Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på træpiller i Europa.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 21 feb 2018 00:14

Oldgaard skrev:
20 feb 2018 21:26
Hvad jeg hører, så er der nok, 6mm rundt omkring, men ja 8mm forsvinder lige så hurtigt, som forhandlerne får dem hjem, Her ved os, der melder den lokale trælast jævnligt udsolgt af træpiller, selv jem&fix har problemer med at skaffe, så er det godt man har en eksklusiv aftale med sin pillepusher i disse tider ;)
Man kan vel ikke vurdere en krise på markedet fordi nogle forhandlere har udsolgt , det kan der jo være mange grunde til, og flere kunder til at købe, så lagre må vokse, hvis de kan. Ellers er der jo bare udsolgt, indtil lager fyldes igen.
Det hjælper jo heller ikke at jem&fix køber endnu dyrere træpiller hjem som de ved ingen vil købe fordi deres priser var højere lige nu, i højsæsonen . Så endnu en mulig grund til at lagre lokalt bliver mindre.

Og HVIS der virkelig var en krise, så tvivler jeg personlig på en eksklusiv aftale hjælper sælger, hvis hans leverandør ikke kan levere, og man ikke får fra et lokalt savværk som selv producerer træpiller, og så er kunde kredsen så nok også derefter og prisen til sidst nok også . Hvorfor sælge til lavpris, når markedet er i krise og man kan få meget mere for produktionen, det vil være at drive et dårligt erhverv :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af triumph » 21 feb 2018 17:01

Mon ikke det handler om at træpilleforhandleren ikke har købt nok piller hjem. Og de er sikkert meget dyrere at købe hjem om vinteren når lagerne er tomme/der er Høj efterspørgsel. End om sommeren hvor lagerne er fulde, og der er lav efterspørgsel

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Oldgaard » 21 feb 2018 17:18

pendec skrev:
20 feb 2018 23:38
Enig og jeg fik ny snegl for 1 års tid siden , fra BioMax som vist klarer 6mm helt fint. Så er problemet ikke større udover de vist koster lidt mere.
De fleste steder, der koster 6 g 8 mm det samme, jeg giver da normalt ikke mere for 6mm
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af triumph » 21 feb 2018 17:38

jeg har lige bestilt træpiller til 1,89 kr/kg. inkl. levering, ved bestilling af 4 paller

pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 21 feb 2018 18:10

Oldgaard skrev:
21 feb 2018 17:18
De fleste steder, der koster 6 g 8 mm det samme, jeg giver da normalt ikke mere for 6mm
Har lige checket, det er så ens priser nu. Mente de for nogen tid siden var lidt dyrere, har ikke set 6mm priser i flere år.


calle

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af calle » 21 feb 2018 18:31

Ja jeg har jo ventet over en måned på, at German Pellets i 8 mm skulle komme på lager igen hos Pillemadsen, men det er ikke sket endnu. Så skulle jeg lige til at bestille hos Fyr-Selv, men inden jeg nåede at beslutte mig, var der udsolgt. Så prøvede jeg Absolut, men der var også udsolgt. Tilsidst måtte jeg nappe Barlinek Power hos Pillemadsen til 1749,- for 990 kg. Fy for pyffer en pris, her hvor sæsonen lakker mod enden. Nå - men jeg fik skiftet vognmand i samme moment, og det var virkelig en god oplevelse :great: Måske er der noget om snakken vedr. pillemangel :shock:

Venlig hilsen

pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 21 feb 2018 18:49

Hos min lokale forhandler, fik jeg checket 6mm, og jo, der er da flere produkter med teksten "Udsolgt". Mon ikke bare vi skal vænne os til at udbud og efterspørgsel lige nu er stigende og måske flere køber træpiller. Måske har de store bio brændsels anlæg også skiftet brændsel.

Vi har vel brugt brænde i mange årtier, og det har da ikke resulteret i folk , pre-træpiller, har frosset . Eller tror folk træ resurser er udtømte :) Det bliver Ikea nok ikke glad for.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Pawgs » 21 feb 2018 21:00

Fandt lige mailen fra Verdo.

Dog står der ikke så meget om årsagen til stigningen

https://mailchi.mp/406fed55fca3/tilbud- ... 3c0c84d348

I skal også huske at flere af de danske varmeværker skifter til bio brændsel.
Skærbæk værket er lige begyndt og hofor er også igang med en omlægning til biobrændsel. Så de aftager jo en større mængde træflis og træpiller.
Det er en del af 2020 planen at de danske varmeværker skal omlægge til biomasse.

pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 21 feb 2018 21:28

Pawgs skrev:
21 feb 2018 21:00
Fandt lige mailen fra Verdo.

Dog står der ikke så meget om årsagen til stigningen

https://mailchi.mp/406fed55fca3/tilbud- ... 3c0c84d348

I skal også huske at flere af de danske varmeværker skifter til bio brændsel.
Skærbæk værket er lige begyndt og hofor er også igang med en omlægning til biobrændsel. Så de aftager jo en større mængde træflis og træpiller.
Det er en del af 2020 planen at de danske varmeværker skal omlægge til biomasse.
Det kan så stemme meget godt med udbud og efterspørgsel, så stiger prisen på produkter, når markedet ikke kan mættes. Er der overflod, så falder prisen helt automatisk, så dette var måske at forvente over tid, især som du nævner, med de danske 2020 planer, og hvordan det er i andre lande, så udvikler det vel sig på samme måde.


Besvar