Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forskel på rig og fattig

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Forskel på rig og fattig

Indlæg af triumph » 28 nov 2015 21:32

Faldt lige over denne her:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE82 ... 3%A6ngsel/
250 timers samfundstjeneste til en overlæge der havde stjålet 2,2 million.

Det her er sakset fra "Hus forbi":
En hjemløs kørte uden billet i toget og blev snuppet 928 gange. Han gør det blandt andet for at komme lidt indenfor i varmen. Han afkræves en erstatning på 696.000 kroner og idømmes tre måneders ubetinget fængsel. En overlæge bliver ifølge Politiken dømt for bedrageri med forskningsmidler for 2.265.682 kroner. Han har blandt andet købt to Rolexure til 80.000 og 160.000 kroner. Overlægen bliver idømt samfundstjeneste og afkræves erstatning. Hvad kan en hjemløs sige; andet end: Jeg skulle have været overlæge.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af Lau » 28 nov 2015 22:19

Ja, jeg mangler sgu også at se logikken i den dom..

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af bennylar » 28 nov 2015 22:39

Jo men nu bidrager lægen jo med gode skatte kroner og den hjemløse fik da tag over hovedet....

ironi er anvendt...

Danmark er et mærkeligt land hvad straffe angår..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af MichaelK » 28 nov 2015 22:43

Lidt logik er der dog, set med mine øjne. Lægen skal arbejde gratis i knap 2 måneder, og
Skal betale erstatning til rigshospitalet. Artiklen nævner ikke beløbets størrelse, men mon
Ikke det svarer nogenlunde til det beløb han har misbrugt?

Den hjemløse behøver ikke, de næste 3 måneder, at kører ulovligt med toget for at få varmen.
Nu får han både varmen, og tag over hovedet. Det er da ikke helt urimeligt?

Husk også, at der i domsafsigelserne også tages hensyn til personlige forhold, og derfor
kan dommene virke ulogiske for folk uden fuld indsigt i sagerne.


Mvh.


PS.: Ironi IKKE anvendt :twisted:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2015 07:54

Loven er lige for rig som for fattig, thi det er ulovligt for begge at tigge brød på gaderne og sove under broerne - citat Victor Hugo eller Antatole France, så for 200 år siden var den sociale skævvridning i retssystemet også aktuelt.

Men lige her - fordi der i dommen medfølger et permanent forbud (sådan forstod jeg det, da sagen blev diskuteret i P1) mod at modtage forskningsmidler - så er der en meget seriøs ekstra straf, nemlig den at det er slut med overlægens karriere. Han vil for evigt være dømt til et udkantssygehus. Hvilket for den klasses selvforståelse er et meget hårdt slag.

En dom der for os fattigrøve i udkanten jo ikke synes spor slem - men rettens folk bor ikke i udkanten (de fleste af dem - jf. nyeste studier i den danske magtelite), og tjener ikke under 500K om året, og har et socialt netværk jeg aldrig kommer i nærheden af.

Man kan håbe at det nye forøgede fokus rets-sociologi vil øge forståelsen for hvorfor et retfærdigt rets-system er umuligt i praksis, når virkeligheden er at goderne (her tænkes ikke bare penge, men adgangen til samfundets bedste uddannelse, lægehjælp, retshjælp, osv osv osv) er ekstremt skævt fordelt.

Og jeg vil sætte pris på om en tilsvining af min person kan undgåes. Vi har trods alt stadig ytringfsfrihed i landet - omend dette også er begrænset af sociologiske forhold, ganske som vores i teorien retfærdige retsvæsen.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af Lintz » 29 nov 2015 10:03

nemocharley skrev:Og jeg vil sætte pris på om en tilsvining af min person kan undgås.
Den sætning kunne jeg godt tænke mig at få uddybet - Nemo.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2015 10:14

