Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af kovas »

Hej til Jer alle.
I min færden på et andet fora stødte jeg på følgende påstand:"Jeg har selv i 12-15 år kørt med en pillebrænder sat på en Salamander,
og jeg har ikke haft grund til at skifte kedel. Det sparer jeg mange penge
ved. Min nabo skifter pladejernskedel hvert 8-10 år".
Er det fordi den ikke er monteret rigtigt med keddelshunt. eller er det ca hvad man kan regne med. Hvor gammel er den ældste pillekeddel der er her på stokerpro?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af paw »

ja, min opop kedel er vel ca 12 år gammel og er som ny :great:
Min nabo har 2 gange fået skiftet kroppen, kalder han det, på hans reka og er omkring 14-15 år gammel, så hvert 6-8 år har han skiftet.
Hvilken kedel har din nabo ?
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af kovas »

paw skrev:ja, min opop kedel er vel ca 12 år gammel og er som ny :great:

Hej Paw
Min nabo har 2 gange fået skiftet kroppen, kalder han det, på hans reka og er omkring 14-15 år gammel, så hvert 6-8 år har han skiftet.
Hvilken kedel har din nabo ?
Min nabo er en del af citatet så det ved jeg ikke. Jeg blev bare furundret over påstanden da jeg har nogle andre forventninger. Jeg har en plade brændeovn som nu er over 20år uden antydning af tæring. Så derfor blev jeg nysgerrig.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af Flammen »

min Vølund 856 kedel er på typeskiltet dateret 1982, altså 32år gammel.
ps. den fik først monteret en kedelshunt sidste år :oops:

tidligere ejer har brændt meget affald og affaldstræ af i den (fastbrændselskedel) den er på et tidspunkt blevet ændret til montering af oliebrænder i siden. der har jeg så nu monteret en Woody brænder nu opdateret med ver. 10 styrring

jeg har dog lavet et ekstra røgslag i kedlen. røgtemp ved 100% er 105gr med nyrenset kedel, og 130gr når den er møj beskidt.
kedlen har jeg efterisoleret med 110mm hardrock (gratis) og støbejernslågerne har fået sibral isoleringsplade.
bagerste røgslag er dog noget træls at rense, og tager ca. 1 time. topflange med afgang til røgrør skal afmonteres. det gøres en gang om året, når sæsonen rigtig starter. det er ved at være tid nu øv øv

jeg regner ikke med at kedlen tager 32år mere, men det er okay med mig, hvis den gør. vestjyde icon_cheesygrin.gif
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af paw »

ok, men det er da helt sikkert hvis returen er for lav, så holder en pladekedel ikke længe og det står som regel også i brugsforvirringen til div pillebrændere med pladekedel.
Ved faktisk ikke om der stadig bliver lavet pillebrændere med støbejernskedler, nahhr, mon, men ved det ikke.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af triumph »

hvis han bruger 2 tons træpiller mere pr år, så kan den besparelse da hurtigt blive spist op
nemocharley

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af nemocharley »

paw skrev:ok, men det er da helt sikkert hvis returen er for lav, så holder en pladekedel ikke længe og det står som regel også i brugsforvirringen til div pillebrændere med pladekedel.
Ved faktisk ikke om der stadig bliver lavet pillebrændere med støbejernskedler, nahhr, mon, men ved det ikke.
DSU ser ud til at være godkendt (kedlen er en viadrus støbejerns)

ps. dette emne er ret interessant, så følger lige med på sidelinjen Kovas :great:
xkfc

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af xkfc »

Min TwinHeat blev monteret i 85' og blev udskiftet 09' altså blev den 24år. Umiddelbart fejlede den intet, og den er dælme blevet mishandlet. Alverdens forsøg så løbesod væltede ud, for derefter at blive brændt totalt igennem, (hvordan skulle den da ellers renses icon_cheesygrin.gif ) Der var en shunt, men den har ikke været åben siden 94' da jeg overtog den.

Scotten er nu 5år gammel, shunt ejer jeg ikke, selv om smeden der monterede den pointerede at den skulle være der af garanti årsager, men da Scotten havde køret på den gamle installation i næsten 2år inden den kom op på sin fine trone, hvor shunten havde været lukket, så blev det sådan.

Nu må tiden så vise hvornår der skal bakses en ny kedel i fyrrummet, Jeg gætter (eller håber) på at der går mange år.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af Ollii »

xkfc skrev:Min TwinHeat blev monteret i 85' og blev udskiftet 09' altså blev den 24år. Umiddelbart fejlede den intet, og den er dælme blevet mishandlet. Alverdens forsøg så løbesod væltede ud, for derefter at blive brændt totalt igennem, (hvordan skulle den da ellers renses icon_cheesygrin.gif ) Der var en shunt, men den har ikke været åben siden 94' da jeg overtog den.

Scotten er nu 5år gammel, shunt ejer jeg ikke, selv om smeden der monterede den pointerede at den skulle være der af garanti årsager, men da Scotten havde køret på den gamle installation i næsten 2år inden den kom op på sin fine trone, hvor shunten havde været lukket, så blev det sådan.

Nu må tiden så vise hvornår der skal bakses en ny kedel i fyrrummet, Jeg gætter (eller håber) på at der går mange år.
Så længe radiatorerne bare er helt åbne og fremløbet og flow højt nok behøves der jo heller ingen shunt. Alternativt kan en enkelt radiator der ikke kan følge med klare opgaven. :great:
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
calle

Gennemsnitsalder på pillekeddel.

Indlæg af calle »

Ollii skrev:
Så længe radiatorerne bare er helt åbne og fremløbet og flow højt nok behøves der jo heller ingen shunt. Alternativt kan en enkelt radiator der ikke kan følge med klare opgaven. :great:
Nemlig :great:

Venlig hilsen

Besvar