Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg ser til min store overraskelse, at en skorstensfejer forleden dag er blevet idømt en kæmpe bøde,
ved at gå op på et tag, for at feje en skorsten ??

http://sn.dk/Vordingborg/Skorstensfejer ... kel/559318

Nu er det jo ikke altid vi her på Stoker Pro er særligt gode venner med fejeren, men ærligt talt,
så er det jo rigtigt fint de fejer vores skorstene, til både stokere og pillegnaskere, så de fortjener
sådan set vores dybe sympati.

Men jeg vil trods det opfordre til, at Stoker Pro frænder fokuserer på de virkelige problemer her i samfundet.

I følge arbejdsmiljøstyrelsen, er det ikke faldhøjden det kommer an på, men bare det at man
falder ned, som kan forvolde ubodelig skade på menneskekroppen, uanset faldhøjde.

I den forbindelse har jeg bemærket, at op til flere kontorstole her i firmaet, dæl'me ikke engang
har armlæn ! Jeg tænker bare, at der er uendeligt mange flere kontorarbejdere her i kongeriget end der
er skorstensfejere, og skulle sådan en kontormus fald i søvn, på grund af helt urimeligt kedeligt og
monotont arbejde falde i søvn, ja så vil vedkommende jo uværgeligt ende helt nede på gulvet, på grund af
de manglende armlæn på kontorstolene !

Nu har EU jo heldigvis allerede tidligere grebet ind, og forbudt kontorstole med kun 4 ben/hjul,
præcis af samme årsag, de er simpelthen for farlige, så nu er minimumskravet altså 5 hjul,
lidt i stil med klasse 5 krav til pillegnaskere.

Nu har jeg også bemærket, at den Gl. Redakteur, i form af Dr.Lintz, har oprettet mange spændende
under-fora her på Stoker Pro, som f.eks finsk syngende japanske piger, eller hvordan man hurtigst
muligt forkuller en rigtig god oxe steak på en kuglegrill, så baseret på den virkelig tragiske dom over
den stakkels fejermester, kunne der måske oprettes et relevant under-fora ?

I al beskedenhed kunne jeg anbefale det kommer til at hedde : Fora til fremme af kontorstolesikkerhed !

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af thy »

Ja det er fuldstændig tosset
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af kovas »

God morgen.
Jeg så også indslaget i tv. På den ene side synes jeg at sikkerhed ved arbejde at utroligt vigtigt, og det er derfor ikke helt til grin at se på hvordan man højner sikkerheden også for skorstensfejere. I sin yderste konsekvens vil det feks betyde at vi vil vil vælge at nedlægge vores brændeovn. Hvad vi ville være kede af. Så hvorfor er der ikke nogen som opfinder en fejerobot som kan kravle op i skorstenen nede fra renselemmen? Alternativt vil det måske være muligt ar retablere renselemmen på loftet, som han brugte før der kom beboelse deroppe. Det bliver så en udfordring at afdække så skorstenen stadig er hvid efter fejning. Eller man kunne måske bare male skorstenen sort :)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Lintz »

Brandsen skrev:Halløj i forum,
Nu har jeg også bemærket, at den Gl. Redakteur, i form af Dr.Lintz, har oprettet mange spændende
under-fora her på Stoker Pro, som f.eks finsk syngende japanske piger, eller hvordan man hurtigst
muligt forkuller en rigtig god oxe steak på en kuglegrill, så baseret på den virkelig tragiske dom over
den stakkels fejermester, kunne der måske oprettes et relevant under-fora ?

I al beskedenhed kunne jeg anbefale det kommer til at hedde : Fora til fremme af kontorstolesikkerhed !

Dixi Baxi !
Du er squ underlig - Brandsen new15 icon_cheesygrin.gif



Men skal jeg sige noget til dommen så måtte det jo komme en dag.
Og som du selv skriver er det ikke højden det kommer an på i dag. Førhen kunne vi undvære rækværk i byggeriet op til en højde på (så vidt jeg husker) 2,8 m, bare der var ryddeligt nedenfor og "blødt" underlag. Den går ikke i dag.
Har oplevet bygherre som tager det rimeligt seriøst og har sat rækværk op på sokkel som var 60 cm høj...................

Dog har jeg aldrig hørt om en chauffør som er blevet knaldet på at kravle op på et læs i 4 meters højde for at binde eller trække presenning over godset.
Ej heller for at gå på ladet hvor der er 1,5 meter ned. Men det kan vi blive knaldet for når det drejer sig om en bygning under opførelse.
Et eksempel er at når vi f.eks opfører en lagerhal og har lavet læsseramper skal der sættes hånd -knæ og fodlister op i portåbningen. Når lageret er færdig og taget i brug står sådan en læsserampe uden beskyttelse og alle kan falde ned - Men det gør ikke noget.

Problemet med skorstensfejren bliver interessant at følge.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af calle »

Hvis der skulle komme noget om extra sikring, kan problemet så ikke løses ved at montere et kraftigt øje, som skorstensfejeren kan klipse sig fast i med en vire og karabinhage ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af kovas »

calle skrev:Hvis der skulle komme noget om extra sikring, kan problemet så ikke løses ved at montere et kraftigt øje, som skorstensfejeren kan klipse sig fast i med en vire og karabinhage ?

Venlig hilsen
Ifølge indslaget så er problemet at selve skorstenen ikke kan godkendes som faldsikring. Der skal (ifølge arbejdstilsynet) være en forankringsmulighed 1,2m over tagryggen som kan bære 1200kg.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
calle

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af calle »

kovas skrev:Ifølge indslaget så er problemet at selve skorstenen ikke kan godkendes som faldsikring. Der skal (ifølge arbejdstilsynet) være en forankringsmulighed 1,2m over tagryggen som kan bære 1200kg.
Jeg læste det her:

"Arbejdstilsynet vil ikke blande sig i, hvordan sikringen konkret skal finde sted.
- Der er metodefrihed. Det betyder i praksis, at skorstensfejeren selv må bestemme, hvilken metode der anvendes.
- I mange situationer vil det være muligt at rense skorstenen indefra via en aftrækslem. Der, hvor det ikke kan lade sig gøre, skal man op på taget. Om man så bruger en line eller en anden metode, det blander vi os ikke i, siger tilsynschefen"

i den artikel jeg her linker til:

http://sn.dk/Danmark/Arbejdstilsynet-Sk ... kel/559486

Venlig hilsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Lintz »

calle skrev:Jeg læste det her:

"Arbejdstilsynet vil ikke blande sig i, hvordan sikringen konkret skal finde sted.
- Der er metodefrihed. Det betyder i praksis, at skorstensfejeren selv må bestemme, hvilken metode der anvendes.
- I mange situationer vil det være muligt at rense skorstenen indefra via en aftrækslem. Der, hvor det ikke kan lade sig gøre, skal man op på taget. Om man så bruger en line eller en anden metode, det blander vi os ikke i, siger tilsynschefen"

i den artikel jeg her linker til:

http://sn.dk/Danmark/Arbejdstilsynet-Sk ... kel/559486

Venlig hilsen
Citat fra artiklen: Arbejdstilsynet vil ikke blande sig i, hvordan sikringen konkret skal finde sted.
- Der er metodefrihed. Det betyder i praksis, at skorstensfejeren selv må bestemme, hvilken metode der anvendes.


Et rimeligt brugt standard-svar fra AT´s side.

Det kan også omskrives til:
Du skal sikre dig mod at falde ned, Hvordan, finder du selv ud af. Hvis din løsning ikke er god nok giver vi dig et påbud mere.

Derved har AT deres ryg fri i stedet for at indgå et samarbejde med faggruppen og komme med en konstruktiv løsning som alle kan leve med.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af kovas »

Kravet fra tilsynet er en faldsikring, der kan holde til et træk på 1.250 kg og er fastgjort en meter over arbejdsstedet, skriver Sjællandske.
Arbejdstilsynet mener, at dommen sender et vigtigt signal til en branche, der er plaget af alvorlige arbejdsmiljøproblemer. Hvordan skorstensfejerne skal sikre sig, vil tilsynet ikke blande sig i.

To klip fra dr.dk. Egentlig forstår jeg ikke skorstensfejermesteren.Som vil anke dommen. Hvis det bliver dyrere for kunden er det vel ikke hans problem.
Da vi indrettede beboelse på loftet var det på fejerens anbefaling at vi fjernede renselemmen på loftet. Hvorefter fejeren begyndte at sætte en stige op til tagryggen fra gavlen og så gå 4m på rygningen hen til skorstenen. Da jeg synes at det var helt hen i vejret købte jeg en tagstige og lagde op til ham. Senere kom så reglen om at der skulle være trin på taget.
Men det kan vel ikke passe at man skal risikere liv og lemmer for at rense vores skorsten.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
calle

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af calle »

kovas skrev:Kravet fra tilsynet er en faldsikring, der kan holde til et træk på 1.250 kg og er fastgjort en meter over arbejdsstedet, skriver Sjællandske.
Arbejdstilsynet mener, at dommen sender et vigtigt signal til en branche, der er plaget af alvorlige arbejdsmiljøproblemer. Hvordan skorstensfejerne skal sikre sig, vil tilsynet ikke blande sig i.

To klip fra dr.dk. Egentlig forstår jeg ikke skorstensfejermesteren.Som vil anke dommen. Hvis det bliver dyrere for kunden er det vel ikke hans problem.
Da vi indrettede beboelse på loftet var det på fejerens anbefaling at vi fjernede renselemmen på loftet. Hvorefter fejeren begyndte at sætte en stige op til tagryggen fra gavlen og så gå 4m på rygningen hen til skorstenen. Da jeg synes at det var helt hen i vejret købte jeg en tagstige og lagde op til ham. Senere kom så reglen om at der skulle være trin på taget.
Men det kan vel ikke passe at man skal risikere liv og lemmer for at rense vores skorsten.
Hej Kovas.

Kan ikke lige finde texten, hvor de dersens regler med 1250 kg osv står. Er du flink lige at bringe et link, så jeg kan gå igang med projekteringen af det rette anker icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Besvar