Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal jeg vælge fibernet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af Knaldperlen » 06 feb 2016 23:42

140/70 på alm kobber er skam herude på "lars tyndskids" i udkantsdanmark lidt uden for Varde. De benytter noget "pair bonding" så man får dobbelt op på de almindelige 70Mb som standard VDSL forbindelsen kan levere.


pendec

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af pendec » 07 feb 2016 00:30

Ok, VDSL pair bonding er ikke kommet her til, dog :) Men det er noget af det jeg har læst om, centralerne skal bare lige opgraderes og derfor er det jo stadig lidt svært for alle at være med på det.

Har selv en pair bonding på 20/3 her.

xkfc

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af xkfc » 08 feb 2016 10:00

Her kan TDC levere 8mbit/128kbit, :evil: vildt irriterende da firmaet betaler.. de kan bare se at komme igang med pair bonding, der er rigeligt at tage af nærmest alle i hele området har fiber.. Det eneste TDC modemmet laver er at trække den gamle fastnet telefon.

Vi fik fiber ind da Sydenergi gravede i området, vi har en 30/30 hvilket er ganske rigeligt. En af fordelene er at svartider på fiber er rigtig gode, det gør at hjemmesider loades hurtigt, men det kan ikke downloade en fil hurtigere end en kobber 30/x
Fordelen har helt klart været stabiliteten, der har været ganske ofte at TDC har haft grave og splejse folk ude på den 3km lange føringsvej til centralen. Fiberen har bare kørt 30/30 uden så meget som en bøvs.

Jeg er meget glad for TV delen, det distribueres bare rundt i huset med det gamle Coax net, ikke noget med bokse under fjernsynet. Hvad kvaliteten af TV signalet er ved jeg ikke, men der er ikke sne på icon_cheesygrin.gif

SE har købt Stofa, og både internet og TV hører under Stofa navnet nu. Også der kan man købe linier der ikke er synkrone, f.eks. 40/20

Det vigtigste i at skifte udbyder er vel at man får de kanalen man gerne vil have, og at prisen er fornuftig. Da vi fik fiber ind brugte vi den kun til internet, TV delen var for uinteressant så der havde vi Boxer, men da samarbejdet med Stofa blev indledt blev udbuddet helt anderledes.

Men penge koster skidtet.. spøjst at tænke tilbage på at man kun havde fastnettelefon 250kr i kvartalet, og så lidt licens.. :roll:

pendec

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af pendec » 08 feb 2016 10:47

xkfc skrev:Her kan TDC levere 8mbit/128kbit, :evil: vildt irriterende da firmaet betaler.. de kan bare se at komme igang med pair bonding, der er rigeligt at tage af nærmest alle i hele området har fiber.. Det eneste TDC modemmet laver er at trække den gamle fastnet telefon.
Pair bonding teknisk:
2 par forbundet betyder at 1 sæt normalt går til en telefon og 1 sæt går til internet. Er det samme udbyder af telefon og internet, så kan samme sæt dog bruges med filter.
Flere hustande har slet ikke 2 sæt telefon kabler ind, så derfor kan TDC ikke tilbyde pairbonding til kunden og så stopper løsningen jo der og jeg tvivler på de trækker et ekstra sæt ledninger ind fra hovedboksen så man kan få det :)

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af baggadap » 08 feb 2016 11:22

I storbyen er det nok ikke så vigtigt endnu, men bortset fra det ville jeg altid vælge fiber. Det er fremtiden, og de udtjente kobberkabler har allerede mistet pusten på landet, med tiden vil det samme ske i byen.
Tit følger der dog nogle ret dyre tv-pakker, dårlige wifi-routere og dumme tv-bokse med. Man kan med fordel vælge kun at købe selve internetforbindelsen, modtage tv fra antenne, og selv anskaffe ordentligt trådløst udstyr.


