Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa » 13 dec 2014 11:51

nemocharley skrev:


problembørn ... fedt ord i øvrigt - kunne det tænkes at vi voksne greb det galt an? At det var os som var problemet?
Netop


calle

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af calle » 13 dec 2014 12:19

jopa skrev:
Ja men udviklingen peger i den retning desværre.
Jeg betaler også til folkekirken selvom jeg ikke er medlem.
Der er masser af ting vi i det mørke Jylland betaler til som vi ikke bruger :P
Sååhhh så så så så så. Det skal nok gå alt sammen. Så vidt jeg kan læse mig til, så flyder der da en pæn slat penge til det sønderjyske :)

http://oim.dk/media/662949/kommunal-udl ... d-2015.pdf

Se side 64.

Venlig hilsen

jopa

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af jopa » 13 dec 2014 12:26

Ja men jeg betaler da gerne min skat og er da også tilhænger af kommunal udligning.

calle

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af calle » 13 dec 2014 12:28

jopa skrev:Ja men jeg betaler da gerne min skat og er da også tilhænger af kommunal udligning.
Ja det kan jeg sådan set godt forstå :wink:

Venlig hilsen :)

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af abn » 13 dec 2014 13:25

Jeg bor i Terndrup som ligger i den berygtede kommune Rebild. Vi har en folkeskole i byen som jeg selv har gået på i mine unge dage. Fin skole ihvertfald dengang.
Nu har jeg så prøvet at flytte 3 børn fra den. Den første blev flyttet til Hellum som var en lille folkeskole hvor de kun var 8 i hans klasse. Grunden til flytningen var at de i 3 klasse blev slået sammen med parallelklassen og blev 29 i klassen. Og der var nogle "problembørn" som enten smed rundt med stole og borde, eller så stak de af og læreren rendte rundt i byen for at lede efter dem mens de andre sad alene tilbage. Og dette skete flere gange om ugen. Og før dette har han også prøvet at blive sat uden for døren flere gange,(hvem har ikke det) men det var fordi han var hurtigere færdig end de andre med opgaverne.
Efter 6 klasse på hellum (der var ikke flere klasser) kom han tilbage, men er nu så stor at han er gået ud.
Vores 2 piger blev flyttet da de gik i henholdsvis 0. og 1. klasse pga noget mobning af den store af dem og så skolens håndterring af det.
De er så kommet i Astrup friskole og det er det bedste vi nogensinde har gjort for vores børn. Specielt den store pige er blevet en helt anden og er livet op igen.
Jeg har altid været tilhænger af folkeskolen da vi jo betaler til det og det burde kunne fungere, men her i byen er det ikke for godt. Der er efterhånden mange der har flyttet deres børn fra skolen. Og Astrup friskole som de går på nu, vokser stille og roligt og skal nu til at bygge til fordi der er blevet for lidt plads til det voksende elevantal.
Da de blev meldt ind nævnte lederen godt nok 32 elever som den nedre grænse men det var for at det kunne løbe rundt rent økonomisk. Jeg vidste ikke at kommunen kunne lukke dem.
Mvh Anders


xkfc

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af xkfc » 14 dec 2014 11:38

Friskolerne kan da bare køre videre selv om der er under 32 elever efter skolens 3. leve år. Jeg tror ikke at nogen kan lukke skolen, man må jo også gerne undervise børnene derhjemme. I DK er der ikke skole pligt, men undervisningspligt.
Som jeg forstår det så forsvinder tilskuddet fra staten hvis elevantallet falder til under 32, men reelt er det jo nok det samme som at lukke skolen, da det jo ellers vil blive uhyggeligt dyrt at have sit barn på skolen.
Det kan være at grænserne på 1. år 14 elever 2.år 24 elever og 3år 32 elever er forkerte, men jeg syntes faktisk at det er nogenlunde fornuftigt, måske at man skulle have lov til at fortsætte et par år med 30 elever, hvis man i krystalkuglen kan se bedring i fremtiden.
Kravet om at de 32 elever skal være jævnt fordelt over alle årgange er nok heller ikke helt rimeligt, i et lille samfund vil det altid køre i bølger.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz » 14 dec 2014 15:02

xkfc skrev:Friskolerne kan da bare køre videre selv om der er under 32 elever efter skolens 3. leve år. Jeg tror ikke at nogen kan lukke skolen, man må jo også gerne undervise børnene derhjemme. I DK er der ikke skole pligt, men undervisningspligt.
Som jeg forstår det så forsvinder tilskuddet fra staten hvis elevantallet falder til under 32, men reelt er det jo nok det samme som at lukke skolen, da det jo ellers vil blive uhyggeligt dyrt at have sit barn på skolen.
Det kan være at grænserne på 1. år 14 elever 2.år 24 elever og 3år 32 elever er forkerte, men jeg syntes faktisk at det er nogenlunde fornuftigt, måske at man skulle have lov til at fortsætte et par år med 30 elever, hvis man i krystalkuglen kan se bedring i fremtiden.
Kravet om at de 32 elever skal være jævnt fordelt over alle årgange er nok heller ikke helt rimeligt, i et lille samfund vil det altid køre i bølger.
Der bliver jo sagt i indslaget at skolen er blevet TVUNGET til at lukke - Ikke at tilskuddet bortfalder.
Så må man jo gå ud fra at de har lovhjemmel til at gøre det.

