Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på træpiller i Europa.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af vinther2 » 20 feb 2018 19:52

Vi er mange, rigtig mange med træpillefyr, men hvad gør vi den dag, vi ikke længere kan få piller?

Fra min lokale pilleforhandler, kan jeg fortælle, at i Sverige har de svært ved at følge med efterspørgslen, og at de nu kun kan levere i kvoter! På samme måde som fiskeriet. Det er 8 mm. piller det drejer sig om, ikke 6 mm. piller.

Efter hvad jeg har fået oplyst, så er det et problem i hele Europa!

De piller jeg her omtaler, er kvalitetspiller,- ikke dem fra tvivlsomme leverandører, med piller som er fyldt med alskens skidt og møg.
Med kvalitetsbriketter, er det muligvis samme senarie.

Og så vil nogle nok spørge, om jeg selv har har haft problemer med leverancen? Til det kan jeg sige,- "Ja det har jeg", og ovenstående er svaret.
Har haft den samme meget pålidelige og meget flinke leverandør i 5 år, uden en eneste mist i leverancen. Men kan han ikke få pillerne leveret, ja så kan han jo heller ikke køre dem ud til os.

Har ikke skrevet dette for at gøre nogle urolige, men da jeg fik det at vide, synes jeg dog, at det skulle delagtiggøres med jer andre.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pille bruger » 20 feb 2018 20:25

Så er det måske piller fra Canada der skal bestilles hjem.
Tror ikke der bliver mangel på piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 20 feb 2018 20:26

Tror man skal slå koldt vand i blodet, indtil budskabet bekræftes og man kan læse lidt mere om disse kvote problemer i hele Europa. Der er nok nogen som samler op og undersøger om der er noget om dette , ELLER det er meget lokalt problem for din forhandler.

Måske kan du finde noget mere om det, når det nu rækker så langt som ud i hele Europa :)

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af kivi » 20 feb 2018 20:32

Måske det er blevet et investeringsobjekt ligesom olie😳
Mvh. Ole

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Hjemme teori » 20 feb 2018 20:36

Så stiger prisen bare en lille smule og så holder de store aktører som DONG op med at fyre med træpiller.

Var det et reelt problem på den lange bane, tror jeg prisen ville afspejle det allerede. Og jeg har kun set en normal vinterstigning i år, på ca. 7 øre kiloet.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Bigfoot » 20 feb 2018 20:51

Har flyttet dit emne til det rette forum. Det hører ikke hjemme under afdelingen for scotte pillefyr.

- redaktørgruppen
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Oldgaard » 20 feb 2018 21:26

pendec skrev:
20 feb 2018 20:26
Tror man skal slå koldt vand i blodet, indtil budskabet bekræftes og man kan læse lidt mere om disse kvote problemer i hele Europa. Der er nok nogen som samler op og undersøger om der er noget om dette , ELLER det er meget lokalt problem for din forhandler.

Måske kan du finde noget mere om det, når det nu rækker så langt som ud i hele Europa :)
På sin vis er det rigtigt nok, der er flere ting der spiller ind
1 : fågelfors have brand i deres produktionsfabrik i sommers = de er bagefter http://www.barometern.se/nyheter/brand-i-pelletsfabrik/ ( desværre der min pillepusher fik en god del af hans piller fra :/
2 : grundet det våde 2017, så har der været store problemer med at få træ ud fra skovene i det meste af europa ( samt Sverige )

Hvad jeg hører, så er der nok, 6mm rundt omkring, men ja 8mm forsvinder lige så hurtigt, som forhandlerne får dem hjem, Her ved os, der melder den lokale trælast jævnligt udsolgt af træpiller, selv jem&fix har problemer med at skaffe, så er det godt man har en eksklusiv aftale med sin pillepusher i disse tider ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af Pawgs » 20 feb 2018 21:58

Vi har en kunde der producerer træpiller og deres lagere er tomme og de har lukket for udleveringen af træpiller i løs vægt. Så der er nok lidt om det. Jeg har også fået mail fra Verdo om at der var mangel og priserne ville stige.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af godsejeren » 20 feb 2018 22:28

Oldgaard skrev:
20 feb 2018 21:26
På sin vis er det rigtigt nok, der er flere ting der spiller ind
1 : fågelfors have brand i deres produktionsfabrik i sommers = de er bagefter http://www.barometern.se/nyheter/brand-i-pelletsfabrik/ ( desværre der min pillepusher fik en god del af hans piller fra :/
2 : grundet det våde 2017, så har der været store problemer med at få træ ud fra skovene i det meste af europa ( samt Sverige )

Hvad jeg hører, så er der nok, 6mm rundt omkring, men ja 8mm forsvinder lige så hurtigt, som forhandlerne får dem hjem, Her ved os, der melder den lokale trælast jævnligt udsolgt af træpiller, selv jem&fix har problemer med at skaffe, så er det godt man har en eksklusiv aftale med sin pillepusher i disse tider ;)
Daws

Så må man jo til at bruge 6mm scotten skulle jo kunne begge dele
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

pendec

Re: Mangel på træpiller i Europa.

Indlæg af pendec » 20 feb 2018 23:38

godsejeren skrev:
20 feb 2018 22:28
Daws

Så må man jo til at bruge 6mm scotten skulle jo kunne begge dele
Enig og jeg fik ny snegl for 1 års tid siden , fra BioMax som vist klarer 6mm helt fint. Så er problemet ikke større udover de vist koster lidt mere.


Besvar