Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

From skrev:Man beskattes også af den del der går til eget brug, så det ændre ikke på prisen....
Du skal kun betale skat, hvis du sælger el for mere end 7.000 kr. på et år.
Dit eget forbrug er skattefrit.

- Dit elsalg er den mængde kWh, som dit anlæg har produceret i året, fratrukket dit eget forbrug.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973870&vId=0

eller?

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af From »

nemocharley skrev:
que? - mener du den forhøjede administrationafgift?
Som jeg lige husker det så var der på den gamle solcelle ordning 2 muligheder. Enten så holdte man Skat helt ud af billedet - ingen afskrivning og ingen beskatning af produktionen eller også kunne man trække afskrivninger og vedligeholdelse fra i skat og blev tilgengæld beskattet af 60 øre/kwh af hele produktionen lige meget om man brugte strømme selv eller solgte den.

Derfor er prisen for en kwh overskudsstrøm 60 øre og det ændre skatte ikke på, da skattebetalingen er den samme hvad enten man bruge strømmen selv eller sælger den.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig »

pendec skrev: Så fortæller du mig at værdien er højere af EL end dine træpiller, det er alt? Hvor vil du hen med en mulig salgspris, når du har givet 0 kr for det EL du bruger inden salg? selvf. 25års afdrag på anlæg i elnet pr. år men? Du har jo heller ikke dit pillefyr lagt ind i prisen for dine indkøb så vi må hellere holde anlægspriserne udenfor. så 0kr og din 37øre? er 37øre i forskel , er det bare dig som vil smide penge i luften så vi andre griber dem? Ring lige når du smider flere penge op i luften.
Øøhhh... Jeg er ikke helt med...

Varmt vand produceret med EL fra værket = 200 øre pr. kWh (Kovas snakker om 220 øre pr. kWh) Dem der har EL-varme i huset, kan få EL til 160 øre pr. kWh ud over de første 4.000 kWh brugt pr. år.

Alternativt kan samme varme i VVB'en produceres af f.eks. solceller. Strømen kan alternativt sælges til 60 øre pr. kWh til EL-værket (Nemo påpeger at det beskattes, hvorfor den reelle værdi måske nærmere er 30 øre pr. kWh).

Eller varmt vand produceres til 40 - 50 øre pr. kWh med træpiller, alt efter prisen på træpiller og nyttevirkning.

Hvad er så billigst?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

Ugelvig skrev:Hvad er så billigst?
Du medvirkede ikke i Øresundsbron's reklarmer for nogen tid siden? Det som er gratis og ikke koster 0kr.

El fra solcellerne koster mig 0kr i produktion, træpiller koster mig 1,98kr/kg, jeg vil hellere have det til 0kr som er billigst end betale 1,XXkr for noget som er dyrere end gratis.
From skrev:Derfor er prisen for en kwh overskudsstrøm 60 øre og det ændre skatte ikke på, da skattebetalingen er den samme hvad enten man bruge strømmen selv eller sælger den.
Det mener jeg ikke Skat så siger på deres side, når de skriver egen produktion som bruges før salg er ikke beskattet?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig »

pendec skrev:El fra solcellerne koster mig 0kr i produktion, træpiller koster mig 1,98kr/kg, jeg vil hellere have det til 0kr som er billigst end betale 1,XXkr for noget som er dyrere end gratis.
Men du kunne have solgt det til 60 øre pr. kWh, korrekt? Derfor er din pris i det interne regnskab ikke 0 kr. som du henviser til, men 60 øre pr. kWh. Sådan regner man erhvervsøkonomisk. Og når træpiller koster dig 1,98 kr. pr. kg giver det en kWh pris på 54 øre omregnet i forhold til en nyttevirkning på 80% og 4,6 kWh pr. kg træpiller.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

Ugelvig skrev:
Men du kunne have solgt det til 60 øre pr. kWh, korrekt? Derfor er din pris i det interne regnskab ikke 0 kr. som du henviser til, men 60 øre pr. kWh. Sådan regner man erhvervsøkonomisk. Og når træpiller koster dig 1,98 kr. pr. kg giver det en kWh pris på 54 øre omregnet i forhold til en nyttevirkning på 80% og 4,6 kWh pr. kg træpiller.
der taler du grueligt fejl, for du må så regne med højeste fællesnævner ved KØB, du taler igen SALG! så købsprisen og værdien af kwh er 2,25kr som jeg så også sparer. Du kan ikke løbe fra en 0krs omkostning til en SALGS pris på X kr. når du bagefter så ser på KØBS priser fra billigste pillepusher som du finder det praktisk.

Din EL koster 0kr, dine piller koster 1,XX kr. Du kan regne og flette tal som du lyster men i solcelle regnskabet er der sparet 2,25kr per kwh ved at vælge solceller. Din daglige besparelse er mindst de piller du ville KØBE lige meget hvordan du drejer og vender den.
Vil du så begynde at tage den totale omkostning for solceller vs. pillefyr, så kan du nok finde forskellige tal som du kan lege med der.

Jeg kan ikke se fordele i at skulle sælge min EL som jeg bruger, når værdien er så lav som du forsøger at sælge mig den til. Så er jeg en dårlig forretningsmand, og du bliver ikke bedre når du forsøger at sælge træpiller til 2kr, hvis jeg har el som koster 0kr.

Lade os holde os til besparelse, og droppe den forretnings snak, du vil sælge mig noget jeg ikke køber alligevel.
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af From »

pendec skrev:
Din EL koster 0kr, dine piller koster 1,XX kr. Du kan regne og flette tal som du lyster men i solcelle regnskabet er der sparet 2,25kr per kwh ved at vælge solceller. Din daglige besparelse er mindst de piller du ville KØBE lige meget hvordan du drejer og vender den.
Vil du så begynde at tage den totale omkostning for solceller vs. pillefyr, så kan du nok finde forskellige tal som du kan lege med der.
Uglevig har ret - Hvis du ikke brugte alt din solcelle-strøm selv, så kunne du sælge det for 60 øre/kwh derfor er din offeromkostning 60 øre/kwh
pendec

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af pendec »

From skrev:Uglevig har ret - Hvis du ikke brugte alt din solcelle-strøm selv, så kunne du sælge det for 60 øre/kwh derfor er din offeromkostning 60 øre/kwh
Han har ret omkring salgsperspektivet, fordi han tænker forretning og fortjeneste og ikke ser besparelserne i det her.
Men! Spørgsmålet er ikke salgspriser men indkøbspriser, og min strøm koster 0kr i indkøb, træpiller koster X kroner.

Ugelvig vil hellere købe , jeg ville hellere bruge el-patron på en solcelle løsning til 0kr, så det er ikke altid billigst med træpiller. Det kan være kWh kan opregnes og tallene ser godt ud, bare der sættes kroner på det regnskab, så bliver solcelle løsningen jo vinderen til 0kr eller gratis om du vil.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Ugelvig »

@Pendec, brugte du træpiller i stedet for solcellestrøm ville din besparelse være ca. 6 øre pr. kWh!

Prisen på solcellestrøm (offerprisen, som From så rigtigt benævner den) - din pris på træpillevarme = besparelse!

I dit tilfælde: 60 øre pr. kWh - 54 øre pr. kWh = 6 øre pr. kWh

I mit tilfælde: 60 øre pr. kWh - 30 øre pr. kWh = 30 øre pr. kWh

Så du VIL kunne spare, hvis du brugte træpiller. I dit tilfælde er besparelsen nok så lille, at det ikke kommer på tale. For andre vil besparelsen være så stor, at solcellestrøm burde sælges til værket i stedet.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Andre end mig der ikke har tændt fyret?

Indlæg af Flemming DJ »

Ugelvig skrev:1.000 kg træpiller = 4.800 kWh.
1.000 kg træpiller i semityskland = 1.450 kr.

1.450 kr / 4.800 kWh = 30 øre omregnet med 80% = 37,5 øre

Er forudsætningerne 4.600 kWh pr. 1.000 kg og prisen 1.800 kr. pr. ton bliver det 49 øre pr. kWh. Stadig billigere end EL ;)
Tak. :-)
Så er det bare lidt dyrere for os, der ikke bor i Nordtyskland og ikke bruger "hestepiller" :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar