Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet flis

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Hjemmelavet flis

Indlæg af Æblebjerg » 10 mar 2017 14:07

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med selv at lave flis?

Jeg har efterhånden en del træ på min ejendom af forskellig art: Gammel frugtplantage der er sprunget i skov, gamle juletræsbeplantninger der er sprunget i skov, div. hegn og andre småplantninger. Samlet set er der vel ca. 2 ha. Jeg skover vel en 30 rm brænde hvert år, men det batter jo ikke noget og det hele er ved at gro fra mig.

Jeg overvejer om jeg skal investere i en flishugger. Enden bare en lille en der kan tage mindre grene for at lette orydningsarbejderne ved de almindelige vedligehold af hegn og brandehugst eller måske en lidt større der kan lave noget regulært flis i større mængder.

Jeg har både en MF35 (ca. 30 hk) og en Ford 8210 (ca. 110 hk) der eventuelt kunne trække den via PTO.

Jeg har ingen erfaringer med flishuggere og vil derfor høre hvilke erfaringer I har.

Er flis noget man kan sælge (til havefolk / kraftvæker / andre sokerbrugere), eller er der ingen fidus i det?

Har I andre gode råd til hvad jeg kan gøre ved mit overskudstræ?

mvh Jens
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hjemmelavet flis

Indlæg af Bigfoot » 10 mar 2017 14:58

skal der være ide i det, skal det være til egen opvarmning, ellers er det spildt arbejde.

For at varmeværkerne skal have interesse i det, skal du skove en farlig stor mængde, og de vil sikkert ikke engang handle med private.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hjemmelavet flis

Indlæg af timkenneth » 11 mar 2017 06:14

Grej til at lave flis i større mængder vil kræve en betydelig investering. din 8210´er vil også så være lige i underkanten så.
jeg har forsøgt mig med flis til havefolk, det er der for meget bøvl ved synes jeg. aftaler overholdes ikke, de vil ingen penge give for det, osv.

hvis du gerne vil have ryddet op er der også den mulighed at få et af de store firmaer til at købe det hele på rod.

ang en lille flishugger til at rydde lidt op med, sidegrene mv. Undgå kineser huggerne. De er godt nok utrolig billig, men kvaliteten er også derefter!

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjemmelavet flis

Indlæg af Æblebjerg » 12 mar 2017 17:37

Tak for de gode råd. Flisproduktion i større mængder er hermed afblæst.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig en flishugger til oprydning at alt det der ligger tilbage efter brændesavning. Hvad vil være er godt valg her?

Hvad med en brugt tp100? Eller skal jeg gå efter en med automatisk indtræk? Jeg gider ikke rigtig stå at fedte med det, det skal helst være en der kan kværne noget igennem.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjemmelavet flis

Indlæg af Æblebjerg » 27 feb 2018 15:00

Tillader mig lige at vende tilbage til min egen tråd.

Jeg går stadig og kigger efter en flishugger til oprydning. Jeg har prøvet en lille kineser bx42 (100 mm uden indtræk). Jeg var overraket over at maskinen faktisk virkede til at være ganske fin kvalitet. Den kunne uden videre flise grene og mindre stamme op til ø100 mm hvis der ikek var for mange sidegrene.

Den dur bare ikke til oprydning, da den ikke er god nok til at trække et ind selv, man skal stå og stoppe det ind hvis der er lidt sidegrene, og det tager aaaaalt for lang tid.

Jeg tror jeg bliver nød til at overveje noget med automatisk indtræk!

Jeg har kigget lidt på en Benett bx 62 til 13.000 ex moms. Det er jo overkommeligt. Jeg saver jo det meste op til brænde, så det er jo kun mindre grene og grantoppe ø80 og nedefter, så selvom det ikke er top kvalitet, kan den vel godt magte det? Nogen der har erfaringer med linende?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer


Besvar