Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 15 feb 2008 11:52

kaptajnen skrev:En vandsøjlemåler måler i mm vandsøjle (kan omregnes til tryk i bar - fx svarer 10m vand til 1 bar).

Er dette målt fra toppen af anlæget - altså vandspejlet i fx en åben ekspansionsbeholder?

På lukket ekspansion må trykket være det samme uanset hvor man placerer det på fremløbet, men med åben ekspansion må det korrekte vel være så langt nede som muligt for korrekt visning, men selvfølgelig en smugle upraktisk...

Derfor vil man altid kunne opnå et større tryk med lukket ekspansion - eller hur...

Hvormeget pumperne i anlæget flytter på trykket ved jeg så ikke...
Hmm... Det vil faktisk sige hvis jeg montere den i toppen af min akkutank, og så begynder at slutte vand på anlægget, så vil tanken være fyldt når den når ca 1 bar?
Den vil jo vise 0 bar indtil tanken er fyldt, og når så der begynder at blive fyldt vand i røret op til ekspansionsbeholderen, så vil trykket stige op til 1 bar? Så man kan sige at når trykket begynder at stige fra 0, så er tanken fuld? eller hvad+


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 12:31

dreamer81 skrev: Hmm... Det vil faktisk sige hvis jeg montere den i toppen af min akkutank, og så begynder at slutte vand på anlægget, så vil tanken være fyldt når den når ca 1 bar?
Den vil jo vise 0 bar indtil tanken er fyldt, og når så der begynder at blive fyldt vand i røret op til ekspansionsbeholderen, så vil trykket stige op til 1 bar? Så man kan sige at når trykket begynder at stige fra 0, så er tanken fuld? eller hvad+
1 bar svarer til 10m vand og så højt er dit hus vel næppe forudsat du anvender åben ekspansion. Det vil du temmelig sikkert, idet det er de færreste kedler og lagertanke, som er godkendt til lukket ekspansion når vi taler om fastbrændsel...

Hvor stor er din akkumuleringstank?

Kan du ikke udfylde din profil, idet det så bliver noget nemmere at hjælpe...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 15 feb 2008 13:33

kaptajnen skrev:1 bar svarer til 10m vand og så højt er dit hus vel næppe forudsat du anvender åben ekspansion. Det vil du temmelig sikkert, idet det er de færreste kedler og lagertanke, som er godkendt til lukket ekspansion når vi taler om fastbrændsel...

Hvor stor er din akkumuleringstank?

Kan du ikke udfylde din profil, idet det så bliver noget nemmere at hjælpe...
Fyret står i kælderen, der er 2,1 til loft i stueetagen er der 2,3 på 1. sal er der 2,3 og så er det mellemliggende strøer på måske 30 og 30, det giver nok ca 7 meter... så nej ikke helt 1 bar, men 0,7 så :)

Min kedel er godt nok godkendt til lukket ekspansion, men jeg har valgt at køre åben, da det skulle være lidt lettere med at få udluftet, og da min akku tank er hjemmelavet, så den er ikke tryktestet... selvom den nok skal holde :)
min akku tank er 1000L

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 15:14

dreamer81 skrev: Fyret står i kælderen, der er 2,1 til loft i stueetagen er der 2,3 på 1. sal er der 2,3 og så er det mellemliggende strøer på måske 30 og 30, det giver nok ca 7 meter... så nej ikke helt 1 bar, men 0,7 så :) Oki, så havde du alligevel et stort hus! icon_cheesygrin.gif

Min kedel er godt nok godkendt til lukket ekspansion, men jeg har valgt at køre åben, da det skulle være lidt lettere med at få udluftet, og da min akku tank er hjemmelavet, så den er ikke tryktestet... selvom den nok skal holde :)
min akku tank er 1000L
Er din akku tank også godkendt til lukket ekspansion, men det er jo ligefedt da du har valgt at køre med lukket...

Har du forresten fået sat din akku tank til?

Hvor tit fylder du på din kedel (eller regner med)?

Hvilke temperaturer kører du med (max) i tanken før du fyrer igen (min) (eller regner med)?

