Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kampfly

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kampfly

Indlæg af Brandsen » 15 maj 2016 19:59

Halløj i forum,

Arh, nu er regeringen så allerede godt i gang med at reducere omkostningerne på F 35,
f.eks forlyder det fra sædvanligvis upålidelig kilde, at i lighed med besparelserne indenfor DSB,
hvor salgsvognene i togene som bekendt blev sløjfet, så vil der altså heller ikke blive salgsvogne
i de nye F 35, og hvem hulen for en stewardesse, kan blande pulverkaffe og kogende vand, når det
hele alligevel foregår med overlydshastighed. Udmærket besparelsestiltag.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Kampfly

Indlæg af PellX21 » 16 maj 2016 13:59

Sad og bladrede lidt i tallene i går (links og virkelig gode diskussioner, artikler etc kan findes på hjemmesiden Nytkampfly.dk - nok det nærmeste uvildige og samtidigt velinformerede site som almindeligt interesserede danskere kan komme i nærheden af).

I 2008 lød tilbuddet fra Saab (med garanti fra den svenske stat) helt præcist således: 48 Gripen NG til 22 mia dkr. Dette inkluderede 20 års fuld støtte med undervisning og træning. 180% modkøb og fuld tech transfer. Kravet/ønsket fra svensk side var en dybere integration af militært og industrielt samarbejde. Sammenlign det med den studehandel der pludselig blev indgået forleden - 27 F35 til mere end 56 mia dkr - selv hvis de sminkede tal holder, så er det stadigvæk en forskel, der er til at tage at føle på.

Og driftsomkostninger? 28.000 $ for en flytime i F35. Pt 60 servicetimer pr. flyvetime - hvilket self. er lig med meget lav operationel parathed.

Gripen NG - 6800$ for en flytime, 5 servicetimer pr. hård flyvetime (dækker over reel kampflyvning ikke bare air-policing) - Gripen er bygget til at operere fra svenske landeveje og kan i tung konfiguration klare sig på mindre end 800m landingsbane. Et lav logistisk aftryk, purpose-built (primær formål er luftforsvar og policing, med sekundær A/G kapacitet - ikke alt muligt andet halløj), klar KISS princip fra start til slut på alle leder af processen, få proces-led - altsammen giver en lav pris. Det er ikke bare teori, svenskerne flyver deres C-modeller lige nu med de her parametre.

F35 skal nok blive et fantastisk fly når det er modnet lidt mere, men det er alt alt alt for dyrt til os, blandt andet fordi det er bygget til mere end vi har brug for.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kampfly

Indlæg af Brandsen » 22 maj 2016 21:53

Halløj i forum,

Breaking news ! Jeg hører her til formiddag, fra samme sædvanligvis upålidelige kilde,
at regeringen i deres fortsatte iver på omkostnings reduktions siden, har besluttet at der
modsat når man flyver med SAS, overhovedet ikke vil blive tale om bonuspoint når der flyves F 35.

Faktisk, vil der slet ikke blive tale om standard F 35 kampfly, men en speciel danske version,
benævnt F 35-dk, dvs. nogen uden stewardesser, ingen salgsvogn, kun én motor, og nu altså
heller ingen bonuspoint.

Syntes umiddelbart, det hele lød meget fornuftigt alt sammen, lige indtil jeg genovervejede situationen,
specielt det med kun én motor i F 35-dk, modsat F 18 Hornet, der jo har to.

Jeg stoler på, at Dr Lintz snart træder i karakter, og afslører den underliggende globale konspiration !

Jeg mener, henset til besparelserne indenfor diverse redningskorps som Falck, Dansk Autohjælp og SOS International,
så vil det jo tage en krig, undskyld udtrykket, inden nogen af disse korps får sendt et fejeblad afsted, hvis nu
den eneste ene motor i F 35-dk skulle svigte, med det resultat, at det stakkels kampfly og besætning skal
blive hængene i himlen hele natten ved motorsvigt, indtil et redningskorps tager sig sammen om får det hentet ned igen.

Jeg tror det præcis er de 60 timer som bruger PellX21 refererer til, det passer jo meget godt med reaktionstiden
fra redningskorpsene i dagens Danmark en iskold vintermorgen, hvor bilen ikke vil starte.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Kampfly

Indlæg af BWJ » 22 maj 2016 22:26

Og det forlyder at enhedslisten har sat deres aftryk i handlen, alle fly skal monteres med solceller og elmotorer med propeller, for at mindske udledningen af C02
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Kampfly

Indlæg af fryseren » 23 maj 2016 08:28

BWJ skrev:Og det forlyder at enhedslisten har sat deres aftryk i handlen, alle fly skal monteres med solceller og elmotorer med propeller, for at mindske udledningen af C02
Jamen, så kan det jo være den kommer til at både virke og kunne flyve, i modsætning til nu.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Kampfly

Indlæg af J-B » 23 maj 2016 22:57

Det med køb af nyt flyvene legetøj tør jeg ikke vurdere hvad er best :wink:
Det billigste vil da være en telefonsvarer, "De har ringet til Kongeriget Danmark, TAST 1, hvis det er samhandel de har interesse i, TAST 2, for skattefordele, hvis de er et multinationalt firma, TAST 3, hvis de er en udenlandsk præsident, der føler dem fornærmet af en citat fra en Dansk politiker, TAST 4, hvis deres land modtager ulandsbistand og gerne vil have den forhøjet, TAST 5, hvis de vil i krig med os, så kom forbi og vi snakker om det over en kop kaffe og tager det derfra, ellers vent på personlig betjening" :)

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Kampfly

Indlæg af PellX21 » 24 maj 2016 18:12

Må hellere komme med en justering eller tilføjelse til de tal jeg sad med, som på ingen måde giver det samlede og aktuelle billede.

Gripen NG rullede ud forleden klar til salg og med aktiv produktionslinje de næste 5-10 år. Når man stykker detaljerne sammen fra tidligere udbud så er en realistisk indkøbspris plus 30 års levetidsomkostninger lige omkring 1.1 mia. dkr. Det er immervæk også en sum. Dette er beregnet ud fra et køb på 48 stk, stk. prisen stiger hvis der skal købes færre - og falder hvis der købes flere.

F35A - og nu sidder i forhåbentligt ned, har tygget af munden og drukket kaffen - Amerikanerne regner med et sted mellem 3 og 4 mia. dkr pr stk + 30 års omkostninger (fremadrettet, udvikling arbejdet op til er regnet med) - men de skal jo selv have knap 1800 F35A.

Norge - som har købt 52 F35A har sat stk prisen + de 30 år til 5.1 mia. dkr. Allerede nu har man måtte øge det beløb, da man glemte at prisen for den ekstremt dyre Pratt&Whitney motor ikke er inkluderet i selve Kampfly-købet. Hvilket giver rigtig god mening, da en jetmotor til et moderne kampfly ikke er ret vigtig....

Allerede nu står den på voldsomme besparelser i det Norske luftvåben, hvis der ikke går en ekstra-bevilling igennem på 7-9 mia norske kroner.

Mckinsey som har regnet på det for Løkke (der jo ellers selv er regnskabsekspert) mener det godt kan gå - man skal bare ødelægge piloternes arbejdsforhold fuldstændigt og reducere deres træningstimer. Men hva faen konkurrencestaten gælder vel alle.... - jeg tror efterhånden, at det her kan blive enden for luftvåbnet.

Og så er der det med at betale over en længere periode... det kan fordyre processen i helt ekstrem grad. De 120 mia dkr for 27-28 F35A til Danmark, som jeg egentlig troede var en worst-case beregning kan vise sig at være alt for lavt sat.

Klokken er nok slået og beslutningen reelt set taget (efter lidt amerikansk pres) - men hold da op, her tror jeg vi kommer til at ønske at vores ledende politikere og eksperter havde haft is i maven, havde tænkt anderledes og udvist mådehold.


Besvar