men efter en tur med rensetræpiller bliver ovnen og røgrøret en del lettere at rengøre manuelt.

Pillerne er tilsat ammoniumklorid i en mængde på ca. 30g. pr pakke. Ved forbrænding i ovnen, omdannes soden til et grå/brunligt pulver, som er meget nemmere at fjerne end soden, men den mekaniske rensning kommer jeg ikke udenom. Den kan så klares med en kraftig askestøvsuger og en stålbørste - men ikke noget med at være voldsom eller bruge ukrudtsbrænderen. Hvis du vil vide mere om teknikken, kan du finde information på dette link: https://patents.google.com/patent/WO2014066661A1/en

Mange pilleovne kører med lave temperaturer, for at spare piller. Det giver mere sod i brændkammer og røgrør, end hvis temperaturen var højere. Det gælder også min. Min egen pille ovn kører på 1 (på effekttrin fra 1 til 5) langt det meste af tiden når udetemperaturen er over 0 grader, og det giver en uønsket sod-opbygning fordi ovnen ikke brænder helt optimalt på det lave trin. Hver morgen når jeg står op, sætter jeg ovnen på 5, og når jeg har spist morgenmad sætter jeg ovnen tilbage til 1. Denne rutine holder soden i brændkammer og røgrør nede, fordi den sod som er kommet i løbet af de sidste 24 timer, bliver brændt af om morgenen.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.


Besvar