Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Argon flaske over grænsen?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af pendec » 08 aug 2015 16:54

GQLLE skrev:Googlede så lidt og fandt http://www.gasticker.de/Gasflaschen-Arg ... b3151bc66/
Ca. 136 euro for 20 liters :great:
Forsøgte så at finde et alternativ hvor du kunne få dem i en tysk butik, leveret. Var desværre ikke så heldig.

Fandt selvsamme Lüdenbach på amazon.de : http://www.amazon.de/Argonflasche-Argon ... B00K1BY8ZG
Der vil de så have 169,- for det som ikke sæles igennem amazon.de , så forsøg altid at køb udenom amazon, hvis det ikke er dem som sælger.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af Kruse » 08 aug 2015 18:08

kovas skrev: Vi havde da også ilt og gas sæt i montørbilerne. Så jeg er bekymret for om hvordan han vil forny indholdet.
Her er problem løst ved at det er til forbrug og ikke transport, men vis man så løber tør og ringer hjem og får en til at komme med en flaske er det transport og skal overholde regler for det.

Kan man holde sig under fri mængden er der frit slag.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af Landlyst » 09 aug 2015 21:07

De der regler omkring Farligt Gods (ADR) er der en grund til at man skal på kursus for at nogenlunde at kunne finde rundt i....
Men da Argon ikke er bandfarlig, brandnærende eller eksplosiv, så er den ikke så farlig at blive taget med... Det er straks være med en acetylen eller en Ilt flaske...
Men man skal ind og læse på den flaske man vil køre med, der står der et UN-nummer, og transport kategori. der næst skal man kende mængden. og så skal man finde ud af om den kan køres som frimængde, om den skal være afmærket, om der er krav til køretøjet, om der er krav til føren og så vidre.... Det der med at man kan blive fri hvis man bruger dem til forbrug (altså en del af sit arbejde) kan man få af vide hvordan man er kommet frem til det?
Og under frimængden, er ikke frit slag... Man skal først lige finde ud af om der er en frimængde på det UN-nummer... ;)

pendec

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af pendec » 09 aug 2015 21:29

Landlyst skrev:Og under frimængden, er ikke frit slag... Man skal først lige finde ud af om der er en frimængde på det UN-nummer... ;)
Helt korrekt, der er begrænsninger for private.
MichaelK skrev:Privatpersoner må i bil transportere op til 80 kg (brutto) farligt gods
Mere omkring det har MikaelK også linket til her.
Når reglerne også har argon defineret som UN1006 mener jeg, så er det vel ikke anderledes farligt gods for private, den er stadig eksplosiv og farlig hvis dette sker..

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af john_madsen » 10 aug 2015 08:01

iflg. det jeg har fået oplyst, så må du gerne køre med den privat i bilen, da der er ret lempelige regler for ting der sælges i "forbruger" pakninger som denne jo må falde under. (ja og så er der grænsen på ~80kg, som du jo kommer under).
Hvad der er meget dyrere og større risiko for, er at tage ting over grænsen som der er afgifter på.....
Man må f.eks. kun have 1 stk (11kg) gasflaske med over grænsen uden at betale afgift af de resterende..... (man må gerne køre med 3stk 11kg i bilen mht. transport som privat)
Det er jo unddragelse af afgifter og jeg ved af erfaring at det koster ~1200kr i bøde og afgift for et par år siden at have 3stk 11kg gasflasker med over grænsen (den ene var OK, men de 2 sidste skulle jeg have svaret afgift af ved grænsen ;-(


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Argon flaske over grænsen?

Indlæg af Bigfoot » 10 aug 2015 09:52

men alt i alt, så kan det blive en gement helvede at få den byttet til en ny fyldt.
Der er nok ingen danske gas-forhandlere der vil tage den ind i bytte, da flasken ikke er indbefattet i det danske retursystem eller ejerordning. Godkendelserne på den, er jo heller ikke danske.

Så når den engang er tom, så hedder det køb en ny igen....

Kender du ikke en smed eller lignende, som har en masse flasker i deres system, og hvor du kan låne en argon af? og så få den fyldt på din regning, når den tid kommer???? den ordning har jeg da hørt flere der praktiserer.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar