Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Expendable » 29 maj 2017 08:23

Hejsa,

Jeg søger lidt juridisk viden omkring evt. klage el. erstatningsmulighed ved en hushandel med en mulig forurenet grund, der ikke blev oplyst om på handelstidspunktet. Måske der sidder et klogt juridisk hoved herinde, der kender til paragrafferne, der kan pege mig i en retning, eller om jeg overhovedet har mulighed for at klage eller kræve erstatning fra sælger... :|

FORHISTORIE:

01/10 - 2010 overtog min kæreste og jeg nøglerne til vores hus. Et nyrenoveret husmandssted fra 1890 på 150 m2 i landlig idyl. Hushandlen strækker sig over tre matrikelnumre - ét hvor huset er bygget på, og to fysisk sammenhængende matrikelnumre uden adgangsvej, blot et stenkast fra huset på den modsatte side af grusvejen. Det skal lige nævnes, at da vi var førstegangshandlende har der været advokat på hele hushandlen.

De to sammenhængende matrikelnumre består af et tilgroet vildnis uden adgangsvej, på i alt 750 m2, som sælger ikke har kultiveret. Jeg har også valgt at gemme projektet nogle år, indtil jeg var færdig med de små-ændringer ved bolig og have, som jeg mente var vigtigere. Det ene matrikelnummer er V1-kortlagt, mens det andet matrikelnummer ikke er blevet kortlagt ifht. forurening. Dog ikke noget der giver anledning til at hæve øjenbryn i en landzone.

Nu har jeg så fået etableret en adgangsvej til de to matrikelnumre, og er begyndt at rydde ud i vildnisset, fordi jeg vil inddrage grunden til bla. køkkenhave. Til min gru, opdager jeg nu, at grunden har været brugt til interimistisk losseplads. Størstedelen af grunden flyder med plasticaffald, byggeaffald, store marksten, jernskrot (heriblandt bla. et badekar), men værst af alt ligger der knuste asbest tagplader spredt over hele grunden. Og det hele ligger både over OG under jorden (visuelt er der ingen tvivl om, at der er dumpet affald på grunden). Hver gang jeg forsøger at fræse et nyt stykke op, roder jeg mere affald og asbestplader op af jorden.

Mit spørgsmål er så:

Idét sælger har oplysningspligt omkring forurening, har jeg så hjemmel i gældende lovgivning til at sende et erstatningskrav i hans retning, eller måske et påbud om at han afholder udgiften til at få renset grunden? (gerne med henvisning til en paragaf eller to.) Eller må jeg bide i det sure æble, og så selv nænsomt rydde grunden m2 for m2.? Og kan grunden overhovedet kategoriseres som forurenet, så der kan rejses krav mod sælger?

Jeg håber nogen kan gøre mig lidt klogere, inden jeg begynder at poste penge i en advokat etc. :great:


pendec

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af pendec » 29 maj 2017 10:08

Jeg tror ikke du kan komme efter manden for at forurene sin jord på overfladen som sådan.

Der skal målinger til i jordgrunden, og her vil man så kunne tage stilling til forurening og drage oprindelig ejer til ansvar for dette, hvis det er tilfældet.

Ellers udover det, så tror jeg du selv må hyre en ladvogn og få det smidt derpå, desværre skal det jo sorteres og gør du det ikke, så får du en regning tror jeg for det fra genbrugspladsen, eller bilen afvises.
Mon ikke du som køber af ejendom skulle have set og fået vurderet dette, så du kunne få afslag i prisen allerede ved købet, når du påtog dig at rydde det efter køb?
hmm, du skrive 1/10-2010, så må det være svært at komme efter nogen næsten 7 år efter, hvor selv en ejerskifteforsikring for nogle er afsluttet.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Expendable » 29 maj 2017 10:57

Pokkers, jeg havde det godt på fornemmelsen. :wink:

Jeg har været inde at læse forskellige steder, og kan se at jordmålinger kan koste op til 50.000,- at få foretaget, så det vil jeg helst ikke ud i. :lol:

Jeg tænker at jeg må gennemgå grunden minutiøst, og så lave forskellige bunker med affald, hvor jeg sorterer efter type. Metalskrot, plastic- og byggeaffald kan køres på genbrug, mens asbestpladerne bliver lidt mere problematiske. Jeg kan dog se, at jeg kan "købe" en big-bag hos renovationen for 1500,- hvor de så sørger for bortskaffelsen af asbesten efterfølgende. Hvor mange af dem jeg skal bruge, vil tiden vise. Heldigvis regner jeg ikke med at sælge ejendommen foreløbigt, så det må være et pågående arbejde over en årrække.