I indslaget siger Ane Halsboe-Jørgensen bla. i sin begrundelse.

"Det drejer sig om, at vores børn fortjener den bedst mulige undervisning og den bedst mulige folkeskole"

- Skal vi ikke lade den stå lidt ????
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af xkfc » 14 dec 2014 16:28

Lintz skrev: Der bliver jo sagt i indslaget at skolen er blevet TVUNGET til at lukke - Ikke at tilskuddet bortfalder.
Så må man jo gå ud fra at de har lovhjemmel til at gøre det.

I indslaget siger Ane Halsboe-Jørgensen bla. i sin begrundelse.

"Det drejer sig om, at vores børn fortjener den bedst mulige undervisning og den bedst mulige folkeskole"

- Skal vi ikke lade den stå lidt ????
Nu kender jeg jo ikke priserne for jeres friskole, men i følge friskole.dk så ligger beløbet ca. på 13500,- det giver skolen på 30 elever 405000kr at gøre med, og det rækker ikke langt. Igen i følge friskole.dk så dækker egenbetalingen 18,5% så skulle man betale hele molevitten selv kunne beløbet måske blive 60-70000kr, og så er jeg næsten sikker på at der ville blive lidt frafald af elever. Specielt hos dem der har mere end et barn.
Jeg har selv lige haft en på efterskole og en i USA, det var lige 140000 netto kroner på et år, det er altså noget der gør nas i vores økonomi, og absolut ikke noget vi kunne klare hvis det var fra 1. til 9. klasse

Jeg har den klare overbevisning at den lille friskole kan være bedre end en stor folkeskole for de fleste elever, men desværre nedprioriteres yderområderne ofte når der skal spares.

Efter 7. klasse skiftede vores børn fra en lille folkeskole (120), til en større (550), men det endte faktisk med at blive et plus, og i bagklogskabens klare lys havde de skiftet omkring 4. klasse, men jeg var jo meget påvirket af den lokale stemning "bevar vores skole"

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af Lintz » 14 dec 2014 17:05

xkfc skrev:Nu kender jeg jo ikke priserne for jeres friskole, men i følge friskole.dk så ligger beløbet ca. på 13500,-
Så ligger vi åbenbart lidt under gennemsnittet - Ca. 12,000 plus SFO på omkring 6,000
- Nr. to barn går der en del billigere - og 3 samt 4 osv er vist næsten gratis.
xkfc skrev:Jeg har selv lige haft en på efterskole og en i USA, det var lige 140000 netto kroner på et år
Her hjemme har det været 3 år i træk med tøsen på friskole samt den store på efterskole - Hvilket betød en "udgift" (eller investering - om man vil) på knap 70,000 pr år - Men den enkelte familie bestemmer jo selv hvad de vil bruge deres penge til.
Vi har valgt at betale for ungernes skolegang, og det har selvfølgelig betydet at der ikke har været penge til andre ting såsom:
- Nyt køkken
- Nyt tag
- Nyt badeværelse osv. osv.
xkfc skrev:Jeg har den klare overbevisning at den lille friskole kan være bedre end en stor folkeskole.

Efter 7. klasse skiftede vores børn fra en lille folkeskole (120), til en større (550), men det endte faktisk med at blive et plus
Det lyder lidt selvmodsignende :wink: - Eller har jeg misforstået noget. :oops:
xkfc skrev:skulle man betale hele molevitten selv kunne beløbet måske blive 60-70000kr, og så er jeg næsten sikker på at der ville blive lidt frafald af elever.
Det har du nok ret i :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

xkfc

Friskole lukkes - Er det rimeligt ?

Indlæg af xkfc » 14 dec 2014 18:17

120 elever i en folkeskole er nok for mange eller for få, skolens størrelse betyder jo at budgetterne er små, så det kniber altid med lærere, der er jo ikke råd til vikarer. Til gengæld er klasserne jo store nok til at det kan knibe lærerne at holde en fornuftig ro i klassen.

Der var helt anderledes styr på tingene på den lidt større skole. :great:

En privat skole eller friskole tror jeg nok lidt mere på, egenbetaling og forældre arrangement gør jo nok at man prøver at holde lidt mere hånd i hanke med hvordan det går med ens afkom. Desværre var der blandt de klasser som mine børn har gået i, nogle forældre der mente det var skolens skyld at deres børn forstyrrede undervisningen :shock:


Besvar