Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dæktryks-teori?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Dæktryks-teori?

Indlæg af Knaldperlen » 16 mar 2017 19:12

Hej.

Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.

Mit spørgsmål er så: stiger dæktrykket ikke, så snart de er monteret under bilens belastning? Eller udvider dækket sig blot, så trykket er konstant?

Jeg har set lastbiler køre med overlæs, hvor dækket eksploderer, så der går nok en grænse for hvor meget belastning der skal til inden trykket stiger voldsomt og dækket ikke kan udvide sig mere).
Hvis jeg pumper mit dæk til 2,5bar og monterer det på bilen - hvor meget vil dæktrykket så være når dækket er under bilens belastning?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Bigfoot » 16 mar 2017 19:43

dit tryk vil være 2.5 bar.....

Men pumper du dækkene op, iskolde, i et koldt lager, indendørs i et kølerum, og smutter udenfor og kører som en galning i 40 graders varme, og smider den igennem samtlige sving som en vild, så vil trykket stige VOLDSOMT!

Talte med Henrik Lundgård for nogle år siden, da han stadig kørte rally, da pumpede de dækkene til normalt tryk inden prøven, og når asfaltprøven var slut lå trykket på 54 psi.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af pendec » 16 mar 2017 19:50

Knaldperlen skrev:Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.
Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilen ;)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2017 19:51

Kan kun give Bigfoot ret. Hvad angår dæk eksplosion så ser det sådan ud når 9 bar slippes løs.
IMG_20170309_090716.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2017 19:54

pendec skrev:Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilen ;)
Man kan altså heller ikke afbalancere et dæk som der ikke er luft i.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Knaldperlen » 16 mar 2017 19:55

Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Lintz » 16 mar 2017 20:02

Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?
Som Bigfoot skriver så har du det samme dæktryk. Dækket vil udvide sig under belastning _ og til sidst sprænge.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af thy » 17 mar 2017 07:34

Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?

Du mener når bilens ca 300kg Per dæk klemmer dækket jo det må hæve trykket i dækket men hvor meget ved jeg ikke..

Men normalt dæk tryk bliver på værksted for det meste tjækket uden belastning.

Tit hænger bil i luften ved tjæk og feks reservehjul ligger bare bag i.....

Og lufttryk tjækkes inden afbalancering
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Grevens » 17 mar 2017 20:37

... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...

- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...

- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...

8)
...

Brugeravatar
sprutel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
Areal: 120
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nord-vest Fyn
Givet likes: 1 gang

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af sprutel » 18 mar 2017 08:15

Grevens skrev:... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...

- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...

- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...

8)
Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.
Venlig hilsen
Sprutel


Besvar