Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Investering af kapitalpension ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Investering af kapitalpension ??

Indlæg af Bjarne B. » 14 nov 2014 18:45

Hej

Er der nogen her, der kan forklare mig om investering af en kapitalpension? Skal man investere i noget? og i så fald hvorfor?


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Investering af kapitalpension ??

Indlæg af newpas » 14 nov 2014 19:05

Jeg har gjort en god: Vestas, men har også et par dårlige der skal rette sig (meget)!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Investering af kapitalpension ??

Indlæg af Brandsen » 14 nov 2014 23:54

Halløj i forum,

Ikke sikker på jeg har forstået spørgsmålet, så et par helt generelle fakta :

1) Hvis du har en kapitalpension nu, skal du betale 40% i skat når den udbetales, så derfor har langt
de fleste allerede omlagt kapitalpension til alderspension, fordi du så betaler skatten med
det samme, men kun 37.5%, og udbetalingen af alderspensionen er skattefri, så herved tjener
du 2.5% skattefrit, og det koster normal gratis at omlægge i banken.

2) Har du flere små 'sjatter' kapitalpension, hvad mange har, fordi der i tidens løb har været forskellige
favorable ordninger, hvor staten lige skulle opsuge købekraft, så skal de omlægges til én pension, for
at spare administrationsgebyrer og andre omkostninger, og dernæst omlægges til alderspension.
Det kan du få banken til at gøre i ét hug.

3) Hvis en eller flere af dine kapitalpensioner i sin tid var 'arbejdsgiver indbetalt', så kan du ikke bare
omlægge til alderspension, så skal du først have arbejdsgiveren til at overføre kapitalpensionen til dig.
Det er rent administrativt, men kan jo tage lidt tid, og du skal have omlagt til alderspension i år,
hvor ordningen med kun 37.5% udløber.

4) Hvis det derimod er sådan, at du står foran at kunne få udbetalt din kapitalpension, så skal du tale
med din bankrådgiver. Bemærk ordet 'skal'
Grunden til det er, at så kan du ikke se på kapitalpensionen isoleret, men skal se på hele din formue, i form
af almindelig opsparing, kapital pension, eflerløn, alderspension, firmapension, ATP, livrente, osv, og det er for
at citere min egne bankrådgiver : det er extremt vigtigt at du 'spiser' din kapital i den rigtige rækkefølge.
Der er mega mange penge i forskel, i hvilken rækkefølge du spiser din formue som pensionist.
Det faktum, er der utroligt mange der overser, og tror det bare gælder om at få kapitalpension eller alders-
pension udbetalt hurtigst muligt, men det er langt fra tilfældet.

5) Hvis det er sådan, at du ønsker selv at bestemme hvordan pengene i din kapitalpension er investeret,
altså fordelingen mellem aktier og obligationer, eller måske endda aktier i enkelt firmaer, så bør du også
tale med din bankrådiver. For igen, så kan du som jeg selv, have valgt at gå 100% i aktier på din ATP pension,
og i så fald næppe hensigtsmæssigt også at gå 100% i akter på din alderspension, osv osv.
Det er den samlede risiko, på hele formuen, i alle typer pensionsordninger du måtte have, der er den afgørende faktor.
Det vil være klart meget forkert, kun at se på investering af kapitalpensionen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar