Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Flemming DJ » 27 okt 2014 10:45

Ugelvig, skal vi ikke lige se, hvordan du lander på den kWpris for træpiller ved en virkningsgrad på 80%? :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 27 okt 2014 10:48

Ugelvig skrev:Kan jeg sælge EL til 60 øre pr. kWh og købe træpillevarme til 37,5 øre pr. kWh,
Undskyld, skal vi ikke først afklare, hvad du køber til før du begynder at sælge og sammenligne med andet køb?

Kan jeg sælge mit pillefyr og købe solceller så ved jeg ikke hvad jeg får ud af det men et køb og salg må altid være noget variabelt? så hvorfor sammenligne salg af X og køb af Y?

Du har vel et forbrug , før du har en rest/overskud , du vil sælge til højest bydende som pt. er 60 øre.

Du snakker altså stadig forretning og ikke besparelser.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 10:58

1.000 kg træpiller = 4.800 kWh.
1.000 kg træpiller i semityskland = 1.450 kr.

1.450 kr / 4.800 kWh = 30 øre omregnet med 80% = 37,5 øre

Er forudsætningerne 4.600 kWh pr. 1.000 kg og prisen 1.800 kr. pr. ton bliver det 49 øre pr. kWh. Stadig billigere end EL ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 11:06

pendec skrev: Undskyld, skal vi ikke først afklare, hvad du køber til før du begynder at sælge og sammenligne med andet køb?

Kan jeg sælge mit pillefyr og købe solceller så ved jeg ikke hvad jeg får ud af det men et køb og salg må altid være noget variabelt? så hvorfor sammenligne salg af X og køb af Y?

Du har vel et forbrug , før du har en rest/overskud , du vil sælge til højest bydende som pt. er 60 øre.

Du snakker altså stadig forretning og ikke besparelser.
Korrekt!

Alternativ 1: Varmt vand produceret med EL-patron, hvor EL bliver produceret af solcelleanlæg. Overskud af EL kan sælges til 60 øre pr. kWh. Derfor må prisen pr. kWh i VVB'en være 60 øre? Afskrivning og forretning af solcelleanlæg er ikke medregner, da det står der alligevel (det gør det ikke i mit tilfælde, hvorfor jeg skal starte med at investere 75 - 100.000 kr. i solceller).

Alternativ 2: Varmt vand produceret med træpillefyr. Træpillefyret står der alligevel, da det bruges om vinteren. Derfor kan det varme vand produceres uden ekstraomkostning til installation. Pris pr. kWh bliver (for mig) 37,5 øre pr. kWh.

Derfor sammenligner jeg de to alternativer for varmt vand i hanen. I mit (og mange andres) tilfælde kan det ikke betale sig at bruge EL til varmt vand!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af nemocharley » 27 okt 2014 11:18

man beskattes af de 60øre kwh - netto er man under 30 øre kwh ved salg.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig » 27 okt 2014 11:25

nemocharley skrev:man beskattes af de 60øre kwh - netto er man under 30 øre kwh ved salg.
Hvad med afskrivning af anlæg? Må vel trækkes fra som tab, ligesom rep. og service :P

Beregningen er jo mere uoverskuelig som sådan, for investering og slidtage på anlæg skal jo medregnes for dem begge.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af From » 27 okt 2014 11:26

nemocharley skrev:man beskattes af de 60øre kwh - netto er man under 30 øre kwh ved salg.
Man beskattes også af den del der går til eget brug, så det ændre ikke på prisen....

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec » 27 okt 2014 11:28

Ugelvig skrev:Derfor må prisen pr. kWh i VVB'en være 60 øre?
Så fortæller du mig at værdien er højere af EL end dine træpiller, det er alt? Hvor vil du hen med en mulig salgspris, når du har givet 0 kr for det EL du bruger inden salg? selvf. 25års afdrag på anlæg i elnet pr. år men? Du har jo heller ikke dit pillefyr lagt ind i prisen for dine indkøb så vi må hellere holde anlægspriserne udenfor. så 0kr og din 37øre? er 37øre i forskel , er det bare dig som vil smide penge i luften så vi andre griber dem? Ring lige når du smider flere penge op i luften.

nemocharley

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af nemocharley » 27 okt 2014 11:33

From skrev:
Man beskattes også af den del der går til eget brug, så det ændre ikke på prisen....
que? - mener du den forhøjede administrationafgift?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af kovas » 27 okt 2014 11:34

Hej.

Nu har jeg jo solceller, men da det blev dimensioneret var det uden forbrug af el til vvb. Jeg har derfor ikke overskud til at bruge vvb om sommeren. Der er noget overskud men jeg foretrækker at få de 60øre som så kan bruges til at betale den faste afgift der er på brug af elnettet.
Desuden mener jeg at når man har et pillefyr stående så er det mere fornuftigt at bruge det til varme og så bruge el der hvor det er svært at få pillefyret til at fungere. Så som lys, køl, frys, tv, computer osv.
Da jeg beregnede på solceller mener jeg at kwh prisen inc fast afgift var 2,2kr. Her oppe er min kwh pris ved piller nok snare 55øre.

Ps. jeg mener ikke at man betaler skat af det solgte når man benytter den skematiske ordning.
Last edited by 1 on kovas; edited 27 times in total
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar