Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Landlyst » 09 dec 2014 21:47

pendec skrev: - Der er ikke snak om nogen afløb indendørs eller lign. Alt det er omkring udendørs aktiviteter.
- Der er septik og trixtank her.
- Bor i landområde, så ingen offentlig hjælp på brønde, kun septik/trixtanken.
Igen, rørene var nok så meget sagt, når det handler om "køkken"- brønde som sidder ved nedfald fra tagrender og køkkenvask og toilet.

Septik/trix Er til afløb fra hus, WC, gulvafløb og håndvaske....

De brønde der sidder ved dine tagnedløb er OVERFLADE vand.... Det skal ikke i din tanke... Det skal i faskiner og dem kan du ikke se...

Hvis du har en køkkenbrønd så vil det du tager op fra den være noget hvid hård fedt.... Det ligger øverst og det nede under er noget stinkende slam.....



Nej, der er kun bundfaldet i brønden som jeg tager op med kloak renser (den med halvmånen forneden) og der skal nok spande til at tømme brønden. Som sagt det kan være 10år eller 30år gammel, det har jeg ikke noget info som jeg kan finde.
Har du link til sådanne fedtudskiller og hvad/hvordan den ser ud?
https://www.google.dk/search?q=billeder ... B499%3B500 Det er princippet for alle brønde som fungere som sandfang under tagnedløb og køkkenbrønde... De virker som dine vandlåse under dine håndvaske...


pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 22:21

Landlyst skrev:Det er princippet for alle brønde som fungere som sandfang under tagnedløb og køkkenbrønde... De virker som dine vandlåse under dine håndvaske...
Tak, den er så helt hjemme, SANDFANG ;) den prøver jeg lige at huske til næste gang, det var lidt af et udtryk.

Regnvand samles i trixtanken, som rørene løber (kan ikke se dem på den ene side af huset) , tvivler på der er andet end sandfang under afløb fra tagrenden.

Har læst om faskiner og det er da godt at have men det er på nye ejendomme og ikke 1890 ejendomme de skal være eksisterende. Så skal og burde er forskelligt, og kun på nye ejendomme i visse kommuner med visse forhold på plads ;) Men jeg ville da helt klart få en gevinst på fornyelse når pengene er der til det. Men det informerer jeg kommunen om når jeg når der til.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af MichaelK » 09 dec 2014 22:53

Der er helt sikkert et afløb fra dine sandfangsbrønde, det sagtens være det går i en
faskine? Faskiner kan laves på flere måder, da man tidligere blot gravede et hul, og
fyldte det med sten. Vandet står så langsomt og siver ned der, og alt fungere. Indtil
det slammer til, så har man balladen.

Løber dit regnvand virkelig i trixtanken? Umiddelbart ville jeg vove at påstå, at den
ikke er dimensioneret til regnvand. Trixtanken modtager normalt kun kloakvand, ikke
regnvand.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 22:57

MichaelK skrev: Løber dit regnvand virkelig i trixtanken? Umiddelbart ville jeg vove at påstå, at den
ikke er dimensioneret til regnvand. Trixtanken modtager normalt kun kloakvand, ikke
regnvand.
Det kan du så have ret i, og jeg kan ikke se under jorden men den ene side af huset løber ud i trixtanken og ja, skaleringen er så konstrueret med afløb inde i trixtank som afhjælper vandet, så nedfald til sidst fjernes af kommunen når de lige suger engang i trix'n, præcis som septik tanken får en tur med slangen og de vender vandet så at sige.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Landlyst » 09 dec 2014 22:59

Enig tror jeg heller ikke på deg gør! Billeder Pendec....


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Oldgaard » 09 dec 2014 23:01

pendec skrev: Det kan du så have ret i, og jeg kan ikke se under jorden men den ene side af huset løber ud i trixtanken og ja, skaleringen er så konstrueret med afløb inde i trixtank som afhjælper vandet, så nedfald til sidst fjernes af kommunen når de lige suger engang i trix'n, præcis som septik tanken får en tur med slangen og de vender vandet så at sige.
Øhh har du både trix og septik tank ? og hvor løber vandet hen derefter ? i dræn eller vandløb ?
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 23:21

Oldgaard skrev:Øhh har du både trix og septik tank ? og hvor løber vandet hen derefter ? i dræn eller vandløb ?
trix -> siv -> dræn , som jeg ser det, kan ikke se underjordiske afledninger udover dem inde i selve trixtank.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af MichaelK » 09 dec 2014 23:30

Da Du har septiktank, vil jeg umiddelbart mene, at rækkefølgen er ---> Septiktank --> Trixtank __> nedsivningsanlæg.
Hvor septiktanken KUN modtager afløb fra WC, alt andet kloakvand kobles først på i trixtanken. Den måde kunne det
godt være lavet på?

Overfladevand (tagnedløb mv.) går til faskiner, og er dermed ikke med i ovenstående beskrivelse.

Normalt ville man jo sløjfe septiktanken, og koble alt kloak (ikke regnvand) direkte til trixtanken. Men det kunne jo være,
at man har ville forlænge serviceintervallerne en smule, ved at beholde septiktanken? Der er set mange underlige opbygn.
i tidens løb. I dag vil man sætte en 3 kammertank, og lave et nedsivningsanlæg dertil, og intet andet.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af pendec » 09 dec 2014 23:51

MichaelK skrev:Da Du har septiktank, vil jeg umiddelbart mene, at rækkefølgen er ---> Septiktank --> Trixtank __> nedsivningsanlæg.
Hvor septiktanken KUN modtager afløb fra WC, alt andet kloakvand kobles først på i trixtanken. Den måde kunne det
godt være lavet på?

Overfladevand (tagnedløb mv.) går til faskiner, og er dermed ikke med i ovenstående beskrivelse.

Normalt ville man jo sløjfe septiktanken, og koble alt kloak (ikke regnvand) direkte til trixtanken. Men det kunne jo være,
at man har ville forlænge serviceintervallerne en smule, ved at beholde septiktanken? Der er set mange underlige opbygn.
i tidens løb. I dag vil man sætte en 3 kammertank, og lave et nedsivningsanlæg dertil, og intet andet.



Mvh.
Det kan godt være rigtig, jeg har ikke underjordiske briller ;) så præcis hvad som blev lavet før jeg flyttede ind er jeg svar skyldig og ønsker ikke grave i det, og skabe tvivl om noget jeg ikke har haft tvivl omkring i mange år. Det er unødvendigt. Er jeg i tvivl så får jeg en vvs'r ned og kikker på det, når det fejler.

Mit fag er IT, jeg overlaver primært male,mure, vss og tømrer ting til de brancher, så klarer de det og kender deres arbejde som jeg kender mit område ;) Sandfang! den havde jeg ikke gættet men godt at vide når nogen mener min køkkenbrønd, så ved jeg da det.

Så for at holde trådens indgangsvinkel, så var det altså sandfang jeg henviste til og ikke rør, og gad vide hvor mange ordner dem selv, når det kræves, jeg burde ikke gøre det 2 gange om året?? altså slam og fosfor i dem? De kommer jo ikke videre når de bunder i sandfang og vel stopper rørene hvis jeg ikke gjorde noget et par gange om året?
og dem med kommune kloakker, har de så ansvar for sandfang på ejendommene?

Fedtudskilleren er fundet på google ;) Tror ikke jeg kender noget til sådan en på ejendommen men det skal så siges at Vand/Rør og andet er en videnskab da selv vandværket ikke kunne huske, hvor stophane udenfor var gemt ;) De løste så denne opgave ved at sætte ny på og stoppe vandet der ;)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Kloakafløbsrengøring - Hvor ofte gør du det?

Indlæg af Olaf13 » 09 dec 2014 23:59

Der er vel ikke noget i veje med at regnvand går til Trixtanken når den har et afløb f. eks til et dræn som virker? Sådan har mit da virket i årevis. Overflade vand / regn vand skal jo netop i drænet. Så hvis rørene er store nok og afløbet fra Trixtank kan fjerne vandet er metoden da i orden.


Besvar