Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bopælspligt?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Bopælspligt?

Indlæg af kovas » 25 mar 2015 19:20

Hej til Jer.

Jeg er just nu blevet klar over at der i Vesthimmerlands Kommune ikke længere er bopælspligt. Hvilken betydning har det for os der bor i gamle usælgelige huse?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


pendec

Bopælspligt?

Indlæg af pendec » 25 mar 2015 19:37

Dette her

Det kan vistnok også gå ind under flex ordningen, så man kan eje flere boliger uden at bo i selve huset.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Bopælspligt?

Indlæg af kovas » 25 mar 2015 19:49

pendec skrev:Dette her

Det kan vistnok også gå ind under flex ordningen, så man kan eje flere boliger uden at bo i selve huset.
Hej Pendec.

På kommunens hjemmeside står at man ikke længere skal søge om tilladelse til flexbolig. Vil det sige at man kan sælge huset som sommerhus?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

calle

Bopælspligt?

Indlæg af calle » 25 mar 2015 20:04

Rigtig spændende emne :great:

Kan se på boligsiden.dk, at Bornholms kommune også skulle være blandt de, der er er tiltrådt ordningen om ingen bopælspligt.

Hvis man virkelig mener det, så man fx. kan købe et lille byhus i Svaneke, Gudhjem eller Allinge og benytte det som sommerhus, så kunne det bestemt give priserne et løft. Til gengæld, bliver det måske lidt kedeligt for de fastboende, at der er mange tomme huse uden for sæsonen. Til sammenligning har flere beboere på Indiakaj ved Langelinie, været skuffede over, at bo mere eller mindre alene i opgangen i flere måneder om året i nogen af Københavns dyreste lejligheder, idet rigtig mange af lejlighederne var ejet af udlandsdanskere, der kun boede i lejlighederne i begrænset omfang.

Venlig hilsen
Senest rettet af calle 25 mar 2015 20:24, rettet i alt 1 gang.

pendec

Bopælspligt?

Indlæg af pendec » 25 mar 2015 20:12

@kovas
Sidst jeg blev informeret (TV ØST) omkring dette, så skulle man vist søge om det, så har du fundet info som siger at køber kan bruge det som flex bolig, så åbner det måske muligheder for køberen.
Uden at være sikker, så er der jo stor forskel på de her flex boliger og sommerhuse, da et summerhus ikke må være beboet hele året, og der har du vist selv valget når det er flex bolig, hvor du vil opholde det. Så er det korrekt, vil jeg holde mig til flex bolig ordningen og udelade sommerhus betegnelsen? Eller måske er der noget om sommerhuse jeg ikke ved, har aldrig kikket på det ;)


nemocharley

Bopælspligt?

Indlæg af nemocharley » 25 mar 2015 20:14

På mine kanter betyder det blandt andet at der er nogle spekulanter der tror de kan hente en hurtig profit (eller måske hvidvaske penge - hvad ved jeg) ved at opkøbe huse på tvang og så sælge dem til den off. vurdering eller derunder. Det glæder mig dog at kunne konstatere at disse huse nu efterhånden har været til salg meget meget længe :)

Da husene ikke rigtig sælger her i mit område (medmindre de ligger særligt attraktivt - eller på en eller anden måde stikke positivt ud) så betyder det at der er en del huse som står tomme.

Jeg er af den holdning at dette er et strukturelt problem so burde løses visionært af ansvarlige politikere - hvis Danmark kun skal gå fra Esbjerg til KBH og fra Aalborg til Padborg, så meld det klart ud og læg en plan efter det - istedet for at lade 100.000vis af folk i stikken.

Hvis folk herude fik lov til at flexe at gå på sommerhusordning kunne det måske godt hjælpe lidt - men landsbyen ville blive ødelagt hvis det oversteg mere end 10-15% af boligmassen.
Senest rettet af nemocharley 25 mar 2015 20:15, rettet i alt 1 gang.

calle

Bopælspligt?

Indlæg af calle » 25 mar 2015 20:14

Ja ok. Nærlæste så lige andet steds, at fritagelsen for bopælspligt ikke gælder for de bornholmske byer jeg lige nævnte :|

Venlig hilsen
Senest rettet af calle 25 mar 2015 20:28, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Bopælspligt?

Indlæg af Aaen » 25 mar 2015 20:22

Hørte faktisk lige i pressens radioavis, at der var en politiker der ville gøre et eller andet mht at det igen skal være muligt at låne til et billigt hus i udkantsområder. Vist skal der noget konkret på bordet i august.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Lintz » 25 mar 2015 20:32

Aaen skrev:Hørte faktisk lige i pressens radioavis, at der var en politiker der ville gøre et eller andet mht at det igen skal være muligt at låne til et billigt hus i udkantsområder. Vist skal der noget konkret på bordet i august.
Ja - man kan godt fornemme at der skal være valg :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Bopælspligt?

Indlæg af calle » 25 mar 2015 20:39

Er der ikke noget med, at man er fritaget for bopælspligt, hvis boligen ligger i landzone ?

Venlig hilsen


Besvar