Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hønsehus byg selv ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff » 31 maj 2014 20:56

Hej vi har snakket om at få 3-4 høns men skal vi købe en færdig start pakke med alt eller er det billigere at bygge hønsehus og gård selv ??
Gode råd til nybegynder modtages gerne icon_cheesygrin.gif


kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af kongsted » 31 maj 2014 21:58

STOR indhegning, hvis de ikke base skal gå rundt i haven. De ~50m2 jeg har, er alt for lidt til 7 høns (som også er for mange til 3,5 personer :-) )
Jeg har indrettet hønsehuset i den ene ende af et gammel svinehus. Støbt gulv, satser på det ikke undermines af rotter (har endnu ikke set spor efter dem).
Startede også med 4 haner, men de er nu tarteletfyld. De larmer før jeg gider høre på dem om morgenen.

//Kongsted

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Kruse » 31 maj 2014 22:12

Jeg synes købe huse er for små, dem der er til og betale sig fra.
Ved selvbyg vil jeg anbefale at hæve den så mus og rotter ikke flytter ind under. Og så er der et tørt sted for høns og sand både når det regner.
Og byg nu stort nok, det kan godt tage lidt fart med antallet af dyr.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff » 01 jun 2014 05:47

Ok jeg ved ikke om jeg vil lade dem gå rundt frit i haven da vi har hunde kennel : ) men skal da så net i hele bunden hvor de går så ræv og rotter ikke kommer ind? Vi har snakkede om 3 høns som skal lægge æg og 1 som skal fedes op hva racer er godt til det???

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Oldgaard » 01 jun 2014 08:08

t-staff skrev:Ok jeg ved ikke om jeg vil lade dem gå rundt frit i haven da vi har hunde kennel : )
Det er kun et spørgsmål om opdragelse t-staff ;) det største problem ved at lade dem gå frit, er at du risikerer at de lægger æg hvor det passer dem, og hundene får fat i æggene før jer :)
vi har før haft høns/ænder gående frit og hundene lærte hurtigt at lade dem være
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff » 01 jun 2014 09:37

Ok : ) jeg ved nu ikke med den nye jagthund jeg har fået også de to halv dumme bullterrier : )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af triumph » 01 jun 2014 16:35

Jeg syntes mange af de færdige hønsehuse er udført i virkeligt dårlig kvalitet. Byg noget ordenligt selv.
Vi brugte ungenes legehus, som jeg lagde fliser under. 2 sekunder efter var det undermineret af rotter, så hæv det fra jorden.

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af kongsted » 01 jun 2014 21:38

Ang. rævesikring, så er det også set at man laver 50cm vandret kraftig trådhegn, evt rionet (100x100 mm masker), som går ud fra (på ydersiden) det lodrette hegn. Ræve skulle efter signe ikke gå mere eng en halv meters penge tilbage for at grave under hegnet.
Rotter kan ikke holdes ude vha. hegn. Det er nemmest at hæve hele hytten, som flere påpeger.

Se også http://www.fjerkrae.dk/ , der er der meget godt info.

//Kongsted

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Bigfoot » 02 jun 2014 10:04

Vi startede med sådan en forgyldt nem løsning i et købehus. Sikke noget lort. Ca 1 kvadratmeter, og hævet fra jorden, bla bla bla bla, med fast hønsegård, og voila, total træls. Pisse irriterende at muge i, lavet i noget træls materiale, ikke taget højde for noget som helst. DROP DET!

Jeg valgte min lagerplads til træpiller, ca 7 kvadratmeter, støbt fundament, faste staldvinduer, og god loftshøjde.
Jeg har alligevel en handelsaftale med foderstoffen, om at jeg bare henter piller hos dem istedet for at have et helvedes lager liggende.
hus.JPG
Lavet i trykimpregneret rigler fra jem & fix, koster ikke en døjt, og alle skruer og beslag, havde jeg liggende. Der er efterfølgende lavet en redekasse man kan komme til fra denne side af hegnet, og den bruges flittigt. Rummet er jo samtidig også rottesikret, og hønsene trives virkelig i det. Det sjove er, at de høns som gik ude i det underlige hus tidligere, nu er blevet noget så fantastiske og rolige. Kommer man ind til dem, så flokkes de om benene af en og sådan. Virkelig selskabelige.

Det rum er så lavet med udgang til en hjemmelavet hønsegård. Vi bor i et minkhelvede her, og det betyder at vores høns ikke kan gå frit.
Hele den gård, på ca 30 kvm er lavet med minknet overalt. Selv en halv meter nede i jorden, for at undgå besøg af både rotter, ræv og mink.
gård.JPG
Igen det billige trykimpregnerede træ fra hyg og byg, det er ganske vist noget skævt skidt tit og ofte, men vi taler om en hønsegård her.
Vi holder 13 dværghøner i det, af racen dværg wyandot (kan varmt anbefales, virkelig nemme og gode dyr, gode æglæggere også), og så dværg silkehøns (fruens ide, de er sjove, laver nogle små velsmagende æg, og har dun istedet for fjer, føles som silke)

Denne løsning er perfekt til vores høns. De smider omkring 4-8 æg ud til os om dagen, og er nemme at holde. Hønsehuset er strøet med spåner, det holder en god måned plus det løse, og de går selv ind til nat, i huset, hvor der er forskellige pinde og sager, som de kan sidde på. En af silkerne, mener dens plads er i vindueskarmen. Det er lidt sjovt at se.

Alt dette er lavet for et par tusinde kr, det som har kostet det meste, er minknettet, det koster altså en del penge, men er det hele værd.

Dette er min mening, der er også dem som er glade for de købte huse, men jeg synes de er noget skrammel, og vi gav sku 3200kr for et ubrugeligt hus.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Knaldperlen » 02 jun 2014 13:51

Ang alt den snak om høns.... Jeg har faktisk også længe villet have høns, men der er bare et problem - jeg nænner ikke at tage livet af dem.
Kan man have dem gående til de dør en naturlig død (og lægger de æg lige til deres dages ende)?


Besvar