Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af pille » 24 nov 2018 14:28

Bigfoot skrev:
24 nov 2018 13:47
B indkomst.... desværre
B indkomst hvilken rubrik
Mvh Michael


horseinpower
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jan 2019 10:59
Modtaget likes: 1 gang

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af horseinpower » 09 jan 2019 11:02

Hej,
jeg har netop snakket med skat i dag - selvom jeg lejer jord ud i privat regi og uden cvr nr, så skal det indberettes under "overskud af virksomhed", da det er erhvervsmæssig udlejning efter deres vurdering. Man kan derfor trække udgifterne til jorden fra som fx ejendomskat.

pendec

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af pendec » 09 jan 2019 11:12

Tak, jeg tænkte det var sådan noget, siden der er en revisor inde over.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af leo-pol » 11 apr 2019 23:09

Sad lige og læste denne tror og kom til st tænke på at vi da nok går lidt glip af den med at trække udgifterne fra så jeg chattede lige med skat og jorden var god nok.... man skal selv trække udgifter fra indtjeningen og skrive overskuddet i rubrik 111 mener jeg det var..... jeg spurgte om hvad man gjorde hvis det var en underskudsforretning hvis ejendomskatten var højere en indtjeningen...så skrev hun at man kunne godt inberette underskudet også men det krævede lige at jeg ringede ind da de ikke ville forklare det over chatten....desuden kunne jeg nå og køre det tilbage til 2015 hvis jeg rettede det inden 1maj....bare noget pis de ikke fortalte det fra 12år siden da vi snakkede med dem om forpagtningen....😒😒

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af lamborg » 12 apr 2019 20:25

Synes du skal snakke med en revisor om det. Jeg har et hus som har været lejet ud og hvis det stilles rigtigt op på virksomhedsordningen kan du også fratrække evt renter af den gæld der måske er på jorden. I forhold til mit eget regnskab som jeg ville have meldt ind sparede revisor mig for 12000 kr i skat :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af leo-pol » 12 apr 2019 20:58

lamborg skrev:
12 apr 2019 20:25
Synes du skal snakke med en revisor om det. Jeg har et hus som har været lejet ud og hvis det stilles rigtigt op på virksomhedsordningen kan du også fratrække evt renter af den gæld der måske er på jorden. I forhold til mit eget regnskab som jeg ville have meldt ind sparede revisor mig for 12000 kr i skat :-)
Vi har kun 10`000m2 tilbage der bliver forpagtet ud og det svare til halvdelen af grunden.... det er jo ikke meget vi får for den lille slat og ejndomskatten svare faktisk til det dobbelte af indtjæningen... hvordan man lige drejer den ved jeg ikke men de skrev til mig at man godt kunne indføre underskudet som det var en føren underskudsforretning...
Men jeg skal da lige have ringet og hørt hvordan jeg gør det og så tilbage til 2015...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 apr 2019 21:26

leo-pol skrev:
12 apr 2019 20:58
Vi har kun 10`000m2 tilbage der bliver forpagtet ud og det svare til halvdelen af grunden.... det er jo ikke meget vi får for den lille slat og ejndomskatten svare faktisk til det dobbelte af indtjæningen... hvordan man lige drejer den ved jeg ikke men de skrev til mig at man godt kunne indføre underskudet som det var en føren underskudsforretning...
Men jeg skal da lige have ringet og hørt hvordan jeg gør det og så tilbage til 2015...
Jeg forpagter lidt jord ud og har ikke CVR nummer
Konen og jeg deler denne indtægt i rubrik 111 (99% sikker på rubrik nummeret)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af lamborg » 13 apr 2019 08:05

Du kan sagtens brug virksomhedsordning uden at have CVR nr . Men kan godt se at med kun 2 tdr land så er det ikke så mange penge vi taler om så hvis du skal betale 1000 kr til en revisor time og kun spare 500 så er det jo en skidt forretning . Og hvis du betaler lidt for meget kan du jo også gå rundt med en god fornemmelse om at du ihvertfald bidrager det du skal til samfundet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af Hjemme teori » 13 apr 2019 11:54

Normalt vil en virksomhed som giver underskud (her udlejning af jord), jo blive betragtet som hobby og så er der ikke fradrag for underskud.
På den konto har rigtig mange hobby landmænd de sidste 15 år været jagtet vildt da det jo er svært at få til at give overskud. Er det hobby skal der betales skat de år det giver overskud, men underskud andre år kan ikke fradrages i anden indkomst.
Dog ligger der en en dom at det skal give overskud før grundskat. Så hvis i lejer ud for 1000kr og bruger 500 på vedligehold mm. giver det et overskud på 500, herefter betaler i grundskat på 1000 og har så et underskud der kan fratrækkes. Men det gav overskud inden grundskat. Problemet er at grundskyld på ikke landbrugsjord (altså jord der kan sælges uden beskatning af gevindst) normalt ikke må fratrækkes.

Grunden til at man nok skal have sagkyndige på, men jo kun en gang, er jo at der er mange og overlappende regler på området
Altsammen i landzone:
Grund/Villa under 2Ha - ingen landbrugspligt, høj grundskyld ingen beskatning ved salg.
grund/hus mellem 2 og 5,5ha - har landbrugspligt men ikke skattemæssig landbrugs vurdering, høj grundskyld og ingen beskatning ved salg
grund/Hus over 5,5ha landbrugspligt og landbrugs beskatning, lav grundskyld og beskatning af gevindst på jord/erhvervsbygninger ved salg

Jeg er ikke uddannet på området, så det er bare min erfaring af at bo på landet i de sidste 20 år, så det kan snildt være fejlbehæftet.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: forpagtning af jord, har man så erhverv/cvr?

Indlæg af leo-pol » 18 apr 2019 00:11

Jeg fik lige en sluder med skat den anden dag og vi kan fratrække grundskyld fra overskuddet på den pågældende jord... hvis deres overskud skrives det i rubrik 111... hvis der er underskud skrives ingen ting i 111 men derimod underskudet i rubrik 112...
Jeg spurgte til om der kunne blive noget når det nu var en underskuds forretning og dertil svarede de at man måtte feks. Godt have underskud i mer en 3år men man kunne godt komme ud for at blive spurgt ind til underskudet... og så sammenlignede de med et eller andet omkring solenergi og at det var underskud på selvangivelsen i mange år som eksempel...
Så vi har været inde og rette tilbage til 2015 som man kan få lov til inden 1maj...👍👍
Bare røv at de ikke fortalte os det fra 12år siden da vi snakkede med dem om at fratrække udgifter...


Besvar