Jeg synes helt ærligt, at jeg har måtte lægge ryg til meget, fordi jeg har andre holdninger end flertallet herinde. Du er velkommen til at se tidligere tråde igennem, nok mest under Fri Debat, men det startede jo i sin tid, da jeg gjorde opmærksom på scotteovervægten herinde, når der skulle anbefales pillefyr. I min verden er det fint at være uenig, men det er ikke okay at skrive grimt til hinanden, beskylde folk for alverdens ting eller sende ubehagelige pbér for den sags skyld.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af Lintz » 29 nov 2015 10:33

nemocharley skrev:Jeg synes helt ærligt, at jeg har måtte lægge ryg til meget, fordi jeg har andre holdninger end flertallet herinde. Du er velkommen til at se tidligere tråde igennem, nok mest under Fri Debat, men det startede jo i sin tid, da jeg gjorde opmærksom på scotteovervægten herinde, når der skulle anbefales pillefyr. I min verden er det fint at være uenig, men det er ikke okay at skrive grimt til hinanden, beskylde folk for alverdens ting eller sende ubehagelige pbér for den sags skyld.
Man kommer til at lægge ryg til meget når man udtaler sig om meget - og har sine egne meninger. Det er der ikke noget mærkeligt i.
Jeg har fulgt dig igennem længere tid da du jo dagligt dukker op med dine meninger i mange tråde.
Dine indlæg er som regel velskrevne - Det er ikke altid jeg er enig i hvad du skriver og det er heller ikke altid jeg forstår hvad du skriver om, men du bidrager til nogle interessante debatter. Og tak for det.

Om der er en "Scotte-overvægt" herinde ved jeg ikke, men set i lyset af at det er Danmarks mest solgte fyr er det jo nok ikke så mærkeligt - og det vil derfor også være naturligt af der er flere der anbefaler det.

Med hensyn til sprogbrug i div. tråde er vi Redaktører meget opmærksomme på det. Og heldigvis er de fleste brugere også gode til at holde en sober tone - eller trække sig inden det løber af sporet.

Med hensyn til din sætning: "Og jeg vil sætte pris på om en tilsvining af min person kan undgås" syntes jeg faktisk er fuldstændig irrelevant i denne tråd.
Den er trukket ud af et indlæg som er dit første i denne tråd. Der er ingen i de ovenstående indlæg der så meget som henviser til dig eller dine holdninger.

Skulle du have modtaget "Ubehagelige PB´er" syntes jeg ærligt talt at du skal gå kommando-vejen og indrapporterer det - Så er vi en gruppe herinde som vil kigge på det.

Dette indlæg er skrevet både som alm. bruger herinde men også som Redaktør.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2015 10:41

Vi er altså uenige i det første. At have sine 'egne meninger', må aldrig give andre lov til at skrive grimt eller truende for den sags skyld - ellers får man skabt et flertalstyrranni.

Jeg har oplevet det så meget, at pindsvinepiggende er ude i negativ forventning om, at nu kommer der et møgfald i form af endnu et person-angreb. Hvilket nok er et tegn på, at det er på tide for mig, at forlade forum. Førstnævnte uenighed er ihvertfald så fundamental, at jeg mister lysten til at deltage. Især fordi jeg ved, at det er en indstilling der deles med mindst en anden redaktør.

Så tak for denne gang. Det har været meget lærerigt.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Forskel på rig og fattig

Indlæg af Lintz » 29 nov 2015 10:50

nemocharley skrev:Vi er altså uenige i det første. At have sine 'egne meninger', må aldrig give andre lov til at skrive grimt eller truende for den sags skyld - ellers får man skabt et flertalstyrranni.

Jeg har oplevet det så meget, at pindsvinepiggende er ude i negativ forventning om, at nu kommer der et møgfald i form af endnu et person-angreb. Hvilket nok er et tegn på, at det er på tide for mig, at forlade forum. Førstnævnte uenighed er ihvertfald så fundamental, at jeg mister lysten til at deltage. Især fordi jeg ved, at det er en indstilling der deles med mindst en anden redaktør.

Så tak for denne gang. Det har været meget lærerigt.
Helt ærligt - Nemo, Jeg kan altså ikke på nogen måde se i min sætning at jeg bifalder at andre skal have love til at skrive grimt eller ondt om nogen herinde. Skulle jeg bifalde det tror jeg nu nok at min tid som Redaktør herinde stoppede ret brat.

Jeg skriver da kun at når man udtaler sig om meget må man da også forvente at få meget igen.
Skulle det som man får igen overskride regelsættet herinde har vi alle en mulighed for at reagerer på det ved at lave en indrapportering.

Heldigvis står det jo alle frit om de vil være en del af dette udmærkede forum - Men jeg vil da komme til at savne dine indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar