Varme fra stald (dybstrøelse)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 670
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 27 gange

Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Alex fs »

Hej
Engang når der er 2 søndage i ugen, så skal jeg have lavet stald om.
Der skal graves ud, så der forhåbentligt kan være møg, fra 6 måneder.

Er der nogle der har erfaringer med hvor emget varme, man kan trække ud af sådan noget? Jeg på tænker at ligge gulvvarme slanger i betonen.
Findes der stærkere slanger? der kunne jo være risiko for, at betonen kan knække.
Hvordan styrer man det? varmeveksler? temp følere, bruger man en VVB med 2 spiraler i?

Spørgsmålene er mange, min viden lille, så kom med alt hvad i har

tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Jens »

Umiddelbart tror jeg, at det kræver en god isolering under betonen, da varmen nu en gang helst vil opad. Og der da formodentlig skal muges ud med halv store maskiner, så kræves der nok en ekstra høj trykstyrke på isoleringen, hvilket næppe gør den billigere.

Om det er rentabelt ?? - Pas, ingen anelse.

Ps: Hvad er en Jølrøv ??
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Flammen »

Jens skrev:Ps: Hvad er en Jølrøv ??
mon ikke det er en afstikker af nølrøv= en person som ikke rider samme dag som han sadler icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af DBS »

Det du leder efter er vel staldvarme.
Du vil så bare have at varmeoptager er slanger i gulvet under dybstrøelse, i stedet for en "fancoil" omkring udsugning.

http://www.klimadan.dk/custom/media/PDF ... rme_v1.pdf
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 670
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Alex fs »

Jens skrev:Umiddelbart tror jeg, at det kræver en god isolering under betonen, da varmen nu en gang helst vil opad. Og der da formodentlig skal muges ud med halv store maskiner, så kræves der nok en ekstra høj trykstyrke på isoleringen, hvilket næppe gør den billigere.

Om det er rentabelt ?? - Pas, ingen anelse.

Ps: Hvad er en Jølrøv ??
Hej Isoleringen under betonen tror jeg ikke man behøver, det ville selvfølgelig hæve varmemængden.
Jeg gjorde et forsøg den anden dag, da der skulle støbes en stolpe ned.
Efter udmugning gik jeg ind og spiste. Betonen lå uden møg, i ca. 30 min. efter det gravede jeg betonen op. 30 cm nede var temp. omkring 45 grader.
Det er efter 14 dages møg.
Jølrøv kommer fra vendelbomål, ordet jøl = makværk. En jølrøv er så en der forstår at jøle det meste han kommer i nærheden af icon_cheesygrin.gif
DBS skrev:Det du leder efter er vel staldvarme.
Du vil så bare have at varmeoptager er slanger i gulvet under dybstrøelse, i stedet for en "fancoil" omkring udsugning.

http://www.klimadan.dk/custom/media/PDF ... rme_v1.pdf
Det kigger jeg lige på :great:
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Basselars
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 dec 2014 20:47
Mit fyr: MGM comfort 15 med iltstyring
Areal: 148
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: Ca. 5tons
Geografisk sted: Fjenneslev
Har takket: 9 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Basselars »

Jeg har en gang for nogle år siden læst i en landbrugsavis eller på nettet, om en stald hvor man havde lagt varmeslangerne i gulvet i boxene, og brugt varmen til gulvvarme i saddelrummet. Så det kan sagtens lade sig gøre. Det er nogle år siden jeg så det, så jeg husker det desværre ikke nærmere :roll:
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nu skriver du ikke hvilken type stald der er påtænkt, men de anlæg jeg har set,
med at trække varme ud af en stald, har alle været med varmerørere i gyllekanalerne,
der jo ligger et stykke under selve gulvet.

Du taler om 6 måneders møg, så gætter på det er en stald med dybstrøelse, og det er
ikke nemt at hive varme ud af. For det første skal du have isoleret under betondækket,
for det andet skal betondækket være ret tykt, ellers kan du ikke muge med staldkat eller
frontlæsser, og for det tredie fiser varmen jo opad, ikke nedad til eventuelt indstøbte
varmeslanger i betondækket.

Jeg vil bestemt foreslå at kontake den lokale landbo forening, og høre om praktiske erfaringer,
idet jeg mener bonderøde = jølrøve , alle af Guds nåde 8)

PS: I ovennævnte er staldkat en maskine, men du bør også ansætte et par levende staldkatte,
for dybstrøelse har det med at blive nærmest levende af mus og rotter.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 670
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 27 gange

Re: Varme fra stald (dybstrøelse)

Indlæg af Alex fs »

Basselars skrev:Jeg har en gang for nogle år siden læst i en landbrugsavis eller på nettet, om en stald hvor man havde lagt varmeslangerne i gulvet i boxene, og brugt varmen til gulvvarme i saddelrummet. Så det kan sagtens lade sig gøre. Det er nogle år siden jeg så det, så jeg husker det desværre ikke nærmere :roll:
jep, jeg tror ogs jeg har set det i landsbladet engang. Spørgsmålet er bare hvor meget varme der kan trækkes ud.
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Nu skriver du ikke hvilken type stald der er påtænkt, men de anlæg jeg har set,
med at trække varme ud af en stald, har alle været med varmerørere i gyllekanalerne,
der jo ligger et stykke under selve gulvet.

Du taler om 6 måneders møg, så gætter på det er en stald med dybstrøelse, og det er
ikke nemt at hive varme ud af. For det første skal du have isoleret under betondækket,
for det andet skal betondækket være ret tykt, ellers kan du ikke muge med staldkat eller
frontlæsser, og for det tredie fiser varmen jo opad, ikke nedad til eventuelt indstøbte
varmeslanger i betondækket.

Jeg vil bestemt foreslå at kontake den lokale landbo forening, og høre om praktiske erfaringer,
idet jeg mener bonderøde = jølrøve , alle af Guds nåde 8)

PS: I ovennævnte er staldkat en maskine, men du bør også ansætte et par levende staldkatte,
for dybstrøelse har det med at blive nærmest levende af mus og rotter.
Hej
Det er selvfølgelig dybstrøelse. Pt. er stalden bindestald, hvor jeg blot har strøet op over det hele. Men der er kun plads til 3 mnd. møg inden de begynder at æde lysstofrørene :cry:

Tror du der skal isoleres under beton dækket? Der er jo ikke tale om at jeg skal varme skidtet op, blot trække varmen ud af betonen.
Egne erfaringer viser at betondækket er lunt, langt nede, selv efter flere timer.
Men man kunne jo isolere med lidt leca.

Betondækket skal under alle omstændiger være 20 cm tykt, der skal muges med minilæsser.
Den lokale landboforening tager 575+moms i timen, fra de tager telefonen. medmindre man ringer for at melde sig ind.
Jeg meldte mig ud sidste år, da jeg kunne få lavet gødningsregnskab + regnskab billigere andetsteds. Konsulenterne tror jeg alligevel ikke på.
Og de bruger aldrig under 2 timer. Så kan jeg ligeså godt ligge slanger i gulvet, og selv gøre erfaringerne 8)

staldkatten ligger herinde på sofaen, han kom med en kæmpe mosegris idag. Det bliver selvfølgelig belønnet med en god klat leverpostej :great:
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Besvar