Hvad mon egentlig fordelen er ved lukket ekspansion?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af dreamer81 » 15 feb 2008 15:28

kaptajnen skrev: Er din akku tank også godkendt til lukket ekspansion, men det er jo ligefedt da du har valgt at køre med lukket...

Har du forresten fået sat din akku tank til?

Hvor tit fylder du på din kedel (eller regner med)?

Hvilke temperaturer kører du med (max) i tanken før du fyrer igen (min) (eller regner med)?

Hvad mon egentlig fordelen er ved lukket ekspansion?
nej akku tanken er ik godkendt til noget. Den er lavet privat, og er special konstrueret til formålet. Jeg har lige fået fittings og rør idag, så regner med at skulle skrue det hele sammen her i weekenden. Eller hvert fald rørene, og så sætter jeg udlufter og trykmåler på i næste uge.

Jeg regner med at skulle fylde en lille smule vand på en gang hver anden måned. Ikke det helt store der... men kan godt se at min trykmåler bliver uundværlig der! Så er spørgsmålet bare hvilken slags trykmåler man skal få sat på. Der findes et hav af dem.

umm.. det med temperaturer har jeg ikke lige sat mig ind i endnu. Men har 3 temp målere på tanken, og hvis den midterste kommer under 60, så regner jeg med at fyre for fuld skrald?

Så vidt jeg kan forstå så er fordelen ved lukket ekspansion, at det er lettere at komme af med luft i systemet. Dette er selvfølgelig individuelt hvad man betragter som let, men for en nybegynder som mig, så må det gerne være så let som muligt.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af thy » 15 feb 2008 15:31

du kan få en måler der måler vandsøjlemeter... den vil nok være mere nøjaktig at følge med på :)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 16:10

thy skrev:du kan få en måler der måler vandsøjlemeter... den vil nok være mere nøjaktig at følge med på :)
Men det man måler er det fra vandspejlet i anlægets øverste punkt (her en åben ekspansion) og dertil, hvor måleren er placeret?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 16:25

dreamer81 skrev: nej akku tanken er ik godkendt til noget. Den er lavet privat, og er special konstrueret til formålet. Jeg har lige fået fittings og rør idag, så regner med at skulle skrue det hele sammen her i weekenden. Eller hvert fald rørene, og så sætter jeg udlufter og trykmåler på i næste uge.

Jeg regner med at skulle fylde en lille smule vand på en gang hver anden måned. Ikke det helt store der... men kan godt se at min trykmåler bliver uundværlig der! Så er spørgsmålet bare hvilken slags trykmåler man skal få sat på. Der findes et hav af dem.

umm.. det med temperaturer har jeg ikke lige sat mig ind i endnu. Men har 3 temp målere på tanken, og hvis den midterste kommer under 60, så regner jeg med at fyre for fuld skrald?

Så vidt jeg kan forstå så er fordelen ved lukket ekspansion, at det er lettere at komme af med luft i systemet. Dette er selvfølgelig individuelt hvad man betragter som let, men for en nybegynder som mig, så må det gerne være så let som muligt.
Ja, hvordan skal man egentlig bruge termometrene?
Selv havde jeg forestillet mig at anvende den øverste til at lade op til 90 grader og ned til 45-50 grader. Altså en delta på 40-45 grader.
Men spørgsmålet er så hvad det midterste skal bruges til og i hvilket interval skal den helst ligge?
Den nederste kan den bruges til noget specielt? Måske ændre pumpetrykket, men i hvilket interval skal den helst ligge?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af kaptajnen » 15 feb 2008 16:26

Sorry at jeg stiller flere spørgsmål end giver dig svar dreamer81... :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Min akku tank blev kasseret! Hjælp!

Indlæg af Jens » 15 feb 2008 21:45

Øverste termometer: Viser om der er mere varme at hente i tanken :wink:

Midterste termometer : Når tanken også er ladet til eks 90 grader i midten, så ved man efter nogle fyringer, hvor meget brænde der skal fyldes i for at det passer med, at tanken også lige når 90 grader i bunden.

Bundtermometer: bruges også til afpasning af mængde påfyldt brænde, når den først begynder at stige, - så skal der ikke meget mere brænde til, ........... HVIS altså det lavet rigtigt, så der er en god lagdeling i tanken.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar