Varmekanon i Værkstedet.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
dbnielsen
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Har takket: 1 gang

Varmekanon i Værkstedet.

Indlæg af dbnielsen »

Har lige anskaffet mig en Galaxy varmekanon, der havde været en pestilens for tidligere ejer, der aldrig fik den til at starte.

Jeg har dog fået liv i den, men NÅR den køre så ryger den jo mere end en gammel fergusson..

Jeg pillede tænderen ud da jeg kom hjem med den, og konstaterede at jeg syntes den så fin ud? Satte den i og wupti, så startede lortet..

Lykken er jo dog kort, og dagen efter vil den igen ikke starte, men piller tænderen ud, og sætter i igen og så køre den. (Uden at rense eller lignende)

Men når den så køre ryger den helt forfærdeligt, og igen er der nu start problemer, efter jeg havde den stående at køre i en lille halv time udenfor porten igår, for at se om den skulle brænde ren..

Jeg har dog ikke lige rodet videre med den endnu, og søger en forklaring på hvorfor jeg kan starte den efter tænderen har været afmonteret?

Tænderen står desuden og gnister konstant mens kanonen køre, det vil jeg mene den ikke burde ??

Tillægs spørgsmål# Kan jeg selv lave afgangsrør til skorsten på sådan en fætter ?? Den er født ude, men kan se tilsvarende fåes med skorsten?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Varmekanon i Værkstedet.

Indlæg af leo-pol »

Jeg har en gammel Passat varme kanon (identisk med nogle af dem som galaxy også har) jeg hentede på nabogården der hade noget nær samme problem...
Jeg købte en ny dysse og smed i.. Bukkede lidt på tænderen og så kørte den fint men røg stadig.. Stillede på luften så den kørte så magert som muligt men stadig brændte godt og så røg den kun lidt i opstarten...
Tænderen slukker ca et halvt min inde i opstarten vil jeg tro,.,...
Omkring. Skorstenen aner jeg ikke om du (bare) kan lave skorsten... Brænderen er jo nok lige glad men jeg har svejst nyt brændkammeret i min da den var begyndt at brænde hul ved en svejsning og der er ikke så meget hokus pokus når man først skiller den ad... Men det skal laves i rustfrit da svejsningerne ikke er ret glade for den høje varme i det tynde plade...
Jeg reppede selve brændkammeret der er lavet i rustfrit med alm kraftigt jernplader og co2 svejset det men kulde og varme og fugt holdte den kun i 2,5år så var svejsningerne i den ene side brændt i stykker, så det var en ommer i rustfrit og med tig...
Mvh leo
dbnielsen
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Har takket: 1 gang

Re: Varmekanon i Værkstedet.

Indlæg af dbnielsen »

Hej Leo.

Jeg renste i aftes tænderen, og bukkede den lidt sammen, men ved jo ikke hvad ''elektrode'' afstanden skal være.

Dysen ser fin ud på min, og blev ligeledes renst med en dysenål, og derefter starter den, som hver gang jeg har haft tænderen ude.

Men tænderen stopper aldrig med at gniste, og efter små 20 minutter slukker varmekanonen, og vil igen ikke starte før jeg har haft den ude, og sat den i igen.

Det virker lidt underligt, at den selv lukker ned, der er så vidt mig bekendt ikke nogen termostat på den.

Mht. Justeringen, syntes jeg ikke jeg kan finde noget at justere på? Den står og drypper en del ud af enden af brændkammeret.

Vh Dennis
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Varmekanon i Værkstedet.

Indlæg af leo-pol »

Jeg er langt fra ekspert men kan du ikke tage et billed af selve brænderen så man lige kan se..
På min sidder brænderen inde i et rør hvor der er et lufthul gennem siden og så sidder der en bøjle man kan skyde ind over det for at juster luften på den måde.... Lidt svært at forklare men jeg kan lige se om jeg kan tage et billed af det hvis jeg kommer forbi værkstedet i weekenden....

Leo

Besvar