Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et "videnskabeligt" ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
xkfc

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af xkfc » 16 dec 2014 09:44

Jobak skrev: Og der ud af kan jeg vist konkludere at disse piller har en lavere brændværdi end de forrige.
Men der er 1 fordel ved lavere blæs = mindre fiser ud til gråspurvene.. icon_cheesygrin.gif
Manne tak
Det var godt nok en hurtig konklusion :great: men mon det passer :oops:

Huset har jo brug for en mængde energi der er bestemt af størrelsen af huset, isoleringsgraden samt ønskede temperatur.

Typisk er det der giver lavere brandværdi i træpiller vand, jo højere restfugten er, jo ringere bliver fyringsøkonomien også selv om skorstenstemperaturen bliver lidt mindre. Det er en dårlig forretning at sætte 5% til på pillerne og vinde 10% på skorstenstemperaturen.

Den ene dag er der 2°C udenfor, næste dag er der dobbelt så varmt 4°C, halverer man så pilleforbruget!! :stjerner:


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af Jobak » 16 dec 2014 21:00

xkfc skrev:
Det var godt nok en hurtig konklusion :great: men mon det passer :oops:

Huset har jo brug for en mængde energi der er bestemt af størrelsen af huset, isoleringsgraden samt ønskede temperatur.

Typisk er det der giver lavere brandværdi i træpiller vand, jo højere restfugten er, jo ringere bliver fyringsøkonomien også selv om skorstenstemperaturen bliver lidt mindre. Det er en dårlig forretning at sætte 5% til på pillerne og vinde 10% på skorstenstemperaturen.

Den ene dag er der 2°C udenfor, næste dag er der dobbelt så varmt 4°C, halverer man så pilleforbruget!! :stjerner:
Nu ved jeg ikke hvem der har bildt dig ind at jeg bruger færre eller flere piller end med de gamle.
Det spørgsmålet går på er: hvorfor kan jeg skrue 5% ned for blæs uden at fyret bliver sort indvendig. Det kunne jeg bestemt IKKE med de forrige piller.
Og NEJ jeg har IKKE ilstyring. Fyret kører de samme piller ind uanset hvor meget jeg "forurener".

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

xkfc

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af xkfc » 16 dec 2014 22:27

Jobak skrev: Nu ved jeg ikke hvem der har bildt dig ind at jeg bruger færre eller flere piller end med de gamle.
Det har du da selv bildt mig ind.
Jobak skrev: Og der ud af kan jeg vist konkludere at disse piller har en lavere brændværdi end de forrige.
Når der er mindre energi i pillerne skal der jo flere piller til at lave en given mængde varme. Det er nogenlunde videnskabeligt bevist.

Hvorfor du kan skrue ned for luften vil nok nærmere være gætværk.
Et par bud kan være.
1. Der er kommet mere naturlig træk i skorstenen (4,99% sansynlighed)
2. Luften til forbrændingen er koldere :oops: (flere luftmolekyler :oops: :oops: ) (0,01% sansynlighed)
Og så det jeg hælder mest til:
3. Der doceres simpelthen færre piller med den nye sending, hvis vægtfylden eller pillernes længde ikke er ens. (45% sansynlighed)

Nu er % satserne jo blot min mening, og andre kommer helt sikkert frem til andre tal og andre forslag, det er jo det der er fedt ved dette forum, sagerne belyses fra flere vinkler :great:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Et "videnskabeligt" ?

Indlæg af snubbi » 16 dec 2014 22:39

Hej
Piller fylder det samme uanset og de er presse af gran eller eg ,jeg har haft en pille presse og lavet en del forsøg med,
Du kan kun presse savsmuldet sammen til en hvis hårdhed ,du har selvføglig svære ved at presse hårdt træ sammen og derved bruger du lidt mindre smuld.
når der presse piller af gran /fyr tager det mere savsmuld for at nå samme hårdhed på pillerne og .dermed næsten samme brændeværdi.

Ren eg kan man næsten ikke presse piller af pga ,der ikke er ret meget lignin i træet derfor tilsættes de næst altid 5-10% gran/fyr der har et højt indhold af lignin.
Det du vil kunne se det på er brænd værdien på posen der er måske o,1 til 0,2 kw. pr.kg piller ,mindre.


Besvar