Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dæktryks-teori?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Flyball » 18 mar 2017 08:31

sprutel skrev:Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.
Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Brugeravatar
sprutel
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
Areal: 120
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nord-vest Fyn
Givet likes: 1 gang

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af sprutel » 18 mar 2017 08:44

Flyball skrev:Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?


:great:
Det ved jeg faktisk ikke, jeg er ikke særlig god til geometri.
Men prøv at forstil dig nu når du danser bollondans ned i forsamlingshuset, og du træder på naboens bollon, ja så sprænger den. Det må da være fordi trykket bliver for stort. Og grunden til det, er dig der træder på den. Du ændre arealet.

Et dæk springer jo kun ved for højt tryk. Her glemmer vi lige andre faktorer der også kan spille ind som, slid og alder

Nærmere kan jeg ikke komme det.
Venlig hilsen
Sprutel

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af Flammen » 18 mar 2017 09:42

et dæk har en karkasse, som holder profilen og volumen intakt. det har en latex ballon ikke

pendec

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af pendec » 18 mar 2017 09:53

Flammen skrev:et dæk har en karkasse, som holder profilen og volumen intakt. det har en latex ballon ikke
Og det er vist hvad Boyle's lov handler om , temperatur og stofmængde.

Selv et slidt dæk kan bryde under og tabe form ;)

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af fryseren » 20 mar 2017 09:48

1 bar er jo samme som 10 meter vandsøjle.

Et areal på 10x10cm og 10 meter højt, så er trykket 1 bar. og vægten er 100Kg

Hvor mange gange 10x10cm kan man lave på et helt bildæk?
10,20 .. 50?

Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.

Kan man lave 50 stk arealer af 10x10cm så bliver trykstigningen 1/50 del at den vægt bilen trykker på det enkelte hjul.
Meget simplificeret, men du kan tage en dæktrykmåler og teste, de fleste målere vil slet ikke kunne måle forskellen.

Forskellen er der, men den er så lille at det er totalt lige meget.

Dog undtaget top racerbiler & F1 da de arbejder med total optimering af alle marginaler inkl specielle luftarter der er ret temperatur konstante ifm. tryk/varme


pendec

Re: Dæktryks-teori?

Indlæg af pendec » 20 mar 2017 11:48

fryseren skrev:Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.
Jeg tror stofmængde var lettere at sige :great:


Besvar