Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nye ideer, nogle virkede da

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af JOP » 03 mar 2008 00:21

Det lyder jo meget logisk at du kan opnå besparelse ved at isolere her og der.
Men kan du forklare den her:
4: Cirkulationspumpe forbundet til blaeser med forsinkelsesrelae saa pumpen kun koerer naar der skal bruges varme (besparelse stroem 60%+besparet forbrug ca. 8 kg/uge)
Hvis pumpen kun kører når fyret kører -så kommer varmen kun ind i huset (og ud af kedlen) når fyret så kører -når det engang ikke kører når det går i pause el.lign. så bliver varmen i kedlen og kommer så aldrig i gang igen.
Eller har jeg misforstået noget ?


tnordholt

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af tnordholt » 03 mar 2008 10:45

Ok, der er brug for en forklaring.

Min gulvvarme styring styrer cirkulationspumpen sammen med blæseren på fyret. Når nogen af gulvvarme ventigerne åbner starter cirkulationspumpen ELLER når blæseren starter så starter cirk. pumpen også.

Hvorfor? Der er ingen grund til at cirk. pumpen kører når gulvvarmeventilerne er lukkede, med mindre fyret kører hvor cirk. pumpen skal køre for at undgå punktkogning i kedlen.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af kaptajnen » 03 mar 2008 11:40

tnordholt skrev:Ok, der er brug for en forklaring.

Min gulvvarme styring styrer cirkulationspumpen sammen med blæseren på fyret. Når nogen af gulvvarme ventigerne åbner starter cirkulationspumpen ELLER når blæseren starter så starter cirk. pumpen også.

Hvorfor? Der er ingen grund til at cirk. pumpen kører når gulvvarmeventilerne er lukkede, med mindre fyret kører hvor cirk. pumpen skal køre for at undgå punktkogning i kedlen.
Du har dermed lavet et Grundfos Alpha alternativ. :great:
Jeg er ikke så heldig at have en gulvarme styring, som kan sladre til pumpen at det er ok at tage en lur... icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

tnordholt

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af tnordholt » 07 nov 2008 20:34

Så kunne jeg ikke holde fingrene fra stokeren igen:) Jeg har nu i tillæg til turbolatorer og min hjemmelavede røgvender af skamolplader, indsat en U-formet stål "kasse" omkring kerten. Den gør at roeggasserne bliver blæst helt frem i storeren før de vender, suser op af siderne, frem igen og sidst op og tilbage hvor de derefter går igennem røgrørene med de hjemmelavede turbolatorer. Nu ligger røgtemp. lige ved udgangen af stokeren på 89 grader ved fuld last og 51 grader ved pausefyring. Jeg har kørt med dette i 4 uger nu og forbruget har gennemsnitligt været 9,8 kilo piller i døgnet. Det er jeg ganske tilfreds med eftersom kælderen også er varmet delvist op nu.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af kaptajnen » 14 nov 2008 18:00

Må vi ikke få et billede af den skamolfætter?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar