Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterdæk eller ej.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
nemocharley

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2015 06:45

Flammen skrev:ja, lad os få nogle flere love og regler, for enhver frihed bør straffes hårdt
ironi kan forkomme
Friheden til at udsætte andre for fare i trafikken? Det er sgu nok ikke lige der jeg ville slå ned først, hvis jeg ville have større personlig frihed.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af triumph » 22 nov 2015 09:59

Michelin skulle have lavet nogen helårsdæk der nærmest skulle være lige så gode
http://www.fdm.dk/nyheder/nyt-daek-give ... ek-baghjul

pendec

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af pendec » 22 nov 2015 10:19

nemocharley skrev:Friheden til at udsætte andre for fare i trafikken? Det er sgu nok ikke lige der jeg ville slå ned først, hvis jeg ville have større personlig frihed.
Præcis som Amerikanerne siger om våben, så er det ikke bilen som dræber, det er personen bag rattet, og kan man ikke køre med frihed under ansvar, så er man jo slet ikke værd at have som bilist og du kan tage kørekortet fra de fleste.

Nogen mennesker kører 25 år på deres "sommerdæk" uden en eneste skade, og happy Jens han kører 5 meter og har 30 skader om året, og ingen kan forstå det men siger det er også bare dig.

Fagre voksne verden! Flere regler, så føler folk sig sikre men er det , præcis hvad som sker, leve i en osteklokke omgivet af love og regler, og frihed præcis hvad var det nu det var.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af thy » 22 nov 2015 10:36

triumph skrev:Michelin skulle have lavet nogen helårsdæk der nærmest skulle være lige så gode
http://www.fdm.dk/nyheder/nyt-daek-give ... ek-baghjul
Vi monterede sådan et sæt i fredags,vi grinede lidt af modellen,da den ligner en vonabe vdæk som mange kørte med for nogle år siden...

Men der kommer nok mange af dem med den anmeldelse...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af baggadap » 22 nov 2015 11:16

Jeg er enig!
Har lige været på glatførekursus med sommerdæk, og har fået endnu mere respekt for vinterdæk. På den våde epoxy kunne mine kolleger med vinterdæk nå at stoppe for forhindringen, jeg røg hver gang helt ud af banen og stoppede først på den tørre asfalt :-(


xkfc

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af xkfc » 22 nov 2015 13:15

Jeg har vinterdæk til alle mine 3 biler og kunne ikke finde på at køre vinterkørsel med mindre end 3mm mønster, men om det er en god ide at lave det til lov? tja, måske.
Der er jo masser af andre ting, ABS bremser burde måske også være lov? ESP burde måske også være lov? det er da helt sikkert 2 ting som gør bilen markant sikrere, alligevel kører der en del ældre biler rundt uden.
Der findes jo allerede masser af love som gør bilerne sikre men som ikke anvendes 100%. Lad os tage selerne, mobil snak, baglys på nye biler, tågeforlygter og forlygter samtidig, tågelys bag selvom der ligger en bil bagved.

Men om det skal være lov om gamle hr. Hansen der lader bilen stå hvis vejret bliver for slemt, og så ellers kører langsomt og forsigtigt ved jeg sku ikke. Jeg er nok mere bange for Brian der kommer ræsende med vinterdæk i en hazaderet overhaling med kællingen i røret og ved at tænde en smøg med den anden hånd, hvilket fører mig frem til at det nok også er farligt at ryge mens man kører.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Torpet » 22 nov 2015 14:09

Jeg er med dig, Flammen, gerne god oplysning og fine råd om sikkerhed, men generelt er der bare så mange regler og love, at den eneste lov vi mangeler er, at der hver dag skal afskaffes een lov (der er flere hundrede tusinder at tage af).

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Flammen » 22 nov 2015 14:11

nemocharley skrev:Friheden til at udsætte andre for fare i trafikken? Det er sgu nok ikke lige der jeg ville slå ned først, hvis jeg ville have større personlig frihed.
mener du vitterlig, at man lovgiver sig til frihed :shock:

vinterdæk eller ej, er kun en lille variabel i ligningen. da jeg tog kørekort var grundreglen kør efter forholdne så er køretøjet og dets beskaffenhed nærmest underordnet.
skal vi have en ny "nr. pladelov" om dæk, det tror jeg ikke. og da slet ikke for de 4-10 dage om året der er glatføre i dk.

jeg kan bedre lide det, som det er blevet nu. kørekortet er til låns, og administreres det ikke med fornuft, så straffes man økonomisk og får en reprimande. ved flere gentagelser, så skal kørekursuset repeteres igen for at beholde føreretten. i grove tilfælde bliver føreretten sat på pause.

se det er sq frihed, friheden til at vælge.

