Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hollandsk Film

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Hollandsk Film

Indlæg af Brian B » 30 mar 2008 12:49

Hej
jeg er rimelig enig med dig michael.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hollandsk Film

Indlæg af Flunk » 30 mar 2008 13:25

Jeg mener også at filmen ikke har andet formål end at skabe konflikt, og grave dybere grøft mellem muslimer og andre.
Jeg syntes filmen skal ties ihjel.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af MichaelK » 30 mar 2008 15:27

Jeg er klar over at stokerforumet ikke specielt anvendes til politiske/religiøse emner.
Når det er sagt, så mener jeg bestemt der må være plads til at diskuterer emner af
en karakter, der optager en vis plads i dagligdagen.

Ellers giver det jo ingen mening i at have en del af forumet reserveret til fri debat?

Folk her på forumet må gerne henvise til det sted i reglerne, hvor der står at den
slags diskussioner ikke må finde sted.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 17:17

#MichaelK

jeg har set filmen, og mener at du kan lave nøjagtigt det samme med nogle kristne grupper.. forstil dig en film lavet på samme måde, bare med citater fra biblen (det gamle testamente) og billeder fra kampene mellem protestanter og katolikker i Nordirland? Resultatet vil blive ca. det samme.

Når du laver en film, dokumentar, nyhedsklip, kan du altid vise tingene fra den side, som DU syntes, man skal bare "klippe" de rigtige steder..

Et eks fra filmen "De enige wet die Allah erkent ist de islam", altså "den eneste tro som Gud anerkender er islam". Jeg kender flere der påstår det samme om kristendommen.

man hiver altid det ud af den/de hellige bøger, som der passer ind i ens målsætning. Her har Gert Wilders, taget nogle negative citater ud, fremfor de gode - og du er hoppet i med begge ben.
Hvis man bare sætter sig en lille smule ind i koranen, uden at være negativt forudindtaget, opdager man at de udtalelser som man ser i fitna, bare er nogle få ekstremsitiske fjolser, der reelt set ikke har "opdaget" koranens sande budskab.

Jeg har i flere år gået på en kristen skole, så jeg kender fint nogle af de holdninger, der er indenfor nogle kristne grupperinger, og tro ej, at de er ret meget bedre.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af MichaelK » 30 mar 2008 20:54

coctail skrev:#MichaelK

jeg har set filmen, og mener at du kan lave nøjagtigt det samme med nogle kristne grupper...
Ganske korrekt. Forskellen mellem disse kristne grupper og tilsvarende grupper, og muslimske fanatikerer,
er forskellen hvormed deres holdninger kommer til udtryk!
Nordirland er dog, som du også nævner, en slags undtagelse i den sammenhæng. Konflikten i Nordirland
bunder ikke så meget i en strid om religiøse holdninger, men at det overvejende kataolske Irland, anså
de protestantiske engelske styrker som en besættelsesmagt.
Religionen er taget som gidsel i nordirske seperatisters kamp for et selvstændigt Nordirland, i en strid
der oprindeligt handlede om jord.

og
coctail skrev:#MichaelK

.... man hiver altid det ud af den/de hellige bøger, som der passer ind i ens målsætning. Her har Gert Wilders, taget nogle
negative citater ud, fremfor de gode - og du er hoppet i med begge ben.
Hvis man bare sætter sig en lille smule ind i koranen, uden at være negativt forudindtaget, opdager man at de udtalelser
som man ser i fitna, bare er nogle få ekstremsitiske fjolser, der reelt set ikke har "opdaget" koranens sande budskab.
Hvor mener du jeg er "hoppet i med begge ben"?

Filmens budskab kan opfattes forskelligt. Jeg opfatter den som en beskrivelse af muslimske fanatikeres
kamp mod den vestlige levevis, med udgangspunkt i deres udlægning af Koranen. At Wilder måske lavede
filmen med en anden baggrund, er ikke så relevant som, hvordan folk fortolker den.

De viste korancitater kan ikke skjules, de er der. Forskellen mellem udlægningen af teksten blandt de
muslimske grupperinger, afgør forskellen mellem et samfund baseret på sharialovgivning, og et mere
sekulært samfund. Mange muslimer opfatter koranen som en lovtekst, der står over det enkeltes
menneskes personlige frihed til selv at vælge.
At udlægge en religiøs tekst som fakta, der er hævet over enhver kritik, strider mod den gængse opfat-
telse her i den vestlige verden. Det er det vi skal bekæmpe. Såvel kristne som muslimske fanatikere må
ikke få lov at bestemme dagsordenen.
Enhver påstand der ikke kan tåle kritik, har ingen berettigelse i et moderne samfund!