pendec

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af pendec » 08 feb 2016 11:24

baggadap skrev:I storbyen er det nok ikke så vigtigt endnu, men bortset fra det ville jeg altid vælge fiber. Det er fremtiden, og de udtjente kobberkabler har allerede mistet pusten på landet, med tiden vil det samme ske i byen.
Tit følger der dog nogle ret dyre tv-pakker, dårlige wifi-routere og dumme tv-bokse med. Man kan med fordel vælge kun at købe selve internetforbindelsen, modtage tv fra antenne, og selv anskaffe ordentligt trådløst udstyr.
Som en bruger tidligere forklarede så har TDC lanceret nye VDSL løsninger, og centraler er igang med at blive opgraderet, så de kobber linjer lever lidt endnu, helt op til 300Mbit inden længe.. Rapporten findes på google hvis du leder efter TDC og VDSL planer.

Fra April så er Yousee også TV-pakke-løs, så man kan få COAX internet på 300Mbit/300Mbit uden tv, og stofa gør det allerede, nye selskaber som hiper tilbyder det også.. Så man behøver næsten ikke tvpakker mere når man ser på markedet om nogle måneder.

xkfc

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af xkfc » 08 feb 2016 11:27

Jeg har for mange år siden fået sløjfet boksen der sad på huset, TDC manden splejsede kablet så det kom helt frem til teknik skabet. Der er faktisk 4par fra teknikskabet og til samleboksen på den anden side af vejen.
De sidste mange mange år har min telefon ikke haft særskilt kobber, men har enten haft et skillefilter (da det var TDC) og ellers har Tele2, Cypercity og senest Fullrate alle haft telefonen tilsluttet i routeren.. altså IP telefoni, men hvor firmaerne styrede SIP gaten.

Selv om TDC ville kunne tilbyde en større forbindelse tvivler jeg på at den kan blive stor nok til husets internet og TV til 4 fjernsyn, og så mener jeg også at man skal have en boks til hvert fjernsyn.

xkfc

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af xkfc » 08 feb 2016 11:29

pendec skrev:Så man behøver næsten ikke tvpakker mere når man ser på markedet om nogle måneder.
Det bliver da spændende.. :D

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af baggadap » 08 feb 2016 11:35

pendec skrev:Som en bruger tidligere forklarede så har TDC lanceret nye VDSL løsninger, og centraler er igang med at blive opgraderet, så de kobber linjer lever lidt endnu, helt op til 300Mbit inden længe.. Rapporten findes på google hvis du leder efter TDC og VDSL planer.

Fra April så er Yousee også TV-pakke-løs, så man kan få COAX internet på 300Mbit/300Mbit uden tv, og stofa gør det allerede, nye selskaber som hiper tilbyder det også.. Så man behøver næsten ikke tvpakker mere når man ser på markedet om nogle måneder.
Det er jeg klar over, men som en TDC-tekniker selv sagde til mig, er det stadig lappeløsninger for stædigt at holde liv i kobberet lidt endnu. Problemet herude hos os er, at kobberet fra ejendommene til centralen er så ringe, at det er umuligt at opnå en ordentlig hastighed og stabilitet, og så hjælper det ikke en dyt at opgradere centralen.

Edit: det er slet ikke min mening at være en sur Rasmus Modsat, jeg ville PERSONLIGT blot vælge fiber frem for (forbedret) kobber, med mindre der var en økonomisk gevinst ved at vente lidt endnu.
Men jeg har fx naboer der holder fast i VDSL selvom vi har fiber nede i vejen, og det skal de naturligvis have lov til :) :great:

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skal jeg vælge fibernet ?

Indlæg af baggadap » 08 feb 2016 11:57

pendec skrev:Så man behøver næsten ikke tvpakker mere når man ser på markedet om nogle måneder.
Gad vide om det også påvirker Boxer? Jeg synes kanalerne i deres Flex abonnement er for få og for dyre..


Besvar