tager vi en trafikspade, og tvinger ham ved lov til at benytte vinterdæk. det ændre bare intet ved sikkerheden pga. hans karakter. hvad opnåede vi så ved endnu en lov.

bor man i villakvateret, arbejder ude i industrikvateret, handler og henter børn i centrum. hvad er behovet så? tvunget til vinterdæk...
som jeg der bor på landet i udkantsdanmark med et kørselsbehov på 60-65.000km årligt, så siger alt fornuft selvfølgelig vinterdæk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Bigfoot » 22 nov 2015 14:36

Flammen skrev:mener du vitterlig, at man lovgiver sig til frihed :shock:

vinterdæk eller ej, er kun en lille variabel i ligningen. da jeg tog kørekort var grundreglen kør efter forholdne så er køretøjet og dets beskaffenhed nærmest underordnet.
skal vi have en ny "nr. pladelov" om dæk, det tror jeg ikke. og da slet ikke for de 4-10 dage om året der er glatføre i dk.

jeg kan bedre lide det, som det er blevet nu. kørekortet er til låns, og administreres det ikke med fornuft, så straffes man økonomisk og får en reprimande. ved flere gentagelser, så skal kørekursuset repeteres igen for at beholde føreretten. i grove tilfælde bliver føreretten sat på pause.

se det er sq frihed, friheden til at vælge.

tager vi en trafikspade, og tvinger ham ved lov til at benytte vinterdæk. det ændre bare intet ved sikkerheden pga. hans karakter. hvad opnåede vi så ved endnu en lov.

bor man i villakvateret, arbejder ude i industrikvateret, handler og henter børn i centrum. hvad er behovet så? tvunget til vinterdæk...
som jeg der bor på landet i udkantsdanmark med et kørselsbehov på 60-65.000km årligt, så siger alt fornuft selvfølgelig vinterdæk
mener du virkelig det kun er 4-10 dage om året vinterdækkene har funktion her i landet??????????? Så kører du klart for få km icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Det er en generel misforståelse at vinterdæk kun er til sne og isglatte veje. Der er også et faktum som f.eks store mængder vand, og alt det lort der har været grønt på træerne i sommeren, det ender som noget brunt skidt på asfalten.

At køre efter forholdene ja, men derfor skal man ikke påstå at man kan køre året rundt på sommerdæk.
Vi er et af de eneste land i EU som ikke har en decideret lovgivning omkring dæk, pånær slidmærker, som også er latterligt lave.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af bennylar » 22 nov 2015 14:50

xkfc skrev:Jeg har vinterdæk til alle mine 3 biler og kunne ikke finde på at køre vinterkørsel med mindre end 3mm mønster, men om det er en god ide at lave det til lov? tja, måske.
Der er jo masser af andre ting, ABS bremser burde måske også være lov? ESP burde måske også være lov? det er da helt sikkert 2 ting som gør bilen markant sikrere, alligevel kører der en del ældre biler rundt uden.
Der findes jo allerede masser af love som gør bilerne sikre men som ikke anvendes 100%. Lad os tage selerne, mobil snak, baglys på nye biler, tågeforlygter og forlygter samtidig, tågelys bag selvom der ligger en bil bagved.

Men om det skal være lov om gamle hr. Hansen der lader bilen stå hvis vejret bliver for slemt, og så ellers kører langsomt og forsigtigt ved jeg sku ikke. Jeg er nok mere bange for Brian der kommer ræsende med vinterdæk i en hazaderet overhaling med kællingen i røret og ved at tænde en smøg med den anden hånd, hvilket fører mig frem til at det nok også er farligt at ryge mens man kører.
Abs og esp Gør ikke bilen mere sikker... tværtimod folk tror nemlig at så kan vi bare køre da teknikken hjælper os, men det er i mine øjne falsk tryghed.
Det er kun hjælpemidler, intet andet, men ok trenden er desværre v at være den at folk tager hovedet af og stopper det op hvor solen aldrig skinner når de sætter sig bag et rat... har set rigtig mange uheld i forbindelse m mit gamle arbejde, hvis de var kørt galt og vi tog en time om at komme frem var det typiske første kunden sagde:, du tog godt nok lang tid om at komme frem, jo men jeg kom frem uden uheld... hvorfor ligger din bil på taget i grøften.. var svaret herfra, så kom der gerne jamen vi har jo både Abs og esp og alle de forkortelser men de hjælper bare ikke meget når du ikke forstår at køre bil.



vinterdæk er helt sikker et plus og bedre end sommerdæk når det er koldt og glat.. men forsikringen kan bare sige at er der sne og glat så dækker vi kun hvis der er vinterdæk på. 
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif


Besvar