Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi i at skifte en salamander ud?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
levi

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af levi » 17 dec 2007 20:40

Hej Byghave :0)

De kedler vi sælger med lav røggastemp er som regel gaskedler med balanceret aftræk = skorstensproblem løst :0)

Fast/stoker kører med højere røggastemp. netop derfor jeg spørger som jeg gør.

Jeg har nemlig et anlæg jeg ikke kan tvinge over 95 grader i røggastemp. på stokerdrift - og det har irriteret mig.

Men tak for svar - nu vil jeg snakke med en skorstensfejer i morgen om hvad sådan en foring koster, og så til sommer lave en teststation hjemme i min forhåbentlig færdige tilbygning :0).

Må væsken fra skorstenen ledes ud i alm. spildevandsafløb - eller skal det opsamles ?


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af ktm » 17 dec 2007 21:10

byghaven skrev:Alle kedler og skorstene der opstilles skal synes og godkennes af den lokale skorstensfejer.
Fek. du køber en gl. salamandakedel fra din narbo nu, så opstiller du den d. 1-2-2008 og ringer til din skorstensfejer for at få den godkent, det kan skorstensfejeren ikke da den ikke er CE mærket.

Skorstensfejeren
Det er muligt at ens narbos Salamander ikke kan godkendes i dit hus, men den Salamander, der har stået på ejendommen de sidste 10-12 år kan skorstensfejeren ikke kassere, hvor gerne han end vil.
Nu skal skorstensfejeren også passe på, at han ikke kommer til at føle sig som Vor Herre selv!! :great: :)

Under indtryk af disse totalt forvirrende nye regler som ikke en eneste levende sjæl overhovedet har en skid styr på her i dronningeriget, forbliver min Salamander her på matriklen til et fortsat langt liv. Jeg står ikke model til at underkaste mig diverse mere eller mindre selvbestaltede ekspertes egne fortolkninger af regler, de mener nu gælder, til fordel for deres geschäft, politik eller livsanskuelse.
Min Salamander får nu bedre plads, og bliver tætnet og isoleret meget bedre, og bliver spændt for en ekstern stoker, hvor luftindtaget sker via en kappe omkring røgrøret.

Den dag, hvor der kan levereres ordentligt, sagligt og UVILDIGT materiale, der viser at der er god økonomi i at have en pladejernskedel, der tærer væk i løbet af 6-8 år, vil jeg overveje et sådant besynderligt anlæg. Indtil da forbliver min Salamander her, hvis jeg da ikke lusker en nyere og mere effektiv støbejernskedel ind i mellemtiden :wink:
:D

Jeg synes det er voldsomt ærgerligt at vi i denne sag, ligesom med træpillerne, som er så forbandet kostbar, er ude i noget Wild West.
Som jeg forstår det, er alle undersøgelser og tests noget som producenterne vælger til og fra, alt efter om det betaler sig eller ej. Ligeledes er det meget ærgerligt at brugerne finder sig stiltiende i disse forhold og oven i købet bifalder disse nye normer uden at kende en skid til konsekvenserne. Her tænker jeg på at man tolererer at pladejernskedler tærer væk i løbet af 6-9 år!!! :x
mvh
ktm

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af BFE » 17 dec 2007 22:01

Larsoest skrev:Jeg har et 24 kW biocomfort fyr monteret på en salanderkedel í et stort ældre hus på 220 m2. Kedlen er monteret uden shunt direkte gennem varmtvandbeholderen til centralvarmesystemet.

Det har nu kørt i 3 år på denne måde, det første år var forbruget 12 ton, hvilket blev reduceret til 10 ton efter jeg monterede en trækstabilisator.
Men jeg går og overvejer om det ikke kunne blive endnu bedre. Det er mest udskiftning af kedlen jeg har i tankerne.
Men hvor meget vil jeg kunne forbedre fyringsøkonomien med? Nogen bud?
Jeg ved godt et der findes kedler med en virkningsgrad på 93%, i en laboratorie test men virker det osse i virkeligheden uden det hele soder til.

Hvilken kedel er egnet? Jeg har læst om både DOR og OPOP'en til nogenlunde samme virkningsgrad og pris. Hvilken er lettest at rense ect. ?

Jeg har læst at der kommer nye regler for partikel krav i røggassen fra biokedler pr. 1. april 2008 (ikke aprilsnar). Er der nogen kedler der allerede opfylder disse krav?

På forhånd tak.
Lars
Jeg havde min 16KW BioComfort på en Salamander i 1-1/2 år. Ved højlast kom røggastemp. til tider op på 350 grader C. Jeg skiftede til en Opop fordi den var så nem at have med at gøre, rense, tømme for aske og ikke mindst fordi jeg fik reduceret min røggastemp til ca 130 grader ved fuldlast. :great:
Og så synes jeg kedlen var billig. Forvent ikke høj kvalitet og finish til den pris, for så bliver du skuffet.
Men det virker og man glæder sig især over ikke at fyre for fuglene i samme grad længere. :great:
Jeg ved ikke om Opop er nemmere at rense end Door. De er meget ens og jeg tror ikke, at der er nogen væsentlig forskel. Rensning af Opop'en er efter min mening ganske enkelt og tager ikke mange minutter med den medfølgende børste. :great:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Larsoest
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 jun 2007 22:50

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af Larsoest » 18 dec 2007 21:49

Tak skal du skorstensfejer.

Min skorsten har netop de mål du nævnte i starten; 24x24 cm og ca. 10 m høj. Bygge år 1932. Har du en tommelfingerregel for hvor varm gassen skal være i piben?

MVH Lars


Besvar