Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For satan.....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: For satan.....

Indlæg af hensan » 06 apr 2018 23:21

pendec skrev:
06 apr 2018 23:12
Jeg brugte den FDM beregner , og den siger noget andet end det du siger her.



Parametre: Anhænger 3500Totalt, vægt 2100kg , Bil-anhænger: total m/bremser 2100kg.
Så har jeg ikke forklaret mig tydeligt. Det eneste sted jeg kan komme i tanke om "rigtige" vægte er om BILEN må trække anhængeren. Ikke om FØREREN af bilen må køre vogntoget.
Når du snakker om føreren af vogntoget snakker du altid om det der tidligere blev omtalt som papirvægten,

Sagt simpelt har du ikke et trailerkørekort må du som fører ikke trække en meget stor trailer uanset om traileren er tom eller fuld men har du det rigtige kørekort må du selv i en forholdsvis lille bil trække en meget stor trailer bare den er let lastet.


pendec

Re: For satan.....

Indlæg af pendec » 06 apr 2018 23:37

hensan skrev:
06 apr 2018 23:03
Nej - For kørekortregler er det altid det du kalder papirvægten der regnes med.
Det eneste sted jeg lige kan komme i tanke om det er faktisk vægt er hvis du fx sætter en 2000 kg trailer på en bil der må trække mindre fx 1500 kg. Her må BILEN gerne køre med traileren men naturligvis ikke laste den mere end til 1500 kg.
Burde det så ikke være undtagelsen du henviser til, ikke "den eneste sted jeg lige kan komme i tanke om", som igen afhænger af FØRERS trailerkort, ellers er regnestykket ligegyldigt?
Rent matematisk set: B= Regnestykket er forkert, B/E= Regnestykket går op.

Eller taler vi nu førerløse biler :evil:

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: For satan.....

Indlæg af john_madsen » 11 apr 2018 12:47

hensan skrev:
06 apr 2018 23:21

Sagt simpelt har du ikke et trailerkørekort må du som fører ikke trække en meget stor trailer uanset om traileren er tom eller fuld men har du det rigtige kørekort må du selv i en forholdsvis lille bil trække en meget stor trailer bare den er let lastet.

-det er langt fra tilfældet.
Det er faktisk ofte sådan at hvis du kører i el lille bil, må du køre med en MEGET stor trailer, men du må bare ikke laste traileren ret meget.

Eksempler:

C3: totalvægt 1500kg må trække 1160kg. Her må du sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort, men den må selvfølgelig ikke læsses til mere end 1160kg i faktisk vægt.

407: totalvægt 2125kg må trække 1500kg. Her må du IKKE sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort.
407: totalvægt 2125kg må trække 1375kg (nedvejet). Her må du sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort, men den må selvfølgelig ikke læsses til mere end 1375kg i faktisk vægt.

Reglerne er faktisk dybt tåbelige. Hvis vi skal på ferie med campingvogn og konen skal kunne køre også, så skal vi tage den lille bil, da den store bil med campingvogn kræver B/E kort. Hvis vi nedvejer trækket på den store bil, så må hun gerne køre med campingvognen, på alm. B kort. (Så må bilen bare ikke trække det jeg har brug for med B/E kort).

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: For satan.....

Indlæg af hensan » 11 apr 2018 17:53

john_madsen skrev:
11 apr 2018 12:47
-det er langt fra tilfældet.
Det er faktisk ofte sådan at hvis du kører i el lille bil, må du køre med en MEGET stor trailer, men du må bare ikke laste traileren ret meget.

Eksempler:

C3: totalvægt 1500kg må trække 1160kg. Her må du sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort, men den må selvfølgelig ikke læsses til mere end 1160kg i faktisk vægt.

407: totalvægt 2125kg må trække 1500kg. Her må du IKKE sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort.
407: totalvægt 2125kg må trække 1375kg (nedvejet). Her må du sætte en 3500kg trailer efter på alm. B kort, men den må selvfølgelig ikke læsses til mere end 1375kg i faktisk vægt.

Reglerne er faktisk dybt tåbelige. Hvis vi skal på ferie med campingvogn og konen skal kunne køre også, så skal vi tage den lille bil, da den store bil med campingvogn kræver B/E kort. Hvis vi nedvejer trækket på den store bil, så må hun gerne køre med campingvognen, på alm. B kort. (Så må bilen bare ikke trække det jeg har brug for med B/E kort).
Min forklaring er efter bedste overbevisning rigtig men dine eksempler er ikke generelt rigtige - Dine eksempler KAN være rigtige hvis du har et gammelt kørekort. Det tidligere FDM link giver en let beregning men hvis du vil læse mere officielt kan du finde kørekortbekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=192108

Af en bekendtgørelse at være er den forholdsvis let læst.

§12 omhandler kørekort kategori B. Læg mærke til at §12 KUN omfatter TILLADTE vægte og ikke faktiske vægte, dog undtaget ikke-registreringspligtige påhængskøretøjer.

Sagt på almindeligt dansk siger §12 at du med et B kørekort må føre en bil og trailer sålænge tilladte totalvægt af bil og trailer er under 3500 kg dog er det altid tilladt at have en op til 750 kg trailer med uanset bilens størrelse.
I relation til denne tråd er det §12 stk 4 der er mest relevant.

§ 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.
2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.
3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).
5) De i § 8 nævnte køretøjer.


Stk. 2. For ikke-registreringspligtige påhængsredskaber sker fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt i henhold til stk. 1, nr. 3 og 4, ved brug af påhængsredskabets faktiske totalvægt.

§17 stk 1 omhandber B/E kørekortet hvor det nævnes at du med et sådant kort må køre med en trailer på op til 3500 kg dvs bil på 3500 kg + trailer på 3500 kg "papir"vægte

pendec

Re: For satan.....

Indlæg af pendec » 11 apr 2018 19:36

hensan skrev:
11 apr 2018 17:53
dog er det altid tilladt at have en op til 750 kg trailer med uanset bilens størrelse.
Der er så igen, undtagelser fra "altid" og "uanset bilens størrelse", da nogle biler idag, især elbilerne, slet ikke har anhænger træk eller tilladt til at køre med træk. 8) :evil: Mener også flere af de små mikro biler, har manglen på trækkrog.


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: For satan.....

Indlæg af Blinky » 11 apr 2018 19:51

De elbiler der ikke er godkendt til træk af trailere, må gerne have en krog til andet formål f. eks. cykelstativ.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: For satan.....

Indlæg af hensan » 11 apr 2018 20:57

pendec skrev:
11 apr 2018 19:36
Der er så igen, undtagelser fra "altid" og "uanset bilens størrelse", da nogle biler idag, især elbilerne, slet ikke har anhænger træk eller tilladt til at køre med træk. 8) :evil: Mener også flere af de små mikro biler, har manglen på trækkrog.
Pas på men at blande æbler & pærer.
Der er i indlæget tale om kørekort dvs hvad føreren må. Der er ikke tale om hvad bilen er godkendt til, kan eller må.

pendec

Re: For satan.....

Indlæg af pendec » 11 apr 2018 21:32

hensan skrev:
11 apr 2018 20:57
Pas på men at blande æbler & pærer.
Der er i indlæget tale om kørekort dvs hvad føreren må. Der er ikke tale om hvad bilen er godkendt til, kan eller må.
Igen, kørekortet gør det ikke mere lovligt at sætte en 750kg trailer på en bil som ingen tilladelse har, deraf forkert udtrykt "altid tilladt" og "uanset bilens størrelse" som er forkert.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: For satan.....

Indlæg af Zarge » 11 apr 2018 21:40

Hvad betyder egentlig " vogntogs vægt"?
Jeg har forstået det sådan at det er samlet vægt for både bil og trailer... Men er det faktisk vægt eller total vægt?
Min bil har en total vægt på 1670 og må slæbe 1150 men vogntog står kun til 2480...??

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: For satan.....

Indlæg af sologbrænde » 12 apr 2018 07:08

Zarge::::
Det betyder at kommer du på vægten må du højst veje 2480 kg i alt !!


Besvar