Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker fyr fra besættelses tiden

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af Lintz » 01 jul 2017 07:45

flc skrev:....... det jeg søgte, i dette forum, var, om hvordan et gammelt stokerfyr, fra besættelsestiden, uden elektrisk og mekanisk styring, bortset fra luft reguleringen, kan virke, ..... tilsyneladende har man fra fabrikken HEKLA, fundet løsningen, når man bruger alm. træpiller, men man kan på det nu slettede link, ikke se enkeltheder, der afslører dette, derfor søgte jeg lidt hjælp her i STOKER PRO`s forum.

Min tanke var, om man kunne "lure" teknikken af og selv lave et fyr, der i stedet for træpiller, kunne køre på flis, stadig uden mekanisk eller elektrisk styring, da dette er en væsentligt billigere brændsel end træpiller.

Jeg har søgt lidt på YOUTUBE om emnet, og det ser ud til man her, eksperimenterer med et begreb der hedder: "Gravity Feed Natural Draft Stove",.

Når man læser div. indslag her i forum, får man hurtigt fornemmelsen af, at der er en del problemer med de "Moderne" træpille fyr`s elektriske og mekaniske styringer, ..... det ville være rart, om man kunne lave et fyr, der "bare" kørte af sig selv, hvor man kun skulle fylde nyt brændsel på og rense sod ud.

Jeg vedhæfter lige et link, med mange eksempler på "Gravity Feed Natural Draft Stove",.... : https://www.youtube.com/results?q=Gravi ... freload=10

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor man har slettet mit tidligere link til fabrikken HEKLA, er det forbudt her på STOKER PRO ????
Jeg har absolut, jeg gentager,... ABSOLUT .... INTET... med denne fabrik at gøre .....og det er IKKE et slet skjult forsøg på gratis reklame .... jeg er bare interesseret i systemet .....

Er der stadig ingen, der har set et sådant system fungere her i lille Danmark ???

Hilsen flc
Hej "flc"
Velkommen til.
Vi her på Stokerpro vil gerne have et sted som er "spam-fri" - Derfor er vi meget opmærksomme på bla. nye brugere som smider link op til f.eks forhandlere i deres første indlæg.
Vurderer Redaktør-gruppen at det drejer sig om spam, slettes link og som regel ryger brugeren ud med et brag.

Du står faktisk til at blive slettet - men vi vil tage en ny vurdering.

Lintz / Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af Lintz » 01 jul 2017 07:50

triumph skrev:Er der noget jeg har overset, eller har det der spam fjernelse ikke taget lidt overhånd ?
Det kan vel altid diskuteres om vi er for emsige eller for sløset.
Men en ting er sikkert - Vi vil gerne holde "Stoker-pro" spamfri.

Men hvis du mener "det er for meget" er du er velkommen til at rette spørgsmålet til os under: Spørgsmål vedr. sitet

Lintz / Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af mattiassonne » 01 jul 2017 09:35

Taget fra fyrets vejledning...
Efterfyldning af træpiller må først foretages der ikke er flere piller tilbage i det lodrette pillerør.
Og der kan så max være 11 kg i beholderen stod der et andet sted... Så der er jo ikke meget modulerne over dette.

Men det er vel bare et spørgsmål om at lave beholder osv stor nok, for også at kunne fyre med flis..

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af Hjemme teori » 01 jul 2017 10:22

triumph skrev: Man må jo kun sætte godkendte anlæg op, så det med at bygge selv, er lidt op af bakke
Må man ikke gerne bygge selv på stedet?

Det er det jeg mener gælder for masseovne, at fordi de er opført og tilpasset stedet, kræves der ikke alle de godkendelser. Hvad så forsikringen siger ved jeg ikke, men hvis de godkender en masseovn, hvorfor så ikke.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af pendec » 01 jul 2017 10:31

Hjemme teori skrev:Må man ikke gerne bygge selv på stedet?

Det er det jeg mener gælder for masseovne, at fordi de er opført og tilpasset stedet, kræves der ikke alle de godkendelser. Hvad så forsikringen siger ved jeg ikke, men hvis de godkender en masseovn, hvorfor så ikke.
Den skal jo forbi TI eller lign institut for at afprøves og se om den kan leve op til kravene idag, så mon ikke en personligt bygget løsning, bliver for dyr, når godkendelsen skal betales. Uden den får du ikke skorstensfejer til at godkende din installation. Det er vist meget grundlæggende i accept af installationen.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af Hjemme teori » 01 jul 2017 10:57

pendec skrev:Den skal jo forbi TI eller lign institut for at afprøves og se om den kan leve op til kravene idag, så mon ikke en personligt bygget løsning, bliver for dyr, når godkendelsen skal betales. Uden den får du ikke skorstensfejer til at godkende din installation. Det er vist meget grundlæggende i accept af installationen.
Jeg er ikke sikker på noget!

Men er dog sikker på at masseovne ikke er forbi TI, så hvorfor kan de godkendes?
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af Lintz » 01 jul 2017 11:02

Hjemme teori skrev:Jeg er ikke sikker på noget!

Men er dog sikker på at masseovne ikke er forbi TI, så hvorfor kan de godkendes?
En masse-produceret masseovn kan godt godkendes - og bliver det.
Det er jo ikke alle ovne der skal forbi TI, bare en enkelt af den samme type. Har den godkendelsen har alle af samme type det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af lamborg » 01 jul 2017 12:29

Først . Undskyld til flc men du må da indrømme af din indleding kunne give anledning til mistro pga den lidt spøjse historie. Vi har set mange underlige kreative måde at både sprede mistillid til andre og fremhæve egne produkter så folk er nok lidt ude på stolen.
Når det så er sagt så vil et selvkørende fyr jo være en voldsom farlig ting. Der er jo ikke noget til at stoppe det hvis det går i overkog andet end at hælde vand på og det vil da nok give både svineri og en fare for at når sikkerhedsventilen har lukket vandet ud af anlægget så vil det sige bum..
En masseovn er jo ikke et entydigt produkt men bygget individiuelt og godkendt af skorstensfejeren . Desuden er måde man fyre på med fuld knald indtil stenen er varm jo nok ikke så forurenede og det er vel også meget svært at udmåle en virkningsgrad så derfor er der vel ikke nogen grund til at TI skal ind over . ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

flc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 jun 2017 17:10

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af flc » 01 jul 2017 12:40

" triumph " skriver, bl.a.

"Der findes mange pilleovne hvor pillerne selv falde ud, efterhånden som de brænder væk, det kræver bare et lufttæt magasin man kan kun fylde på når det er brændt ud."

Har du eller andre, nogle links til sådan disse ovntyper her i DK og hvad kaldes de almindeligvis ?

Venlig Hilsen flc

flc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 jun 2017 17:10

Re: Stoker fyr fra besættelses tiden

Indlæg af flc » 01 jul 2017 12:52

Til "lamborg ",
Jeg havde tænkt mig et fyr, der ikke indeholder vand, altså kun til luftopvarmning.
Det slettede link til HEKLA, viste, at deres ovn, var godkendt, så den må vel være fri for div. ulykker, eller hvad ???

(gode råd/ erfaringer/ hjælp m.m. modtages meget gerne)

(Pussigt nok, hedder personen i MATADOR serien, der giver positiv respons på MADS SKJERNS stoker fyr, også LAMBORG)

Venlig Hilsen flc


Besvar