Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
levi

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af levi » 13 feb 2008 15:23

kaptajnen skrev:
Der er andre regler i Sverige mht. Ekspansion Kaptajn.

I DK SKAL åben ekspansion sidder ummidelbart efter kedlen, og der SKAL være konstant stigning hele vejen.

I Sverige må de i flere tilfælde også køre trykekspansion på anlæg som kræver åben ekspansion i DK.


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 13 feb 2008 15:37

levi skrev: Der er andre regler i Sverige mht. Ekspansion Kaptajn.

I DK SKAL åben ekspansion sidder ummidelbart efter kedlen, og der SKAL være konstant stigning hele vejen.

I Sverige må de i flere tilfælde også køre trykekspansion på anlæg som kræver åben ekspansion i DK.
Tak for oplysningen!
Lidt syret fordi netop beskrivelsen står på dansk...
Og det land kalder vi for forbuds Sverige! icon_cheesygrin.gif
Idet jeg har planer om en 1800L olietank, som akkumulering (tanken vender på samme måde som den blev brugt til olie) med termovar eller laddomat 21 er jeg ret sikker på at i DK skal det være med åben ekspansion.
På min HS Tarm solo plus kedel er der også en separat streng til ekspansion, så det er nærliggende at anvende den...

Sorry for lidt hijack af tråden... :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

levi

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af levi » 13 feb 2008 15:45

I Sverige må de i flere tilfælde også køre trykekspansion på anlæg som kræver åben ekspansion i DK.[/quote]Tak for oplysningen!
Lidt syret fordi netop beskrivelsen står på dansk...
Og det land kalder vi for forbuds Sverige! icon_cheesygrin.gif
Idet jeg har planer om en 1800L olietank, som akkumulering (tanken vender på samme måde som den blev brugt til olie) med termovar eller laddomat 21 er jeg ret sikker på at i DK skal det være med åben ekspansion.
På min HS Tarm solo plus kedel er der også en separat streng til ekspansion, så det er nærliggende at anvende den...

Sorry for lidt hijack af tråden... :oops:[/quote]

Det sker desværre at oversætttelser bliver oversat slavisk - uden regler undersøges, det er menneskeligt at fejle :0)

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 13 feb 2008 15:51

kaptajnen skrev:
iflg det pdf dokument, så er ekspansionen sluttet på tanken, og ikke umiddelbart efter fyret???

Jeg er lidt i et dilemma, hvilken metode er den rigtige???
At slutte ekspansionen lige efter fyret, eller at slutte den på akku tanken??

levi

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af levi » 13 feb 2008 16:22

dreamer81 skrev: iflg det pdf dokument, så er ekspansionen sluttet på tanken, og ikke umiddelbart efter fyret???

Jeg er lidt i et dilemma, hvilken metode er den rigtige???
At slutte ekspansionen lige efter fyret, eller at slutte den på akku tanken??
Den skal på din kedel jævnfør danske regler !


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 14 feb 2008 08:42

levi skrev: Den skal på din kedel jævnfør danske regler !
Det var også det jeg kom frem til.

Lige et tillægsspørgsmål. Når man skal have vand på anlægget, hvor ville du slutte det til? Laddomat21 har en påfyldningsstuds hvor man kan slutte vand til. Men kan man ikke proppe den og så fylde vand på et andet sted? og hvor skulle det evt være?

Problemet er vel lidt at man ikke kan se hvor meget vand der er fyldt på? Jeg tænkte på at gøre det i toppen hvor jeg også skal have udlufteren? Således kan jeg se hvornår tanken er fyldt op?

levi

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af levi » 14 feb 2008 09:14

dreamer81 skrev: Det var også det jeg kom frem til.

Lige et tillægsspørgsmål. Når man skal have vand på anlægget, hvor ville du slutte det til? Laddomat21 har en påfyldningsstuds hvor man kan slutte vand til. Men kan man ikke proppe den og så fylde vand på et andet sted? og hvor skulle det evt være?

Problemet er vel lidt at man ikke kan se hvor meget vand der er fyldt på? Jeg tænkte på at gøre det i toppen hvor jeg også skal have udlufteren? Således kan jeg se hvornår tanken er fyldt op?
Sæt den på retureren et eller andet sted, så tvinger du luften ud samtidig med at du fylder vand på anlægget.

Husk en vandsøjlemåler på anlægget så du kan holde øje med vandstanden.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 14 feb 2008 09:23

levi skrev: Sæt den på retureren et eller andet sted, så tvinger du luften ud samtidig med at du fylder vand på anlægget.

Husk en vandsøjlemåler på anlægget så du kan holde øje med vandstanden.
På mit anlæg påfylder jeg med en vandslange i bunden af kedlen, hvor der sidder en påfyldningstuds.
Jeg kan se min ekspansionsbeholder derfra. Der er så et glasrør på siden af beholderen, hvor jeg kan følge vandet stige. Desuden kan jeg høre en klukkende lyd fra overløbet...

På mit nye anlæg med en større ekspansionsbeholder vælger jeg nok en vandsøjlemåler, som levi nævner...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 14 feb 2008 13:01

levi skrev:
Sæt den på retureren et eller andet sted, så tvinger du luften ud samtidig med at du fylder vand på anlægget.

Husk en vandsøjlemåler på anlægget så du kan holde øje med vandstanden.
1. hvad mener du med returen? er det returen fra min varmeveksler fx?? Fordi det var også den måde det var forbundet før, så det ville give mening.

Hvor ville du montere en vandsøjlemåler? I toppen af tanken evt? der hvor jeg også skal have min udlufter?

levi

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af levi » 14 feb 2008 13:35

dreamer81 skrev: 1. hvad mener du med returen? er det returen fra min varmeveksler fx?? Fordi det var også den måde det var forbundet før, så det ville give mening.

Hvor ville du montere en vandsøjlemåler? I toppen af tanken evt? der hvor jeg også skal have min udlufter?
Returen er røret i bunden af kedlen.

Vandsøjlemåleren skal monteres på fremløbet, og helt i øjenhøjde så du nemmeste muligt kan holde øje med vandstanden.


Besvar