coctail skrev:#MichaelK
jeg har set filmen, og mener at du kan lave nøjagtigt det samme med nogle kristne grupper...
Ganske korrekt. Forskellen mellem disse kristne grupper og tilsvarende grupper, og muslimske fanatikerer,
er forskellen hvormed deres holdninger kommer til udtryk!
Nordirland er dog, som du også nævner, en slags undtagelse i den sammenhæng. Konflikten i Nordirland
bunder ikke så meget i en strid om religiøse holdninger, men at det overvejende kataolske Irland, anså
de protestantiske engelske styrker som en besættelsesmagt.
Religionen er taget som gidsel i nordirske seperatisters kamp for et selvstændigt Nordirland, i en strid
der oprindeligt handlede om jord.
og
coctail skrev:#MichaelK
.... man hiver altid det ud af den/de hellige bøger, som der passer ind i ens målsætning. Her har Gert Wilders, taget nogle
negative citater ud, fremfor de gode - og du er hoppet i med begge ben.
Hvis man bare sætter sig en lille smule ind i koranen, uden at være negativt forudindtaget, opdager man at de udtalelser
som man ser i fitna, bare er nogle få ekstremsitiske fjolser, der reelt set ikke har "opdaget" koranens sande budskab.
Hvor mener du jeg er "hoppet i med begge ben"?
Filmens budskab kan opfattes forskelligt. Jeg opfatter den som en beskrivelse af muslimske fanatikeres
kamp mod den vestlige levevis, med udgangspunkt i deres udlægning af Koranen. At Wilder måske lavede
filmen med en anden baggrund, er ikke så relevant som, hvordan folk fortolker den.
De viste korancitater kan ikke skjules, de er der. Forskellen mellem udlægningen af teksten blandt de
muslimske grupperinger, afgør forskellen mellem et samfund baseret på sharialovgivning, og et mere
sekulært samfund. Mange muslimer opfatter koranen som en lovtekst, der står over det enkeltes
menneskes personlige frihed til selv at vælge.
At udlægge en religiøs tekst som fakta, der er hævet over enhver kritik, strider mod den gængse opfat-
telse her i den vestlige verden. Det er det vi skal bekæmpe. Såvel kristne som muslimske fanatikere må
ikke få lov at bestemme dagsordenen.
Enhver påstand der ikke kan tåle kritik, har ingen berettigelse i et moderne samfund!
Wilder sætter med denne film fokus på ekstremistiske muslimske grupper, der hylder Hitler for mordet på¨
jøderne, og gennemtvinger deres holdninger med vold i en meget ekstrem form. Netop fordi vi i Europa
er ofre for en massiv indvandring fra mellemøstlige lande, er der en reel fare for, at sådanne grupperinger
får et alt for solidt fæste i vores samfund. Tænk bare på Hitz-But-Tahir, en organisation der er forbudt
i en række europæiske lande (men ikke i Danmark). Netop for deres støtte til en ændring af samfundet
ved hjælp af voldlige midler.
Problemet kan endnu håndteres i sin nuværende form. Dog vil en maginalisering af muslimske indvandre
og deres efterkommere, øge faren for at sådanne grupper opnår en større opbakning blandt disse
mennesker.
Den marginalisering kan måske bekæmpes gennem en øget indsats for at forbedre integrationen. Men
når disse mennesker ikke vil integration, og ikke vil acceptere den sekulære opdeling af stat og religion
der råder i vores samfund, så står vi i dag uden reelle magtmidler over for disse grupper.
Vores moderne samfund er simpelthen ikke gearet til, at håndtere disse ekstreme holdninger, noget
vi skal have lavet om på. Problemstillingen kommer tydeligt til udtryk i den politiske debat. Debatten
illustrerer på glimrende vis de forskelle, der hersker blandt de polittiske partier om hvordan disse
grupper skal bekæmpes.
Det store spørgsmål er, hvordan vi på en civiliseret måde kommer problemet til livs?
Her mener jeg, at venstrefløjen i dansk, såvel som europæisk politik, udtrykker en vis form for naivitet
når man mener man kan snakke sig til rette om problemerne. Heldigvis viser forårets politiske debat
en ændring i specielt eet parti. Villy Søvndal (SF) har på glimrende vis vist, at han nu har nået grænsen
for hvad han kan acceptere. Forskellen består dog stadigvæk i holdningen til, hvilke magtmidler man er
villig til at anvende.
Er vi villige til at sætte dele af retsplejeloven ud kraft for at bekæmpe disse grupper? Dagens polittiske
flertal har gjordt det. Personer med anden etnisk herkomst end dansk, kan udvises alene på
formodninger om at de vil udføre handlinger, der er til fare for statens, og dermed vores allesammens
sikkerhed.
Wilders film kan være et udtryk for islamofobi. Men hvis islamofobien skal bekæmpes, skal vi have mere
moderate muslimske grupper på banen. De skal bevise at de kan "rydde op" blandt deres egne.
Så snart det sker, er der en chance for at integrationen vil lykkes. Idet samfundet som helhed lettere
kan optage grupper, der aktivt går ind for en fredelig sameksistens dem og danskere (vesterlændinge)
imellem. De skal godtage at vi sætter polittiske holdninger og vores verdslige livsførelse over religiøse
tekster, såvel kristne som muslimske.
Personligt mener jeg ikke vi går langt nok i vores bestæbelser for at bekæmpe ekstremistiske grupper.
Jeg mener at alt religiøs fanatisme skal bekæmpes uanset i hvilken form den finder sted. Jeg nægter
at gøre knæfald for holdninger, der begrænser mig og samfundet som helhed i vores rettigheder til at
tænke og mene som vi vil. Samfundsmæssige ændringer skal ske gennem fredeligt polittisk arbejde, og
efter demokratiske spilleregler.
Mine kritiske holdninger til muslimer begrunder jeg ikke specielt i kristne værdier. Jeg er ikke religiøs.
Men jeg forbeholder mig ret til at være bekymret for, om ekstremistiske grupperinger i Danmark og
Europa, får for stor indflydelse på vores kultur og verdslige livsførelse. En fare, der gøres opmærksom
på i Geert Wilders kortfilm. Om den er rigtig eller ej, vil fremtiden vise.
Mvh.