Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremløbstemperatur ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Fremløbstemperatur ?

Indlæg af Fyrteknik » 19 jan 2007 20:29

hej

Hvor høj skal fremløbstemperatur være, for at der ikke kommer bakterier i vandet ?

Jeg mener altid at have hørt at det skulle være på mindst 58 grader, men nu har jeg så lige hørt at det kun er 55 grader.

Hvad mener i andre er rigtigt ?
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re: Fremløbstemperatur ?

Indlæg af Rene`larsen » 19 jan 2007 20:37

hej JP

hold dig til de 58 grader det var det jeg engang lærte på skolen(vvs)

MVH RL

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 19 jan 2007 20:40

Hej
Jeg troede osse den skulle være 60 det var der en på multi siden der sagde, men da jeg skiftede snakkede jeg med en vvs mand om at sænke temp pga 80 grader fremløb og så sagde han 50-55 grader pga kalk og bakterier ville en normal familie ikke døje med det er kun pensonister der ikke bruger ret meget vand.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 19 jan 2007 20:55

Mindst 60gr. for at undgå bakterier, højst 50 for at undgå kalk, i f.eks VV.
I pillefyr bør kedeltemp. dog være noget højere, bl.a. for at undgå tæring i kedelen samt endnu højere, hvis man brænder korn, som indeholder mere syre.

Claus :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 19 jan 2007 21:29

Hej
Temperatur
Temperaturen på det varme vand skal naturligvis passe til brugen uden at frembyde fare for brugerne. Med hensynet til tilkalkningen af varmtvandsbeholderen og til skoldningsfare tilsiger en temperatur, der ikke er over 55 °C, mens hensynet til at mindske risikoen for vækst af sygdomsfremkaldende bakterier tilsiger temperaturer på 55 - 60 °C.
Et kompromis ligger derfor på en varmtvandstemperatur på ca. 55 °C og rørsystemet udformet således at temperaturen ved fjerneste tapsted ikke kommer under 50 °C.
Bakterier
Der er to slags bakterier i vand: Patogene (sygdomsfremkaldende) bakterier, f. eks. Legionella, og termofile (varmeelskende) bakterier.
De patogene bakterier har et vækstoptimum ved temperaturer på 37 - 45 °C, mens de går i dvale eller dør ved såvel højere som lavere temperaturer.
Den bedste måde at undgå patogene bakterier på er, at temperaturen i beholderen er passende høj, dvs. 55 - 60 °C, hvor bakterierne dør i løbet af kort tid samt at beholderen ikke er for stor, så opholdstiden er kort. Endvidere må der ikke være blinde ender i rørsystemet med stillestående vand af lav temperatur, hvor bakterierne kan vokse i fred.
Legionærsyge er en alvorlig sygdom, der dog ikke er specielt livstruende for normalt raske mennesker, mens der forekommer er del dødsfald blandt mennesker med nedsat immunforsvar, f. eks. spædbørn og ældre patienter på hospitaler og plejehjem. Legionella-bakterien smitter i øvrigt kun ved at den indåndes sammen med små vanddråber.
Visse elektroniske styringer har en anti-legionella-funktion, der er gang om ugen hæver varmtvandstemperaturen til 70 - 75 °C i en times tid om natten. Metoden renser beholderen, men virker kun i ringe grad ude i rørsystemet.

PS jeg plejer dog at sige min 60 grader for en sikker heds skyld
De termofile bakterier findes i mange udgaver, der kan vokse ved alle mulige temperaturer. Det nytter således ikke at holde en høj temperatur. Temperaturgymnastik, hvor der skiftevis holdes en høj temperatur og en lav temperatur i beholderen kan mindske problemerne noget, men kan ikke fjerne dem helt, da vandet af brugsmæssige årsager nødvendigvis skal have en vis temperatur.
Termofile bakterier er ikke egentlig sygdomsfremkaldende, men kan fremkalde udslet og irritation af huden. Normalt sker der en vis tilvænning på ejendommen, således at alene gæster og besøgende vil opleve problemer.
Bekæmpelsen består primært i en rensning og desinfektion af beholder og rørsystem.

Ps. Jeg plejer dog at sige man skal stille den på min 60 °C. for en sikker heds skyld
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Fremløbstemperatur ?

Indlæg af sologbrænde » 27 apr 2011 11:55

Hej, jeg så lige denne gamle tråd !

Er der nogen som kan fortælle mig hvilken fremløbstemp. fra fyr til VVB man helst skal have, for at undgå for meget kalk i VVB ?

Jeg mener selv at en så lav temp. som muligt, dog således at temp. i VVB er 55-60 gr.

PS min VVB er stor nok til langsom opvarmning ved VV-forbrug.

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Fremløbstemperatur ?

Indlæg af agentjensen » 27 apr 2011 13:18

Jeg bruger VVB som en del af "shunt"systemet - så temp igennem den er tit oppe på omkring 70grader som er kedel temp.
jeg læser i denne tråd at det er skidt for vvb - større risiko for tilkalkning.
Hvordan mærker/opleves tilkalkning og kan man rense en vvb?

mvh
Michael


Besvar