Desværre var vildnisset på de to matrikler så omfattende, at grunden først har kunnet være gået efter i sømmene, som jeg efterfølgende har fået hugget mig igennem det. Det har fysisk ikke været muligt at kunne gennemgå grunden (og endnu mindre rode i jorden), før plantevæksten blev barberet ned - om man vil. icon_cheesygrin.gif

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af bennylar » 29 maj 2017 11:33

har i ikke noget retshjælps rådgivning i nærheden, de kan godt nok kun rådgive, men måske din kan sige om du kan gå videre.. hvis de kan hjælpe med den slags sager...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Expendable » 29 maj 2017 11:41

Jo, der er gratis retshjælp på kommunen 1 dag om måneden. Jeg har desværre bare hørt, at køen er helt ud på gaden, og det ikke er alle der kommer til alligevel i det givne tidsrum. :shock:

Jeg overvejer lidt at booke et møde med den boligadvokat der håndterede vores huskøb for små 7 år siden. Så må jeg betale for tiden brugt hos hende. Det er heldigvis et forholdsvis ukompliceret spørgsmål, så jeg vil gå ud fra, at hun ret hurtigt kan afgøre om der er en sag eller ej. :)


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af BWJ » 29 maj 2017 15:34

Expendable skrev:Jo, der er gratis retshjælp på kommunen 1 dag om måneden. Jeg har desværre bare hørt, at køen er helt ud på gaden, og det ikke er alle der kommer til alligevel i det givne tidsrum. :shock:

Jeg overvejer lidt at booke et møde med den boligadvokat der håndterede vores huskøb for små 7 år siden. Så må jeg betale for tiden brugt hos hende. Det er heldigvis et forholdsvis ukompliceret spørgsmål, så jeg vil gå ud fra, at hun ret hurtigt kan afgøre om der er en sag eller ej. :)

Du fik lige en "gratis" like da jeg trykkede forkert. :lol:
Jeg syntes du skal nærlæse din husforsikring, du har næsten med statsgaranti retshjælpforsikring på den, hvis du finder en skarp advokat i boligret (nok ikke den I benyttede ved købet), kan han/hun nok hurtigt vurdere om I har en sag, men husk lige at advisere og få grønt lys fra forsikringen for I kontakter en advokat.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Expendable » 29 maj 2017 15:37

He he he, gratis er godt. :wink:

God idé - vi har nemlig retshjælp med i forsikringspakken, det kunne være jeg lige skulle give min assurandør et kald. :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af triumph » 29 maj 2017 18:19

Hvad med bare og få rydet op, og se at komme videre i livet....
Marksten, asbest plader mm. var tidligere helt almindeligt opfyld hvis man ville lave en god kørefast plads. Og det er jo bare og fjerne det igen, hvis man vil af med det.
Hvis du får registreret forurening på din grund, risikere du selv en dyr regning.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Expendable » 29 maj 2017 18:43

triumph skrev:Hvad med bare og få rydet op, og se at komme videre i livet....
Marksten, asbest plader mm. var tidligere helt almindeligt opfyld hvis man ville lave en god kørefast plads. Og det er jo bare og fjerne det igen, hvis man vil af med det.
Hvis du får registreret forurening på din grund, risikere du selv en dyr regning.
Hvad med bare at skrue lidt ned for smart-i-en-fart attituden, og i stedet prøve at kommunikere som et nogenlunde fornuftigt, voksent menneske. :roll: Hvis du havde gidet at ofre mere end 30 sek. i tråden, ville du vide at jeg fra starten af HAR med i overvejelserne, om jeg bare selv skal forsøge at rense grunden.

At man førhen almindeligvis gravede asbestplader ned, gør det jo ikke mindre giftigt. Det var også kotume at man dumpede kemikalietønder i havet - er det så i din optik bare en anden måde at lave et kunstigt rev på? At du negligerer dumpning og nedgravning af affald, siger mere om din holdning til miljøet, end min.

I øvrigt finder jeg det yderst morsomt, hvorledes du bagatelliserer oprydningsarbejdet på en grund du aldrig har set. :) Hvis du ikke kan bidrage sagligt, syntes jeg du skal kloge dig i en anden tråd, hvor man rent faktisk gider høre på dig...

Expendable out...

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Juridisk spørgsmål vedr. hushandel med mulig forurenet grund

Indlæg af Brandsen » 29 maj 2017 19:23

Halløj i forum,

Rolig nu, tror Trumph bare forsøgte at gøre opmærksom på, at du kan risikere
af få noteret forurening på din ejendom, og måske endda påbud om oprydning
efter jordforurenigslovens §41.....og det er næppe nogen nem sag at finde og
bevise hvem der er den oprindelige forurener.

Miljøstyrelsen siger følgende :
"Det skal vurderes konkret hvorvidt der er tale om en jordforurening, når det
asbestholdige affald eller det tilførte asbestholdige materiale eller stof i et
ikke ubetydeligt omfang er fysisk sammenblandet med den underliggende
jord. Det må antages, at betegnelsen jordforurening også kan anvendes, når
asbest ligger oven på jorden som asbeststøv og mindre asbestholdige
stykker, og hvis det derved kan betragtes som en del af jordmiljøet svarende
til en situation hvor der udlægges slagger på jorden som erstatning for grus
og stenmaterialer.
Hvis der er tale om en konstateret forurening af jord, som er omfattet af
bestemmelserne i jordforureningsloven, skal der som udgangspunkt
meddeles påbud om oprydning efter jordforureningslovens § 41." Citat slut.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Låst