Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?sprutel skrev:Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.
Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Dæktryks-teori?
- Flyball
- Stoker XII
- Indlæg: 694
- Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
- Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
- Areal: 325 m2 + 70 m2
- Brændsel: El
- Fremviser gerne i postnummer: 4690
- Dagligt forbrug: ???
- Årligt forbrug: ???
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Modtaget likes: 25 gange
Re: Dæktryks-teori?
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
- sprutel
- Stoker II
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
- Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
- Areal: 120
- Brændsel: Piller
- Geografisk sted: Nord-vest Fyn
- Givet likes: 1 gang
Re: Dæktryks-teori?
Det ved jeg faktisk ikke, jeg er ikke særlig god til geometri.Flyball skrev:Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?
Men prøv at forstil dig nu når du danser bollondans ned i forsamlingshuset, og du træder på naboens bollon, ja så sprænger den. Det må da være fordi trykket bliver for stort. Og grunden til det, er dig der træder på den. Du ændre arealet.
Et dæk springer jo kun ved for højt tryk. Her glemmer vi lige andre faktorer der også kan spille ind som, slid og alder
Nærmere kan jeg ikke komme det.
Venlig hilsen
Sprutel
Sprutel
-
- Stoker XVI
- Indlæg: 1521
- Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
- Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
- Areal: 170
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6990
- Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
- Givet likes: 15 gange
- Modtaget likes: 53 gange
Re: Dæktryks-teori?
et dæk har en karkasse, som holder profilen og volumen intakt. det har en latex ballon ikke
Re: Dæktryks-teori?
Og det er vist hvad Boyle's lov handler om , temperatur og stofmængde.Flammen skrev:et dæk har en karkasse, som holder profilen og volumen intakt. det har en latex ballon ikke
Selv et slidt dæk kan bryde under og tabe form
-
- Stoker IX
- Indlæg: 379
- Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
- Mit fyr: Gas og Brændeovn
- Areal: 181
- Brændsel: Gas og Brænde.....!
- Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
- Givet likes: 59 gange
- Modtaget likes: 39 gange
Re: Dæktryks-teori?
1 bar er jo samme som 10 meter vandsøjle.
Et areal på 10x10cm og 10 meter højt, så er trykket 1 bar. og vægten er 100Kg
Hvor mange gange 10x10cm kan man lave på et helt bildæk?
10,20 .. 50?
Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.
Kan man lave 50 stk arealer af 10x10cm så bliver trykstigningen 1/50 del at den vægt bilen trykker på det enkelte hjul.
Meget simplificeret, men du kan tage en dæktrykmåler og teste, de fleste målere vil slet ikke kunne måle forskellen.
Forskellen er der, men den er så lille at det er totalt lige meget.
Dog undtaget top racerbiler & F1 da de arbejder med total optimering af alle marginaler inkl specielle luftarter der er ret temperatur konstante ifm. tryk/varme
Et areal på 10x10cm og 10 meter højt, så er trykket 1 bar. og vægten er 100Kg
Hvor mange gange 10x10cm kan man lave på et helt bildæk?
10,20 .. 50?
Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.
Kan man lave 50 stk arealer af 10x10cm så bliver trykstigningen 1/50 del at den vægt bilen trykker på det enkelte hjul.
Meget simplificeret, men du kan tage en dæktrykmåler og teste, de fleste målere vil slet ikke kunne måle forskellen.
Forskellen er der, men den er så lille at det er totalt lige meget.
Dog undtaget top racerbiler & F1 da de arbejder med total optimering af alle marginaler inkl specielle luftarter der er ret temperatur konstante ifm. tryk/varme
Re: Dæktryks-teori?
Jeg tror stofmængde var lettere at sigefryseren skrev:Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.