Wilder sætter med denne film fokus på ekstremistiske muslimske grupper, der hylder Hitler for mordet på¨
jøderne, og gennemtvinger deres holdninger med vold i en meget ekstrem form. Netop fordi vi i Europa
er ofre for en massiv indvandring fra mellemøstlige lande, er der en reel fare for, at sådanne grupperinger
får et alt for solidt fæste i vores samfund. Tænk bare på Hitz-But-Tahir, en organisation der er forbudt
i en række europæiske lande (men ikke i Danmark). Netop for deres støtte til en ændring af samfundet
ved hjælp af voldlige midler.

Problemet kan endnu håndteres i sin nuværende form. Dog vil en maginalisering af muslimske indvandre
og deres efterkommere, øge faren for at sådanne grupper opnår en større opbakning blandt disse
mennesker.
Den marginalisering kan måske bekæmpes gennem en øget indsats for at forbedre integrationen. Men
når disse mennesker ikke vil integration, og ikke vil acceptere den sekulære opdeling af stat og religion
der råder i vores samfund, så står vi i dag uden reelle magtmidler over for disse grupper.
Vores moderne samfund er simpelthen ikke gearet til, at håndtere disse ekstreme holdninger, noget
vi skal have lavet om på. Problemstillingen kommer tydeligt til udtryk i den politiske debat. Debatten
illustrerer på glimrende vis de forskelle, der hersker blandt de polittiske partier om hvordan disse
grupper skal bekæmpes.

Det store spørgsmål er, hvordan vi på en civiliseret måde kommer problemet til livs?

Her mener jeg, at venstrefløjen i dansk, såvel som europæisk politik, udtrykker en vis form for naivitet
når man mener man kan snakke sig til rette om problemerne. Heldigvis viser forårets politiske debat
en ændring i specielt eet parti. Villy Søvndal (SF) har på glimrende vis vist, at han nu har nået grænsen
for hvad han kan acceptere. Forskellen består dog stadigvæk i holdningen til, hvilke magtmidler man er
villig til at anvende.

Er vi villige til at sætte dele af retsplejeloven ud kraft for at bekæmpe disse grupper? Dagens polittiske
flertal har gjordt det. Personer med anden etnisk herkomst end dansk, kan udvises alene på
formodninger om at de vil udføre handlinger, der er til fare for statens, og dermed vores allesammens
sikkerhed.

Wilders film kan være et udtryk for islamofobi. Men hvis islamofobien skal bekæmpes, skal vi have mere
moderate muslimske grupper på banen. De skal bevise at de kan "rydde op" blandt deres egne.
Så snart det sker, er der en chance for at integrationen vil lykkes. Idet samfundet som helhed lettere
kan optage grupper, der aktivt går ind for en fredelig sameksistens dem og danskere (vesterlændinge)
imellem. De skal godtage at vi sætter polittiske holdninger og vores verdslige livsførelse over religiøse
tekster, såvel kristne som muslimske.

Personligt mener jeg ikke vi går langt nok i vores bestæbelser for at bekæmpe ekstremistiske grupper.
Jeg mener at alt religiøs fanatisme skal bekæmpes uanset i hvilken form den finder sted. Jeg nægter
at gøre knæfald for holdninger, der begrænser mig og samfundet som helhed i vores rettigheder til at
tænke og mene som vi vil. Samfundsmæssige ændringer skal ske gennem fredeligt polittisk arbejde, og
efter demokratiske spilleregler.

Mine kritiske holdninger til muslimer begrunder jeg ikke specielt i kristne værdier. Jeg er ikke religiøs.
Men jeg forbeholder mig ret til at være bekymret for, om ekstremistiske grupperinger i Danmark og
Europa, får for stor indflydelse på vores kultur og verdslige livsførelse. En fare, der gøres opmærksom
på i Geert Wilders kortfilm. Om den er rigtig eller ej, vil fremtiden vise.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af Claus Birth » 30 mar 2008 21:44

Som Karl Max udtrykte det : Religion er opium for folket.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af MichaelK » 30 mar 2008 22:13

Claus Birth skrev:Som Karl Max udtrykte det : Religion er opium for folket.

Hilsen

Claus Birth :great:
Ja, han sagde mange ting ham KM. Det er ligger bare ikke i menneskets natur, at efterleve hans teser 100%.

I forskellige religioner bliver udsagnet "Det var/er Guds vilje...." (eller Allah om man vil), ofte til udtryk i sitiuationer
der ikke umiddelbart lader sig forklare, eller handlinger der skal forsvares for den sags skyld.
Efter min mening giver udsagnet kun anledning til at fastholde folk på deres mentale og materielle udviklingsstadie.
Ikke viljen til at løse problemerne og skabe fremgang. For Guds vilje kan jo ikke ændres, eller hvad ...... ? :wink:

Ups, for pokker denne kommentar blev lidt for kort. Sorry icon_cheesygrin.gif

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Re: Hollandsk Film

Indlæg af levi » 30 mar 2008 22:37

Religion hører sig ikke til i et moderne materialistisk samfund. - Netop derfor vi har så mange problemer med integration af ekstremister og muslimer - vi forstår dem ikke, og omvendt.

Religion kan ikke integreres i det danske samfund medmindre begge parter tilpasser sig, og da det danske samfund er et diskussionssamfund baseret på materialistiske goder, og håbet på flere materialistiske goder - ja så kommer vi ingen vegne - men ønsker vi også det ? - Vi håber på at de "andre" tilpasser sig - og det gør de fleste også, men ikke dem alle - og så kommer problemerne der ikke kan løses.

Hvis du tager religion fra muslimer, vil det svare til at du tager en danskers pung eller hans friværdi.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 22:45

#michaelK

Har du et løsningsforslag til hvordan vi skal bekæmpe ekstremisme på en civiliseret måde, uden at ty til deres metoder? jeg kender kun en løsning, som kræver masser af tålmodighed (nok sårn ca 800år, da islam opstod ca 800år efter kristendommen), nemlig oplysning, oplysning og atter oplysning - men det kræver også at de er villige til at LADE sig oplyse (de vil lære noget).

Jeg ser det sådan er muslimerne er på vej ud af middelalderen, dvs. reformation, hvor den europæiske kirke blev splittet og folk mere oplyste, samt dens (kirkens) magt svandt ind.. Jeg læste i forrige uge, at de unge irakere var begyndt at vælge troen fra, eller de strenge traditioner. Dette er skridt i den rigtige retning, hvilket skyldes at de bliver de har fået mulighed for at se sagen fra flere sider.

Vi kan ikke stille noget op mod den ældre generation af indvandrere, de er blevet forstokkede og "gammeldags". De unge derimod kan vi præge i skolerne, ved at bevare de danske værdier, og ikke bukke under for forældrenes pres, for at der skal være modersmålsundervisning osv, og ramme dem på pengepungen, hvis deres børn ikke møder op/er tilpas aktive i timerne.

Jeg mener bestemt heller ikke at vi skal maginaliserer deres påvirken af samfundet, dog uden at vi skal høre så meget om dem i medierne som vi gør! de udgøre totalt set kun ca 12% af den danske befolkning, og det er måske max 2% der laver ballade eller er i familie med dem. Hver gang vi ser en nyhedsudsendelse, hvori problemerne bliver nævnt, får flere og flere den opfattelse af at alle muslimer er brodne kar i samfundet, og eftersom ingen af os ønsker at have en "dårlig omgangskreds", vil vi ikke have noget med dem at gøre, ergo kan de ikke blive integreret pga. vores fordomme/tilbageholdenhed.

Hvis vi kom til et land, hvor vi så forsøgte at integrere os, og blev afvist af næsten alle de mennesker, som vi prøvede at komme i kontakt med, hvordan vil vi så have det?

De fylder kun så meget i vores dagligdag, fordi vi tillader det.. Hvis medierne i f.eks. et ½ år undlod at nævne noget som helst af alt det negative, og kun nævnte dem, hvis der var noget positivt, så vil skuden vende!

Kan kun give dig ret i, at det vil være rart, hvis vi hørte mere fra de moderate muslimer, som gik ud og dementerede ekstremisternes brug af koranen - men det tror jeg at medierne har en del af ansvaret for (3 bomber i Irak, sælger bedre end 3røde roser på rigshospitalet).

Wilders film er ude på at skabe mere had i os, og dermed gøre situationen værre.

Nu må vi jo endeligt også huske at se baggrunden for, hvorfor de netop handler som de gør.. Afghanistan, Pakistan, Irak og kurderne handler som de gør, da de anser det for en befrielseskamp mod besætterne - nøjagtigt ligesom man gjorde i DK fra 1940-1945.

Det som jeg mener med at du er "hoppet i med begge ben", er at du ser filmen, på nøjagtigt den måde som Wilders gerne vil have - uden at være kritisk overfor den.
Lige et lille spørgsmål: Hvor mange har du snakket med/kender du der er muslimer?
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Hollandsk Film

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 22:54

#Levi

Religion hører netop stadigvæk til i den morderne verden - bare på en anden måde end tidligere. religion er blevet en mere personlig ting, som heldigvis efterhånden er blevet adskilt fra traditioner og vaner.

Problemet med nogle muslimer er at de ikke kan skelne mellem tro og traditioner.

Religion udfylder et "tomrum", som hverken penge, friværdi eller andre former for luksus kan erstatte! nemlig de medmenneskelige værdier.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Besvar